Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 10:45
  #1
Medlem
Hej jag är 18 och får inte tandställning för att mina tänder inte har något funktionellt fel vilket jag ändå tycker de har. Jag har mellanrum mellan många av min tänder och ett överbett som de mätte och sa att det låg på gränsen.
Jag har läst på mycket nu om tandställning och vill betala för en men överallt jag har hittat står det att man behöver en remiss från sin vanliga tandläkare som jag ju inte får.
Jag har även sett att hemförsäkringen kan betala en dela av avgiften. Stämmer det och om ja hur mycket betalar de?
Tack för alla svar😁
Citera
2018-03-17, 11:53
  #2
Medlem
En tandställning för några år sen låg på cirka 30 000. Det är ett jobbigt moment under 1-2 års tid med smärta och täta besök hos tandläkaren. Bara så du vet vart du går in på. Hör med din tandläkare/tandläkarcentral, enklast!
Citera
2018-03-17, 12:03
  #3
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxx2727hejhejxxx
Hej jag är 18 och får inte tandställning för att mina tänder inte har något funktionellt fel vilket jag ändå tycker de har. Jag har mellanrum mellan många av min tänder och ett överbett som de mätte och sa att det låg på gränsen.
Jag har läst på mycket nu om tandställning och vill betala för en men överallt jag har hittat står det att man behöver en remiss från sin vanliga tandläkare som jag ju inte får.
Jag har även sett att hemförsäkringen kan betala en dela av avgiften. Stämmer det och om ja hur mycket betalar de?
Tack för alla svar😁

Du kommer inte få någon hjälp hos Folktandvården.
Gå till en privat tandläkare så kommer dom hjälpa dig så länge du är villig att betala.
Citera
2018-03-17, 13:20
  #4
Medlem
Det är bara att googla upp en privat utövare.
Citera
2018-03-17, 20:31
  #5
Medlem
Du kan skriva en egenremiss till en ortodontist.
Har du begärt en second opinion?
Hur stort är ditt överbett? Mellanrum ska vara mer än 4 mm mellan de centrala framtänderna för att bli godkänt?
Biter du dig i gommen ibland?

Behandlingen är oftare 2 år än 1 år.
Kostar från 35000- 60000 beroende på bettfelet och behandlingstiden. Vilken apparatur du väljer kan såklart också ändra priset. Tänk på att det är fri prissättning i Sverige så kolla olika ortodontister om du nu bor så att du kan välja mellan flera.
Citera
2018-03-18, 13:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Du kan skriva en egenremiss till en ortodontist.
Har du begärt en second opinion?
Hur stort är ditt överbett? Mellanrum ska vara mer än 4 mm mellan de centrala framtänderna för att bli godkänt?
Biter du dig i gommen ibland?

Behandlingen är oftare 2 år än 1 år.
Kostar från 35000- 60000 beroende på bettfelet och behandlingstiden. Vilken apparatur du väljer kan såklart också ändra priset. Tänk på att det är fri prissättning i Sverige så kolla olika ortodontister om du nu bor så att du kan välja mellan flera.
När jag ringer och säger att jag vill komma in och få det bekräftat 100% att de inte har gjort nåt fel och ändå ska ge mig en tandställning så säger de att de inte finns nån tid och att jag måste vänta ungefär 1 år tills min nästa tid är schema lagd. Översätter när de mätte var 3 eller 4 mm det var ett halvår sen så är inte säker men tror det var 4 mm. Hur skriver man enegenremiss?
Citera
2018-03-18, 17:18
  #7
Medlem
Om ditt överbett är 3-4 mm räknas det inte ens som ett överbett. Det är normalt upp till 6 mm.
När du skriver en egenremiss så väljer du ut en ortodontist nära dig och skriver att du önskar en konsultation och ev utredning inför tandreglering.
Du skriver också om dina ”tandfel” med dina ord.
Jag vet inte vilket län du bor i men det borde finnas en tandvårdsnämnd dit man skickar sina second opinions.
Dit skickas foto och modeller av dina tänder samt ett personligt brev ifrån dig där du beskriver varför du vill ha tandställning.
Sen sitter en grupp ortodontister och bedömer om du ska bli godkänd för kostnadsfri behandling.
Citera
2018-03-19, 12:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Om ditt överbett är 3-4 mm räknas det inte ens som ett överbett. Det är normalt upp till 6 mm.
När du skriver en egenremiss så väljer du ut en ortodontist nära dig och skriver att du önskar en konsultation och ev utredning inför tandreglering.
Du skriver också om dina ”tandfel” med dina ord.
Jag vet inte vilket län du bor i men det borde finnas en tandvårdsnämnd dit man skickar sina second opinions.
Dit skickas foto och modeller av dina tänder samt ett personligt brev ifrån dig där du beskriver varför du vill ha tandställning.
Sen sitter en grupp ortodontister och bedömer om du ska bli godkänd för kostnadsfri behandling.
"För barn, ungdomar och unga vuxna 0-24 år som har fri tandvård i Västra Götalandsregionen, ska remiss skickas genom allmäntandvården. Då går det alltså inte att skicka en egen vårdbegäran. Undantag görs för kliniken Mun-H-Center, dit vårdnadshavare kan skicka en egen vårdbegäran."
Jag tror inte jag kan skicka en egenremiss
Citera
2018-03-19, 19:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxx2727hejhejxxx
"För barn, ungdomar och unga vuxna 0-24 år som har fri tandvård i Västra Götalandsregionen, ska remiss skickas genom allmäntandvården. Då går det alltså inte att skicka en egen vårdbegäran. Undantag görs för kliniken Mun-H-Center, dit vårdnadshavare kan skicka en egen vårdbegäran."
Jag tror inte jag kan skicka en egenremiss
Tyvärr kan jag inte VG:s regler men har du frågat din tandläkare om de vill skicka en remiss.
De behandlar iaf betalande barn på odontologen så någonstans måste remisser trilla in.
Ring annars till Odontologen och fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback