Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-20, 08:32
  #25
Medlem
Fromlandss avatar
Tiggeri är ett självskadebeteende där man enbart säljer sin egen förödmjukelse med en underförståddhet att den tiggande inte har något överhuvudtaget att erbjuda och är därmed värdelös.
Att barn och ungdomar säljer tidningar är att vänja dem vid arbete och att prestation ger belöning.

Vad fan presterar en tiggare förutom ett ’heeeiij’ ’haaaaay’?
Citera
2018-03-20, 09:24
  #26
Medlem
Herr.Grabesmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eparth
Jag förstår mig inte på föräldrar som är så här. Att barn knackar dörr för att sälja tidningar, som ingen egentligen vill ha - är likställt med tiggeri.
Nej. Nyckelordet är här; säljer, som gör all skillnad i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eparth
Samma sak gäller på Halloween, när barn knackar dörr och ber om godis.
Här har du en poäng, ja, men....

Citat:
Ursprungligen postat av Eparth
Ser folk inte likheten? Vad är dessa föräldrars argument?
...Påsk/Halloween är högtider som kommer med traditioner, så en viss skillnad är det. Men visst; jag kan också tycka att tigga godis är en märklig tradition.

Citat:
Ursprungligen postat av Eparth
Att barnen ska lära sig att tjäna pengar i tidig ålder?
(Här svarar jag enbart på tidningsförsäljning) Ja, eller snarare; värdet av arbete/pengar. Är det dåligt menar du? Vad anser du om reklamutdelning?
Citera
2018-03-20, 15:12
  #27
Medlem
Tycker inte det går att jämföra. Om man köper jultidningar riskerar man inte att stödja kriminell verksamhet.

Sedan kan man iofs tycka vad man vill om det här med att tigga godis. Men måste säga att det knappast är särskilt vanligt där jag bor så här är det inget stort problem. I alla fall är det inte någon som har kommit till oss och gjort det.

Fast det kan ju lika gärna bero på att ungarna inte kan portkoden.
__________________
Senast redigerad av Hiitsme 2018-03-20 kl. 15:15.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback