Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-17, 08:08
  #1
Medlem
Energiknippes avatar
Jag har själv utövat tävlat (KB) i kampsport, både Karate, judo & kickboxning. Att se på kampsport har jag dock alltid tyckt var aptrist. Jag minns när min far tittade på boxning på TV1000 om kvällarna och försökte verkligen att gilla det men det var så jäkla trist. Andra kommer såklart att säga emot men för mig är boxning i stora drag två snubbar som försöker slå på varandra i 2-3 ronder på tre minuter och därefter börjar clinchandet. Det eviga clinchande där en domare går in och bryter isär boxarna för att de efter ett par sekunder hamnar där igen, och igen och igen. Det blir skittråkigt att se på. Sedan är det såklart ännu tristare att se på folk som vilar på varandra utan att slåss.

Ett annat moment jag irriterar mig på är att man som boxare kan vända ryggen åt sin motståndare och vänta in domaren som ska rädda en. I Kickboxning hade du själv fått en tillsägelse men i boxning blir du belönad. Detta blev ju väldigt tydligt i spektaklet Connor vs Mayweather.

Brottning, judo etc ska vi inte ens tala om hur trist jag tycker det är att se på. Förklaringen är väl helt enkelt att sporten inte gjorde för tv men togs till tv. Vissa moment som inte är så publikfriande hade tagits bort om det uppfunnits nu, om ni förstår hur jag menar.

Sedan kommer vi till MMA, en mix av alla sporter där du får göra det mesta förutom det uppenbara att bitas, peta i ögonen & slå folk på tasken. Jag vet inte hur många hundra matcher jag sett (99% UFC) men kan räkna tråkiga på mina två händer. Det som gör MMA överlägsen är för mig blandningen vilket gör utgången väldigt oviss. En jätteduktig kickboxare (Barboza) kan möta en brottaren (khabib) och då bli helt demoliserad. Nästs gång möter han en stående fighter och man ser då hans exceptionella utövande. Klinchar man i MMA får man ett knä i magen, en armbåge i huvudet och/eller blir nedtagen. Det blir ingen vilopaus. Visst händer det att två tungviktare passar på att vila när de är på marken men då bryter domare det för att det ska hända något.

Bakgrunden till tråden är en liten sidodiskussion i en annan tråd om Alexander Gustafsson:


Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
För det man verkligen vill se är en clinchfest.

(Kick)boxning i sitt esse = konst
Grappling i sitt esse = konst
Brottning i sitt esse = konst.

Osv osv.

Säger bara det som är sant: boxningen är en mycket mer händelserik sport, med mycket fler utövare på hög nivå, just därför fler viktklasser och allt som tillkommer med det, men du blir säkert helt våt i brallan av att se Mark Hunt och diverse journeymen typ Cerrone bli uppbokad match efter match. Woodley, blir du upphetsad på att se han göra så lite som möjligt för att vinna? MMA står still, förutom typ Khabib matchen och Cormier.
Citera
2018-03-17, 08:14
  #2
Medlem
Pallestroms avatar
MMA kanske...?
Citera
2018-03-17, 08:38
  #3
Medlem
Jag är gammal och en bra boxningsmatch kan vara väldigt underhållande, men då villkorat att båda är bra och inte ska hålla på att kramas så fort dom kommer nära varandra, då börjar det zappas.

Men roligast att kolla på är tveklöst dvärgbrottning.
Citera
2018-03-17, 08:45
  #4
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
MMA kanske...?

Jag håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag är gammal och en bra boxningsmatch kan vara väldigt underhållande, men då villkorat att båda är bra och inte ska hålla på att kramas så fort dom kommer nära varandra, då börjar det zappas.

Intressant att du kallar dig gammal. Hade lite av samma diskussion på ett bröllop och de runt 50-60 gillade verkligen boxning men de yngre, 20-40 var i överkant positiva till MMA ( litet underlag, 7 personer). Har boxningen utvecklats till det sämre på senare tid, sämre är då mer clinch, varpå de äldre tänker tillbaka till äldre matcher där det inte var så mycket kramkalas?

Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
J
Men roligast att kolla på är tveklöst dvärgbrottning.

Så går det om man ställer frågan på Flashback
Citera
2018-03-17, 08:50
  #5
Medlem
Knucklehugss avatar
Huliganslagsmål eller TFC är lite rogivande att se på, noll kontroll bara in och kötta

https://youtu.be/GixDXD44_yA
Citera
2018-03-17, 08:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Intressant att du kallar dig gammal. Hade lite av samma diskussion på ett bröllop och de runt 50-60 gillade verkligen boxning men de yngre, 20-40 var i överkant positiva till MMA ( litet underlag, 7 personer). Har boxningen utvecklats till det sämre på senare tid, sämre är då mer clinch, varpå de äldre tänker tillbaka till äldre matcher där det inte var så mycket kramkalas?
Jag är i just den åldersgruppen, så gammal att jag såg Lillen göra en av sina bästa matcher i gavlerinken när han var som störst. Och ja, boxningen förr gick mer ut på att försöka knocka ut sin motståndare, inte att stå alla ronder i första hand och försöka nypa någon poäng för vinst.

