Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 19:39
  #1
Medlem
ProosedontObungos avatar
Tjena,

Rullade en spliff igår som jag ska röka inom snar framtid! Insåg nu att jag glömde rosta tobaken, att röka "orostad" är allmänt äckligt tycker jag.

Så, kan jag rosta spliffen utan att det tunna rullpappret tar fyr? Pallar inte rulla igen då spliffen blev näst intill perfekt!

Kanske man kan slicka på den för att minska risken att den tar fyr?
Citera
2018-03-17, 19:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProosedontObungo
Tjena,

Rullade en spliff igår som jag ska röka inom snar framtid! Insåg nu att jag glömde rosta tobaken, att röka "orostad" är allmänt äckligt tycker jag.

Så, kan jag rosta spliffen utan att det tunna rullpappret tar fyr? Pallar inte rulla igen då spliffen blev näst intill perfekt!

Kanske man kan slicka på den för att minska risken att den tar fyr?
hmm kanske går att lägga den i frysen så den blir lite fuktig .
Citera
2018-03-17, 19:48
  #3
Medlem
ProosedontObungos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizard99
hmm kanske går att lägga den i frysen så den blir lite fuktig .

Värt ett försök, återkommer om några timmar
Citera
2018-03-17, 19:51
  #4
Medlem
StenSaxPungs avatar
När rökat har gjort en så lat och omotiverad att man inte pallar att rulla en spliff...

Ställ ugnen på 60 grader och låt den ligga där en halvtimme eller nått.
Citera
2018-03-17, 21:21
  #5
Medlem
Rostandet fyller egentligen ingen större funktion än att det sänker fukthalten. Låt den bara torka.
Citera
2018-03-17, 22:26
  #6
Medlem
Rufoss avatar
Men herregud. Rök den bara och gör annorlunda nästa gång.

Det är ingen gourmetsmörgås du ska stoppa i munnen.
Citera
2018-03-18, 11:25
  #7
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Rostandet fyller egentligen ingen större funktion än att det sänker fukthalten. Låt den bara torka.
Intressant. Är det fukten som gör att folk med exempelvis astma känner direkt om jag inte har rostat?

Jag upplever tobaken som mycket mindre rivig/stark efter att ha rostat en cigg ordentligt.

OnT: Det går säkert att rosta en färdigrullad,, men det känns inte särskilt värt att göra det såhär i efterhand, kanaske? Eller så är du känslig(som många andra) och vill ha din tobak riktigt rostad.
Citera
2018-03-18, 18:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Intressant. Är det fukten som gör att folk med exempelvis astma känner direkt om jag inte har rostat?

Jag upplever tobaken som mycket mindre rivig/stark efter att ha rostat en cigg ordentligt.

OnT: Det går säkert att rosta en färdigrullad,, men det känns inte särskilt värt att göra det såhär i efterhand, kanaske? Eller så är du känslig(som många andra) och vill ha din tobak riktigt rostad.

Jag skulle nästan påstå det, det är mycket få saker som förångas och försvinner annat än vatten skulle jag tro. Har du en lägre fukthalt på tobaken så får du också en annan teperatur vid förbränningen och annan kondens.

Nu är jag ingen expert på fabrikscigg, kan ju finnas kemikalier det som kallas "reconstituted tobacco leaf" som bara finns i fabrikscigg.... Min kunskap på området kommer främst från att jag röker pipa betydligt oftare än ganja numera och då är det viktigt att få lagom fukthalt till rätt tempo, det är svårare att varmröka en cigg som är riktigt torr, tar man det lugnt och inte suger som en polsk hora på accord så borde det inte krävas nån rostning.

Detta med reservation för att jag ofta blandar min egen blandtobak till spliffar av olika pip- och cigaret-ttobak som jag tror kommer passa och bli bra, har inte rört en fabrikscigg på år och dar. En påse tillsatsfri ljus virginia som mecktobak är ingen dyr investering. Skadar inte låta den torka lite då mycket gräs säljs åt fuktigare hållet för att öka vikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback