Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 04:33
  #13
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bane64
Har stort intresse för att flytta till Kiruna, nån gång under mitt liv och undrar därför lite hur det är där.

Kyla och mörker har jag hört mycket om och det passar mig alltid perfekt, men cirka hur kallt/varmt
kan det bli där?

Hurdyrt är det, jämfört med andra orter?

Hur står det sig med internet där?

Finns det mycket eller lite med bostäder?

Slutligen, för de som kanske vet, finns det mycket lastbilsjobb där?

Tacksam för svar och även om det finns något som jag, troligen, missat så äre ja ju såklart öppen för
info.

Jag har varit där uppe några gånger och besökt min kusin.

Det jag hört och märkt är att Kirunabor verkar gilla sina snöskotrar lite mer än sina bilar.
Och jag har inte sett en endaste mygga i city.

Somrarna däruppe är helt fantastiskt fina.

Gruvan som ju syns tydligt ger stan en speciell karaktär.

Människorna är kanske något inbundna men väldigt hjälpsamma.

Även Asylanterna har hittat ända dit ,, men ingen verkar vilja bry sig om dom där håriga "bäbisarna".
Citera
2018-03-18, 09:57
  #14
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Bara för att luft kan hålla en viss sak betyder inte att den gör det. Du är välkommen hit och känna skillnaden, ta med lotion. Brevid haven är det säkert annorlunda med nästan full mättnad hela tiden.
Sen blåser det ju mindre också.

Tack för inbjudan, men har varit i området så det räcker. Ja, både Skåne och Lappland. Fysikens lagar ör svåra att lura. Men visst känns livet mer tröstlöst på en blåsig leråker i Skåne.
Citera
2018-03-18, 10:13
  #15
Medlem
iDiot5s avatar
Är det många invandrare?
Citera
2018-03-18, 10:33
  #16
Medlem
Carl Serungs avatar
Många kutryggiga och snedögda lappar minns jag. De som inte är lappar påminner om byfånar som hade platsat i vilken åsa-nisse film som helst. Sedan pratar dom sjukt roligt också
Mitt råd är att inte flytta dit, självmords statistiken är hög. Beror säkert på all konstig mat dom äter där uppe.
Torkad renmule, barkbröd och kokt hästollon är ju delikatesser tydligen. ..
Citera
2018-03-18, 12:23
  #17
Medlem
Låter alltså som ett trevligt ställe.

Boende och jobb e allt som behövs för mig, dårå

Tackar för svaren btw!
Citera
2018-03-20, 12:32
  #18
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bane64
Har stort intresse för att flytta till Kiruna, nån gång under mitt liv och undrar därför lite hur det är där.

Kyla och mörker har jag hört mycket om och det passar mig alltid perfekt, men cirka hur kallt/varmt
kan det bli där?
Sällan kallare än -25 inne i stan. I byarna runtomkring är -40 inga ovanligheter. Normaltemp på sommaren är ca 10-15 med ett fåtal dagar på över 20.
Citat:
Hur dyrt är det, jämfört med andra orter?
Beror på dina intressen. Gillar du att resa måste du ju alltid ta dig till Arlanda först, vilket inte är gratis. Snöskoter är inte heller billigt. Dock är medelinkomsterna bland landets högsta tack vare gruvan.
Citat:
Hur står det sig med internet där?
Höghastighetsbredband i princip överallt.
Citat:
Finns det mycket eller lite med bostäder?
Bostäder att köpa finns alltid. Att hyra är svårare då det är bostadsbrist pga stadsflytten.
Citat:
Slutligen, för de som kanske vet, finns det mycket lastbilsjobb där?
Du kommer med ditt C-kort inte ha några som helst problem att hitta ett välbetalt jobb inom gruvindustrin.
Citat:
Tacksam för svar och även om det finns något som jag, troligen, missat så äre ja ju såklart öppen för
info.
Mygg, lappar och ensamkommande jättebebisar har redan andra svarat på
Citera
2018-03-20, 12:35
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bane64
Har stort intresse för att flytta till Kiruna, nån gång under mitt liv och undrar därför lite hur det är där.

Kyla och mörker har jag hört mycket om och det passar mig alltid perfekt, men cirka hur kallt/varmt
kan det bli där?

Hurdyrt är det, jämfört med andra orter?

Hur står det sig med internet där?

Finns det mycket eller lite med bostäder?

Slutligen, för de som kanske vet, finns det mycket lastbilsjobb där?

Tacksam för svar och även om det finns något som jag, troligen, missat så äre ja ju såklart öppen för
info.

Vad är det som lockar med just Kiruna?
Bor du i den norra delen av Sverige redan, eller bor du längre ned i vårt avlånga land?
Citera
2018-03-20, 18:53
  #20
Medlem
Såhär fint är det att köra på E10an när man skall till Kiruna.
https://vimeo.com/260990674

Jag hade länge tanken på att flytta till Kiruna men när jag var där för två månader sedan, var det så jävla kallt att jag ångrade mig. -30, det var då jag förstod att jag aldrig kommer fixa vintrarna där uppe. Det är långt till allt därifrån men vintrarna är fantastiska, likaså den korta sommaren. Människorna är mycket trevliga och hälsar på en. Ju högre upp i landet man kommer desto trevligare folk tycker jag.

Bostäder är svårt att hitta. Gruvan ger staden en viss mystik tycker jag. Skit fint på nätterna.
Blattar finns det få utav men de finns där. De två dagarna jag var där såg jag 4-5 afrikaner, inge mer.

Du är inte sugen på Luleå?
__________________
Senast redigerad av Spark7 2018-03-20 kl. 19:27.
Citera
2021-09-16, 15:18
  #21
Medlem
Det jag undrar över med Kiruna är lokalbefolkningen, är männen där väldigt aggressiva på krogen som det sägs? Känns som att man är mer säker i Malmö är Kiruna då det gäller kroglivet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback