Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-17, 14:22
Medlem
Jag vill göra en större målning i akryl, och för att få motivet exakt som min teckning vill jag scanna in min teckning på datorn och sedan skriva ut den på ett papper som är lika stort som tavlan på vilken jag vill göra akrylmålningen. Sist tänker jag om det går att fästa pappret ovanpå tavlan, och fylla i konturerna med penna så att det hamnar på tavlan under.

Går det att göra så tro? Det problematiska är ju att när man normalt kalkylerar har man ju det pappret som motivet ska hamna på överst, och med tanke på att en tavla har tjock linnéduk tänker jag att det kan bli svårt. Men kanske finns något sätt/verktyg för att lösa det?

På förhand tack
Citera
2018-03-17, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz

1.Jag vill göra en större målning i akryl, och för att få motivet exakt som min teckning vill jag scanna in min teckning på datorn och sedan skriva ut den på ett papper som är lika stort som tavlan på vilken jag vill göra akrylmålningen.

2. Sist tänker jag om det går att fästa pappret ovanpå tavlan, och fylla i konturerna med penna så att det hamnar på tavlan under.

3.Går det att göra så tro?

4. Det problematiska är ju att när man normalt kalkylerar har man ju det pappret som motivet ska hamna på överst, och med tanke på att en tavla har tjock linnéduk tänker jag att det kan bli svårt. Men kanske finns något sätt/verktyg för att lösa det?

På förhand tack

Hej delar upp svaren/frågor så kan du plocka lite hur du vill.

1. Hur har du tänkt skriva ut detta egentligen? Min skrivare antar jag tar max a4, ifall vi pratar om den storleken så är det väl inte några konstigheter med just skrivaren. Ifall du hade tänkt skriva ut genom något företag så kan man ju få hela bilden utskriven på duk direkt, dock är det nog förbannat dyrt.

2. Har du använt karbonpapper någon gång?

3. Det beror på hur mycket detaljer det är , och hur bra man är på hantera karbonpapper. Du kan skriva ut lägga karbonpapper sedan lägga det du vill avbilda och rita med en röd penna eller liknande för att se vad du gjort.
Men sen är det detta med att trycker du för löst så släpper inte karbonpapper ifrån sig , och att märker du de först i efterhand så kan de vara svårt att få det att passa .

Jag tycker du borde experimentera lite för att se hur det fungerar först gällande tryck osv.

4. Du kanske syftar på väldigt starka kontraster syns genom ett vanligt papper, men jag vet inte hur du gör när du normalt kalkerar om du vill kunna se små detaljer.
Citera
2018-03-17, 16:04
Medlem
WGASs avatar
Det finns nåt som jag tror heter sporre som är som ett hjul med taggar. Man fäster pappret tillfälligt på duken och rullar hjulet längs konturerna så det blir en massa hål. Sen tar man en gles tygpåse med koldamm och dabbar längs linjen. Det ger en tunn och diffus linje som inte stör eller blandar sig med färgen så mycket. Annars kan man köra med fetkrita på linjerna på baksidan av pappret och kalkera med nån ting mjukt typ tandpetare eller kulspetspenna eller hög B blyerts
Citera
2018-03-18, 00:28
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz
[...]Det problematiska är ju att när man normalt kalkylerar har man ju det pappret som motivet ska hamna på överst[...]

Kalkerar heter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in