Jag har inte sett så mycket på boxning på många år just för att det blivit tråkigt. Troligen jag som sett för litet urval men av det jag sett så har damboxning varit mer underhållande, inte bara för att dom är vackra att titta på utan för att det finns mer fightingspirit. Kanske att de män med vinnarskalle satsar på MMA istället?

Men jag brukade gilla boxning.
Citera
2018-03-17, 08:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag är i just den åldersgruppen, så gammal att jag såg Lillen göra en av sina bästa matcher i gavlerinken när han var som störst. Och ja, boxningen förr gick mer ut på att försöka knocka ut sin motståndare, inte att stå alla ronder i första hand och försöka nypa någon poäng för vinst.

Jag har inte sett så mycket på boxning på många år just för att det blivit tråkigt. Troligen jag som sett för litet urval men av det jag sett så har damboxning varit mer underhållande, inte bara för att dom är vackra att titta på utan för att det finns mer fightingspirit. Kanske att de män med vinnarskalle satsar på MMA istället?

Men jag brukade gilla boxning.


Absolut inte.


Jag njuter mest av MMA och boxning - på dess högsta nivå är de ekvivalenta i underhållningsvärde. Återigen, styles make fights. Jag skulle tro att de flesta här inne inte kommer ihåg ”lay and pray” tiderna i MMA, wall n stall, etc. Det är jävligt tråkiga matcher hur som haver, då ser jag hellre en teknisk boxningsmatch med väldigt rappa rörelser och stiffa jabbar på ett sätt man aldrig sett tidigare (te.x GGG) som kombineras med hooks och uppercutts. Desto mer man involverar sig i boxningen, desto bättre blir den, det är mååånga intressanta boxare och därav mer ”bad blood” mellan fighters, bra många fler än MMA utövare där toppen i respektive divisioner är ganska klarlagd. Med det sagt så njuter jag även av att se te.x Jones vs Cormier där du har två individerna som är VÄLDIGT bra på vad de gör, en nivå som endast kan betraktas som sinnessjuk.
__________________
Senast redigerad av YungSosa 2018-03-17 kl. 09:03.
Citera
2018-03-17, 09:04
  #8
Medlem
Jag har bakgrund inom kampsport, tävlat på elit nivå. Dock bara stående. Håller med TS, Kan fort bli trist att se på. Men det finns undantag. En bra fight är en bra fight, oavsett gren. Men största delen är inte bra. MMA är mest underhållande att se på.
Citera
2018-03-17, 09:10
  #9
Medlem
Banangurkazzs avatar
sumobrottning
Citera
2018-03-17, 09:15
  #10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det kanske är så att kampsport i bild inte är din grej. Att utöva är kul såklart.

MMA tittar jag gärna på. Tidigare även k1, boxning och ännu tidigare dög vad som helst.
Numera är de flesta kampsporter tråkiga att titta på utöver MMA och grappling (eftersom jag själv är utövare).

Kollar jag på boxning nu blir jag lätt uttråkad då det blir ensidigt (när man har MMA i huvudet).
Citera
2018-03-17, 09:20
  #11
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag är i just den åldersgruppen, så gammal att jag såg Lillen göra en av sina bästa matcher i gavlerinken när han var som störst. Och ja, boxningen förr gick mer ut på att försöka knocka ut sin motståndare, inte att stå alla ronder i första hand och försöka nypa någon poäng för vinst.

Jag har inte sett så mycket på boxning på många år just för att det blivit tråkigt. Troligen jag som sett för litet urval men av det jag sett så har damboxning varit mer underhållande, inte bara för att dom är vackra att titta på utan för att det finns mer fightingspirit. Kanske att de män med vinnarskalle satsar på MMA istället?

Men jag brukade gilla boxning.

Intressant inlägg. Kanske är något på spåren att boxning, trots att den är såpass gammal som sport, fortfarande utvecklas och på senare tid går mer mot taktisk poängseger än att knocka motståndaren.

En halvdålig jämförelse är fotboll. Världens populäraste sport men den kan ju vara extremt trist när två lag försvarar. Jag själv har börjat tycka att det är roligare att se på U21 än det riktiga landslaget just på grund av att de vuxna är så skillade taktiskt.
Citera
2018-03-17, 09:31
  #12
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det kanske är så att kampsport i bild inte är din grej. Att utöva är kul såklart.

MMA tittar jag gärna på. Tidigare även k1, boxning och ännu tidigare dög vad som helst.
Numera är de flesta kampsporter tråkiga att titta på utöver MMA och grappling (eftersom jag själv är utövare).

Kollar jag på boxning nu blir jag lätt uttråkad då det blir ensidigt (när man har MMA i huvudet).

Mja, kollar ju på 100% av alla UFCs matcher och de har ju runt 40 galor per år. Har fightpass så det blir early prelims och vanliga prelims också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback