Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-16, 23:21
  #1
Medlem
Det small till och blev jävligt högt ljud i kupen när jag självklart precis kört på påfarten till motorvägen. Stannade och tittade under bilen och såg det här https://imgur.com/a/I3dMe
Detta är en 00 renault megane.
Är inte bra på bilar. Vad säger ni, dags att ta fram cykeln? Känner en bra meckare som sa att (utan att titta på bilen) att det va lätt fixat med nån förlängargrej från biltema.
Citera
2018-03-16, 23:30
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Renault...

Men annars har din kompis rätt... bästa är väl dock att svetsa ihop det igen.. men det finns andra quickfixes om du bara vill sälja den...
Citera
2018-03-16, 23:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Det small till och blev jävligt högt ljud i kupen när jag självklart precis kört på påfarten till motorvägen. Stannade och tittade under bilen och såg det här https://imgur.com/a/I3dMe
Detta är en 00 renault megane.
Är inte bra på bilar. Vad säger ni, dags att ta fram cykeln? Känner en bra meckare som sa att (utan att titta på bilen) att det va lätt fixat med nån förlängargrej från biltema.
Ser nästan ut som det bara är skarvklämman som lossnat, men det är svårt att se på bilden hur det vänstra röret egentligen ser ut. Det högra röret ser okej ut.
Citera
2018-03-17, 00:01
  #4
Medlem
Tror ni det är ok att köra med bilen så? Om jag ska be han hjälpa mig 2 mil bort. Bortsett från att inte hela skiten släpar och går sönder såklart.
Det va mörkt ute när jag brummade fram i 40km, men det såg ut som att jag ibland hade ett mindre moln bakom mig.
Edit: en annan goddag yxskaft fråga från ett bilproffs, man kan inte bara tejpa ihop skiten så man kan köra den till verkstaden? Eller det blir riktigt varmt där kan jag tänka mig?
__________________
Senast redigerad av Coheed123 2018-03-17 kl. 00:06.
Citera
2018-03-17, 00:26
  #5
Medlem
Kanske en provisorisk slangklämma funkar.
Citera
2018-03-17, 00:31
  #6
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fusklagningar från förr, en ölburk och två slangklämmor.
Dagens ölburkar går väl inte att använda, inte ens dom klarar man av att tillverka längre.
Men en gammal konservburk bör man kunna använda.
Citera
2018-03-17, 00:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Fusklagningar från förr, en ölburk och två slangklämmor.
Dagens ölburkar går väl inte att använda, inte ens dom klarar man av att tillverka längre.
Men en gammal konservburk bör man kunna använda.

Jag vet inte om du skojar men det låter fan vettigt. Skall testa imorgon med en pepsi burk.
Citera
2018-03-17, 00:37
  #8
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Du kommer antagligen att bryta sönder åtminstone den bakre delen om du har för avsikt att köra 2 mil så där.
Binda upp det på något vis. Rep-under-öppna dörrar-knyt x 2.
Citera
2018-03-17, 00:44
  #9
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Jag vet inte om du skojar men det låter fan vettigt. Skall testa imorgon med en pepsi burk.
Nej, jag skojar inte.
Vet inte riktigt om dagens läsk/ölburkar går att använda.
Ta hellre en konservburk.

Man tar bort lock och botten, snittar upp sidan, två slangklämmor, klart.
Citera
2018-03-17, 06:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Fusklagningar från förr, en ölburk och två slangklämmor.
Dagens ölburkar går väl inte att använda, inte ens dom klarar man av att tillverka längre.
Men en gammal konservburk bör man kunna använda.

Dagens ölburkar är betydligt bättre tillverkade än förr i tiden, så de klarar definitivt av att tillverka dem än i dag.

Ölburkar är inte tillverkade med tanke på att nån bonnmeck ska kunna fixa ett kasst avgasrör med dem, utan för att de ska vara billiga lätta hygieniska recirkulerbara etc för öl.

En bra bonnmeck ska givetvis kunna improvisera om närmaste reservdelsbutik etc skulle råka vara stängd. Men idag så är det sannolikt mer chans att en burk Bullens eller liknande har en passande form etc för akut avgasrörsfix.
Citera
2018-03-17, 11:43
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Jag vet inte om du skojar men det låter fan vettigt. Skall testa imorgon med en pepsi burk.
Dagens avgasrör, även på Renault är fantastiska om man jämför mot förr (80-tal för mig).
Efter 10 000mil så var de sopslut. Tipset om en burk funkar. Har själv varit på besiktning med en o komentaren från besiktningskillen var "Jaha, en Pripps Blå"
Med tanke på avgasrening så bör man överanvända tätningspasta för avgasrör. De fanns iaf förr på Biltema.
Nu upprepar jag bara vad andra redan skrivit.
Utan att titta på bilden så har du ett problem o det är om det hänger. Detta kan fastna när du kör o slita sönder den lösa delen.
Även detta råkade jag ut för när jag påbörjade en 60-milaresa. Direkt när det gick av så hade jag tur i oturen. Det var ett par hundra meter från en bilverkstad som jag svängde in till. Det fanns inte tid att fixa det då. Men jag fick låna en kniv o skar av gummifästena till den lösa delen.
Kan intyga att jag var lagom mör i skallen efter den resan 😄
Citera
2018-03-17, 11:57
  #12
Medlem
Strunta i ölburkar och andra dåliga 70-talslösningar. Rören ser ju bra ut så o du sågar av rören en bit på var sida och skarvar i en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000018900/ så har du en permanent lösning. Eventuellt kan det räcka med en sån här: https://www.mrtuning.se/universal/av...-renault-60mm/, men det är svårt att se.
Kolla bara att du får rätt dimension på delarna, länkarna är bara exempel.
__________________
Senast redigerad av Benkebunke 2018-03-17 kl. 12:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback