Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-17, 11:38
  #1
Medlem
Idealisten.s avatar
Hur vanligt tycker ni att detta verkar vara baserat på era egna erfarenheter?

Lite antaganden är det ju i mina egna observationer men även om jag ett fåtal gånger träffat på människor som öppet faktiskt yrkar på att de minsann har rätt i en diskussion om någonting för att de har levt längre och har mer erfarenhet så verkar det vara vanligare att detta sker på lite mer subtila manér.
Jag kan tycka att det är lättare att diskutera med folk runt min egen ålder (tidig 20årsålder) än vad det är att diskutera med människor som är minst 10 år äldre. De äldre tycker jag inte anstränger sig lika hårt för att komma med något slagkraftigt argument utan vilar förnöjt på sin ålder som att det vore ett bevis på dens överlägsenhet.


På flashback nyligen så läste jag i en tråd om någon "pedantisk vän" att gå barfota i någons hem var respektlöst men någon annan höll inte med och spelade delvis överlägsen med sin ålder. Jag började då fundera på detta ämne.

Jag säger det dock igen, jag antar en del här och kan ha fel uppfattningar om saker och ting. Jag är trots allt lite neurotisk till naturen och kan ibland anta det värsta. Men jag ville gärna höra från er hur ni upplevt eller upplever det i era liv kring detta om att spela på sin ålder i diskussioner där både kunskap och visdom leder ens åsikter.

Det kan ju faktiskt vara ett problem i en miljö där vi alla har potential att växa som människor om vi försöker vara öppna och nyfikna på hur andra tänker.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-03-17 kl. 11:45.
Citera
2018-03-17, 11:48
  #2
Medlem
Det är ingen hemlighet åldrar under cirka 25-28 tenderar att resultera i ett lägre utvecklat intellektuellt eller känslomässigt sinne. Det är av den enkla anledningen att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän den åldern, vilket märks tydligt på människan.

(Att det finns äldre med emotionella eller intellektuella utvecklingsstörningar är sedan en annan femma)

Därför används det väl som nedsättande ord i en en debatt.

Åldrar därefter spelar föga roll för personens mentala förmågor, och det märks också på att det inte brukar användas som personangrepp i debatter.

Men det är givetvis inget sakligt argument, det är mer i stil med att kalla någon för dum.


Det är givetvis ett argumentationsfel oavsett, ett personangrepp.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-17 kl. 12:02.
Citera
2018-03-17, 11:50
  #3
Medlem
Phoenixboxs avatar
Givetvis är det lättare att diskutera med någon i sin egen ålder. Ni delar ungefär samma livserfarenhet, bakgrund, värderingar och så vidare.

Men bara för att det lättare betyder inte det att det är mer givande.

Sen skall du ha i åtanke att din IQ inte är en konstant variabel, du peakar runt 20årsåldern och sedan avtar det med åldern. Men det du förlorar i snabbhet och kreativitet vinner du i erfarenhet och mognad.

Jag är väldigt lyckligt lottad som har många vänner som är äldre än jag själv, vissa 10-25 år äldre. Givetvis vet jag att dom inte kan allt om allt, men deras perspektiv på tillvaron är betydligt mer nyanserad än någon som precis tagit en masterexamen/doktorexamen.
Ingen av mina vänner tror sig vara intelligentare/bättre än mig pga. sin ålder skall tilläggas.
__________________
Senast redigerad av Phoenixbox 2018-03-17 kl. 11:57.
Citera
2018-03-17, 11:56
  #4
Medlem
StenSaxPungs avatar
Klart att ålder kan missbrukas som argument för sin sak.

Med stigande ålder så inser man dock mer och mer att den unga hjärnan faktiskt inte har haft tid att verkligen tänka igenom saker och ting. Ideologiska tankekedjor och ständigt nya insikter är helt enkelt inte bearbetade i någon högre utsträckning.
Citera
2018-03-17, 11:58
  #5
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phoenixbox
Givetvis är det lättare att diskutera med någon i sin egen ålder. Ni delar ungefär samma livserfarenhet, bakgrund, värderingar och så vidare.

Men bara för att det lättare betyder inte det att det är mer givande.

Sen skall du ha i åtanke att ditt IQ inte är en konstant variabel, du peakar runt 20årsåldern och sedan avtar det med åldern. Men det du förlorar i snabbhet och kreativitet vinner du i erfarenhet och mognad.

Jag är väldigt lyckligt lottad som har många vänner som är äldre än jag själv, vissa 10-25 år äldre. Givetvis vet jag att dom inte kan allt om allt, men deras perspektiv på tillvaron är betydligt mer nyanserad än någon som precis tagit en masterexamen/doktorexamen.
Ingen av mina vänner tror sig vara intelligentare/bättre än mig pga. sin ålder skall tilläggas.
Du har en poäng men med "lättare" så syftade jag ju mer på viljan att faktiskt försöka förstå människan man pratar med.
Sen behöver man i slutändan inte förstå människan ändå men att ändå försöka och visa att man är villig att försöka se saker ur ett annat perspektiv.

Jag har dock bristande erfarenheter i det sociala också givetvis och jag kan ha haft lite otur samt själv förvanskat minnen till min egen fördel.
Men det var därför jag skapade tråden. Det kanske inte är så vanligt som en del av mig spekulerar i att det kanske är.

Men med "lätthet" så menade jag absolut inte nödvändigtvis att man måste hålla med varandra. Den sortens lätthet är nog inte speciellt utvecklande för en själv, man behöver träffa människor som inte tycker likadant.
Citera
2018-03-17, 12:08
  #6
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Klart att ålder kan missbrukas som argument för sin sak.

Med stigande ålder så inser man dock mer och mer att den unga hjärnan faktiskt inte har haft tid att verkligen tänka igenom saker och ting. Ideologiska tankekedjor och ständigt nya insikter är helt enkelt inte bearbetade i någon högre utsträckning.
Jag förstår vad du säger men tror du inte också att intelligensnivå kan påverka rätt starkt i vissa fall? Jag menar, en 23 åring med avsevärt högre intelligens samt kanske en gnutta tur i vilket material och människor man stött på under sin korta livstid lär ha mer utvecklade tankar än en del av de äldre med lägre intelligens men kanske också främst ett svagare intresse av att försöka förstå.

Med tanke på att alla typer av människor existerar inom alla skikt och trots att sannolikheten för visdom kan sägas höjas med livserfarenhet så kan man väl ändå i slutändan påstå att det trots allt förmodligen finns en väldig stor andel äldre som tror att de kan mer än vad de egentligen kan men som känner sig mer självsäkra på sina uppfattningar på grund av åldern och att detta inte gynnar diskussionsklimatet?

Man kan ju dock svänga och påstå detsamma om en stor del av oss yngre så jag förstår vad du menar och misstänker att jag kan ha överskattat min egen syn på detta.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-03-17 kl. 12:15.
Citera
2018-03-17, 12:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Jag förstår vad du säger men tror du inte också att intelligensnivå kan påverka rätt starkt i vissa fall? Jag menar, en 23 åring med avsevärt högre intelligens samt kanske en gnutta tur i vilket material och människor man stött på under sin korta livstid lär ha mer utvecklade tankar än en del av de äldre med lägre intelligens men kanske också främst ett svagare intresse av att försöka förstå.

Med tanke på att alla typer av människor existerar inom alla skikt och att sannolikheten för visdom ändå kan sägas höjas med livserfarenhet så kan man väl ändå i slutändan påstå att det trots allt förmodligen finns en väldig stor andel äldre som tror att de kan mer än vad de egentligen kan och att detta inte gynnar diskussionsklimatet?

Man kan ju dock svänga och påstå detsamma om en stor del av oss yngre så jag förstår vad du menar och misstänker att jag kan ha överskattat min egen syn på detta.
Du har helt rätt i att det finns yngre som ur många perspektiv är mer intelligenta än äldre. Det är väl generellt mer i undantagsfall.

Du har rätt i att argumentationsfel och personangrepp (som det ju ofta är annat än i mycket specifika ämnen) inte gynnar debattklimatet.
Citera
2018-03-17, 12:17
  #8
Medlem
Det är väl känt att visdom endast kommer med ålder. Därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara vanligt förekommande. Den som är vis har aldrig något behov av att hävda sin visdom. Att hävda sin egen visdom är inget annat än en härskarteknik.

Argumenten talar sitt tydliga språk.
Citera
2018-03-17, 12:22
  #9
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Det kan ju faktiskt vara ett problem i en miljö där vi alla har potential att växa som människor om vi försöker vara öppna och nyfikna på hur andra tänker.

Ja du borde nog tänka ditåt. Är du i början på 20 tycker du nog relativt lika som dom du diskuterar med. Det ändrar sig sedan, om 10 år. Vad är det ni diskuterar? Alltså vad säger dom äldre som du inte håller med om?
Citera
2018-03-17, 12:22
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Hur vanligt tycker ni att detta verkar vara baserat på era egna erfarenheter?

Lite antaganden är det ju i mina egna observationer men även om jag ett fåtal gånger träffat på människor som öppet faktiskt yrkar på att de minsann har rätt i en diskussion om någonting för att de har levt längre och har mer erfarenhet så verkar det vara vanligare att detta sker på lite mer subtila manér.
Jag kan tycka att det är lättare att diskutera med folk runt min egen ålder (tidig 20årsålder) än vad det är att diskutera med människor som är minst 10 år äldre. De äldre tycker jag inte anstränger sig lika hårt för att komma med något slagkraftigt argument utan vilar förnöjt på sin ålder som att det vore ett bevis på dens överlägsenhet.


På flashback nyligen så läste jag i en tråd om någon "pedantisk vän" att gå barfota i någons hem var respektlöst men någon annan höll inte med och spelade delvis överlägsen med sin ålder. Jag började då fundera på detta ämne.

Jag säger det dock igen, jag antar en del här och kan ha fel uppfattningar om saker och ting. Jag är trots allt lite neurotisk till naturen och kan ibland anta det värsta. Men jag ville gärna höra från er hur ni upplevt eller upplever det i era liv kring detta om att spela på sin ålder i diskussioner där både kunskap och visdom leder ens åsikter.

Det kan ju faktiskt vara ett problem i en miljö där vi alla har potential att växa som människor om vi försöker vara öppna och nyfikna på hur andra tänker.
Det finns ju mer tid i livet hos en äldre människa. Det kan kanske vara bra att påpeka det för att andra skall förstå att det som sägs inte kommer hux flux utan bygger på erfarenhet. Men det är nog ett tunt argument som står sig slätt utan vidare grund. Som äldre kan man ju äfven ha fastnat i gamla tankar medan ungdomar för utvecklingen ett steg framåt ytterligare. Fast det där med barfota var väl respektlöst tycker jag nog om man inte kommer in från poolen.
Citera
2018-03-17, 12:48
  #11
Medlem
Idealisten.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ja du borde nog tänka ditåt. Är du i början på 20 tycker du nog relativt lika som dom du diskuterar med. Det ändrar sig sedan, om 10 år. Vad är det ni diskuterar? Alltså vad säger dom äldre som du inte håller med om?
Har mer än en gång råkat utför att äldre människor påstår sig veta med säkerhet att det ej existerar några moraliska sanningar och att det inte existerar några moraliskt överlägna kulturer. Jag vill dock vara tydlig här med att man INTE behöver hålla med mig i en diskussion, det viktiga för mig är att den andre ändå försöker anstränga sig för att förklara hur man tänker och vilka brister det är jag kan ha i mitt tänkande.

En annan grej kan vara till exempel denna kontroversiella fråga om IQ och hur denna mätna intelligens visar sig i verkligheten. Detta har jag med pedagoger hamnat i mindre konflikter där jag tycker att de alldeles för självsäkert påstått att det inte går att mäta intelligens och att det ligger en förtryckande kultur bakom de resultat som visar att det ändå verkar finnas kopplingar mellan IQ och hur långt man lyckas komma i utbildningssystemet.

Nu är jag fullt medveten om att detta inte är snorlätta ämnen och att man kan se saker ur många olika perspektiv och att forskningen inte har kommit fram till något 100% men det som varit förekommande mer än en enstaka gång bland äldre människor (som i de flesta fall råkat vara lärare/pedagoger) är att de låter väldigt självsäkra i sina påståenden och avvisar argument fort och tvärt.

Min egen uppfattning är att de flesta som jobbar inom skolverksamheter verkar vara något lutna åt vänster på det politiska spektrumet och det tenderar ibland att finnas en kultur där (rätta mig om jag har fel)där man gärna undviker att prata om saker där man med lätthet kan tolka det som att syftet med hela diskussionen är att nedvärdera andra människor.

Edit: Jag vill dock också lägga till att inte varenda lärare jag haft varit på detta sätt. Jag har dessutom sagt en del korkade saker med för självsäker attityd själv som tonåring... Inget jag direkt njuter av att minnas.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-03-17 kl. 12:56.
Citera
2018-03-17, 12:53
  #12
Medlem
elmhedens avatar
Hur mycket ålder och erfarenhet är värt förstår man inte när man är ung.

När jag var 20 "visste" jag att jag var lika klok som alla äldre än mig
Nu närmare 40 har jag insett hur naiv och patetisk jag måste framstått

Alla som är äldre än dig har varit i din ålder, men du har inte varit i deras. Generellt sett kommer de har mer grund för sina uttalanden än alla yngre. Att dock utan andra argument påstå sig veta bättre enbart utifrån sin ålder kan verka märkligt och rent av dumt, dock är den yngre personen i frågan inte alltid förmögen att bedöma om så är fallet eller om det faktiskt finns fog för den äldres ståndpunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback