Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-17, 10:26
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantgubbe
Hur kommer säkerheten att vara på dessa bussar? Då tänker jag mest på brottslighet.


Rädd för att dom ska stjäla sittplatserna?
Citera
2018-03-17, 10:49
  #26
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantgubbe
Hur kommer säkerheten att vara på dessa bussar? Då tänker jag mest på brottslighet.
Dom lär ha kameror. Jag tänker att det då att det blir lite som att åka tunnelbana, där man sitter i en förarlös enhet.
Citera
2018-03-17, 13:57
  #27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Test av självkörande bussar i Kista, sedan 24 januari 2018. Har inte hört så mycket om projektet. Om det blir lyckat, vad blir nästa steg? Fler städer som står på tur införa självkörandebussar i försöks trafik?

Andra åskiter om självkörande bussar i svenska tätorter?

Flashback: Förarlösa bilar ”självkörande”
Jag tror inte detta kommer bli storskaligt än på 15-20 år. Himla konstigt att man inte automatiserat T-banan ännu. Den går ju på helt egen banvall och det torde ju inte vara hälften så krångligt som självkörande bussar som skall klara av alla yra höns runt omkring.
Citera
2018-03-17, 17:10
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag tror inte detta kommer bli storskaligt än på 15-20 år. Himla konstigt att man inte automatiserat T-banan ännu. Den går ju på helt egen banvall och det torde ju inte vara hälften så krångligt som självkörande bussar som skall klara av alla yra höns runt omkring.

Planera att bygga tunnelbana för förarlösa tåg har väl stoppas av antal gånger nu pga. budgeten inte räcker. Andra städer som t.ex Köpenhamn och Paris haft helt autonom tåg sedan länge.


Robotnyheter: Stockholms-tunnelbana får förarlösa tåg 2020

Wikipedia: Lista över automatiserade tunnelbanesystem för tunnelbana
Citera
2018-03-17, 17:40
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantgubbe
Hur kommer säkerheten att vara på dessa bussar? Då tänker jag mest på brottslighet.
Säkerheten för busschaffisen ökar självfallet då denne ej behöver vistas i trafikmiljö eller komma i nära kontakt med kunder.

Säkerhetsproblem som uppstår t.ex. när kunder inklusive berusade och beväpnade sådana vill åka buss utan att betala kan kringås i förarlös buss. Man borde kunna lösa problemen med betalningsovillighet genom att ha en enkelriktad dörrsnurra i bussens främre regioner som endast kan öppnas om giltigt kort eller motsvarande betalningsmedel dras i läsare vid dörr. En sådan typ av dörr som ej kan forceras eller hoppas över alltså. Man kan även tänka sej att ha enkelriktade dörrsnurror i bussens bakre regioner för utsläpp av kund - dessa öppnas endast med knapp inifrån.

Man kan även programmera den självkörande bussen så att denna ej kan köra för fort tänker jag. Detta gör att den självkörande bussen kan vara säkrare än en konventionell bemannad dito i vissa trafikscenarier.

Men hittills så är tekniken bristfällig, och lite oklart hur det funkar med det juridiska m.m. Jag tvivlar också på att självkörande bussar blir en stor grej inom kort. Men om tio år eller mer så kanske det funkar i verkligheten som sagt.
Citera
2018-03-17, 19:20
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Planera att bygga tunnelbana för förarlösa tåg har väl stoppas av antal gånger nu pga. budgeten inte räcker. Andra städer som t.ex Köpenhamn och Paris haft helt autonom tåg sedan länge.


Robotnyheter: Stockholms-tunnelbana får förarlösa tåg 2020

Wikipedia: Lista över automatiserade tunnelbanesystem för tunnelbana

Paris tunnelbana är för mig ganska okänd. Men inte är väl hela systemet i Paris automatiserat?

Tunnelbanan i Köpenhamn är automatiserat. Den är dock relativt nybyggd och den var automatiserad från start. Min upplevelse från den och dess plattformsdörrar är att den var ganska störningskänslig. När jag reste med den för några år sedan stannade tågen tre gånger av sju resor p g a något som hade fastnat i plattformsdörrarna. Typ en tidning.
Citera
2018-03-17, 20:03
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Men hittills så är tekniken bristfällig, och lite oklart hur det funkar med det juridiska m.m. Jag tvivlar också på att självkörande bussar blir en stor grej inom kort. Men om tio år eller mer så kanske det funkar i verkligheten som sagt.

Det läggs alldelse för mycket pengar på autonoma fordon för att jag personligen ska tror att inte investerar och företag kommer acceptera vänta 10år. Autoliv och Volvo kommer ställa krav på svenska regeringen att Sverige måste ligga framkant inom detta området.


Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Paris tunnelbana är för mig ganska okänd. Men inte är väl hela systemet i Paris automatiserat?

Tunnelbanan i Köpenhamn är automatiserat. Den är dock relativt nybyggd och den var automatiserad från start. Min upplevelse från den och dess plattformsdörrar är att den var ganska störningskänslig. När jag reste med den för några år sedan stannade tågen tre gånger av sju resor p g a något som hade fastnat i plattformsdörrarna. Typ en tidning.

Har åkt hel del i Paris och Köpenhamn upplever att betydligt färre förseningar på dessa linjer än Stockholm. Det händer ju även på bussar idag att tidning fastnar och chauffören måste gå plocka upp den innan han kan stänga dörren.
Citera
2018-03-17, 23:10
  #32
Moderator
Siegfrids avatar
För sammanfogning med (FB) Självkörande bussar

Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2018-04-03, 19:44
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CH55
Låter skumt tycker jag.
Ja det tycker du såklart men vad tror du din farsa hade tyckt och trott om någon för 40 år sedan berättade att om 30 år så har man i fickan en maskin där man kan kontakta alla sina vänner i realtid och följa nyheterna och titta på sport och titta på vilka filmer och serier du vill gratis? Han kanske skulle tycka det var lite skumt att en maskin som får plats i en ficka kan kontakta hela världen?

Om du fick titta i ett makalöst gigantiskt teleskop av något slag, som kopplats vidare till andra rymdteleskop (givetvis anlänt från framtiden) i en kedja så att du såg 40 år i fram i tiden så skulle du också tycka att det var skumt (vad du än såg). Och nej framtidsvisioner funkar inte som jag beskrev utan hypotetiskt https://www.visionlearning.com/image...ages/206-b.jpg men anta att du kunde.
Citera
2018-07-03, 05:14
  #34
Medlem
"Försök med förarlösa bussar avslutat - inga incidenter"
Citat:
Projektet i Kista norr om Stockholm med de förarlösa bussarna är det hittills största i Sverige.
...
Men det dröjer innan bussarna kan köra i citytrafik.

Orsaken är att sensorerna på bussarna måste bli bättre på att läsa in informaiton, t ex om ett barn tänker springa över vägen till en kompis, säger Anna Pern*står Br*nden forskare vid KTH till Ekot. (* = e)
...
Enligt bussföretaget Nobia kan bussarna vara i reguljärtrafik inom ett år.

Enligt forskningsledaren på KTH - Kungliga Tekniska Högskolan - klarar de förarlösa bussarna ännu inte av att köra i citytrafik. Sensorerna på bussarna behöver bli bättre på att läsa in information.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6991028
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback