Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 05:47
  #1
Medlem
PsychoticAliens avatar
Jorden har funnits i ca 4,54 miljarder och de äldsta spåren av liv vi hittat är 3,7 miljarder år gamla.
Liv uppstod alltså ca 800 miljoner år efter jordens tillblivelse, varav den största delen av den tiden innebar ett jordklot utan gynnsamma förhållanden. Från det att gynnsamma förhållanden rådde så uppstod alltså livet relativt omgående.
Liv borde alltså ha uppkommit ganska många gånger sedan jorden kom till, men antagligen blivit utrotade ganska direkt av bakterier och annat redan existerande liv, eller?
Nu är jag långt ifrån påläst i ämnet men undrar lite försynt om det är så att det kan finnas områden på jorden där bakterier inte hunnit få fotfäste så att säga och nytt liv kanske har hunnit utvecklats ifred, eller är det bara att släppa den tanken? Tänker då t ex. på Antarktis underjordiska sjöar men vill gärna hoppas (av någon anledning) att det finns en del grottsystem där liv också borde ha kunnat uppstå och frodas i relativ frihet utan konkurrens från redan existerande liv.
Är jag ute och cyklar med de tankarna? Har bakterier och liv öht redan erövrat alla tänkbara ytor på jorden och tar död på allt nytt liv direkt, eller finns det möjlighet att nya livsformer kan uppstå och frodas?
__________________
Senast redigerad av PsychoticAlien 2018-03-17 kl. 05:51. Anledning: korrigering
Citera
2018-03-17, 08:39
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Jag slänger in en, kan nyuppstått liv överleva alls? För det krävs fortplantningsförmåga, fotosyntes eller någon annan form av energitillförsel, och livslängd nog att hinna föröka sig. Dessa kräver såklart många generationer av evolution för att åstadkommas. Nej, det är bara skapat liv som kan överleva, och då kan det skapas i skick att konkurrera med vad som finns där nu, om det skulle vara så.
Citera
2018-03-17, 08:54
  #3
Medlem
Europes avatar
Jag har för mig att man har hittat liv närmast överallt under senaste årtiondena. Man märkte att bakterier finns fler kilometer ned i berget, i saltsjöar, i syrefria ställen, på styrstavar i kärnreaktorer, lever vid extremt heta svavelsprutande vulkaner på havsbotten, varvid man märkte att det även fanns ekosystem som baserade sig på den energi de utvinner ur svavlet, utan solljus eller större mängd föda från andra ekosystem (när jag gick i skolan fick man veta att allt liv existerar tack vare energin från solen, men det visade sig alltså inte stämma). Man har även upptäckt att t.o.m. så pass komplicerade organismer som fiskar kan leva på havsdjup på över 8 km, trots det enorma vattentrycket.

Jag är dock inte säker på vad du menar med att allt liv skulle bli utrotat av bakterierna. Vi vet att allt liv på jorden är släkt med varandra, så det som finns nu verkar härstamma från samma ursprung. Däremot tar ju inte bakterier livet av allt annat liv, utan ofta konkurrerar man bara om livsutrymmet, man kan även leva jämsides genom att vara nischade och därmed inte konkurrera på samma sätt, samt många livsformer lever dessutom i symbios och är direkt beroende av varandra. En teori är att organeller som t.ex. mitokondrier har uppstått genom att bakterier har tagit upp andra bakterier. Som jag nämnde tidigare, så finns det bakterier som lever vid de svavelsprutande havsvulkanerna och genom sin kemosyntes utgör själva grunden för existensen av det omkringliggande ekosystemet med dess djurliv.

Även det där påståendet med att livet borde ha uppkommit flera gånger under jordens existens är väl svårverifierat? Är forskarna verkligen överens om det? Senast jag kollade, så verkade man inte veta hur livet uppstår och man var öppna för allt från att det har handlat om någon slags kemisk process till att livet kanske fördes hit med en asteroid (d.v.s. att det - på något sätt - kanske hade uppstått någon helt annanstans än på jorden).
Citera
2018-03-20, 03:07
  #4
Medlem
PsychoticAliens avatar
Har alldeles för mycket just nu och ingen ro att ge ordentliga svar dessa dagar så nöjer mig med att tacka så mycket för svaren! Kanske återkommer med vettigare respons sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback