Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 22:35
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Mycket skum sak men min psoriasis på främst armbågarna försvann på max två veckor. Jag har börjat dricka max 0.5 dl olivolja per dag och en liten mängd linfröolja (max en matsked per dag).

Jag hade seriöst gett upp det här med eksemen/psoriasis på armbågarna. Det var ganska groteskt för några veckor sedan. Kunde nästan dra bort stora sjok med hud från armbågarna. Nu med min olivolja/linförolja tillskott så är armbågarna hur fina som helst.

Mycket konstigt, vad beror det här närmare på? Antiinflammatoriska egenskaper hos olivoljan?
Citera
2018-03-16, 22:43
  #2
Medlem
Laxstofilens avatar
Du har kanske haft dåligt fettförhållande i kroppen?

Vad för olivolja var det?

Antioxidanter hjälper väldigt mycket mot eksem. Men att äta/dricka ren olja har jag fått lära mig är dåligt mot tarmsystemet.
__________________
Senast redigerad av Laxstofilen 2018-03-16 kl. 22:48.
Citera
2018-03-16, 23:00
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxstofilen
Du har kanske haft dåligt fettförhållande i kroppen?

Jag började dricka det för att jag har för höga blodfetter. Olivolja sänker dom dåliga blodfetterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Laxstofilen
Vad för olivolja var det?

Ica Basic Extra Virgin Olivolja

Citat:
Ursprungligen postat av Laxstofilen
Antioxidanter hjälper väldigt mycket mot eksem. Men att äta/dricka ren olja har jag fått lära mig är dåligt mot tarmsystemet.

Okej, jag hade hög antioxidativ stress i kroppen, enligt ett test för några år sedan. Så jag behöver kanske äta antioxidanter.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2018-03-16 kl. 23:21.
Citera
2018-03-16, 23:53
  #4
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Håller tummarna för att din kur var orsaken.
Dock så är ju eksem och psoriasis kommer-och-går problem. Kan ju ha försvunnit av sig självt. Hoppas det inte kommer tillbaka.
Citera
2018-03-17, 00:09
  #5
Medlem
TobiasBeechers avatar
När jag var 9-14 år hade jag återkommande exem från knävecken upp till pungen, och det sved att bada i klorbassänger. Sommaren jag var 14 solade och badade jag dock mycket i värmeböljan och all eksem försvann, sen har det inte återkommit. Dock är jag torr i allmänhet och smörjer nästan varje kväll in händer, armbågar och fötter i vuxen ålder. Kanske är det torka som är orsaken till din eksem och psoriasis, men också psykiska orsaker kan vara anledning till utbrottet, då depression kan tänkas framkalla autoimmuna sjukdomar.
Citera
2018-03-17, 02:27
  #6
Medlem
Pallestroms avatar
Har man väl fått psoriasis blir man väl aldrig av med det?
Under perioder kanske. Men det kommer tillbaka.
Nån som kan det säkert?
Citera
2018-03-17, 03:39
  #7
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Har man väl fått psoriasis blir man väl aldrig av med det?
Under perioder kanske. Men det kommer tillbaka.
Nån som kan det säkert?
Jag har psoriasisgenen från min mamma. Det är en ärftlig sjukdom.
Sjukdomen blir man aldrig av med. Men symptomen varierar mycket stort.
Jag har mycket svaga symptom. Oftast symptomfri men ibland dyker det upp 2-4 cm stora områden på 3-5 ställen.
Andra har större symptom och då är det väl så att områdena aldrig försvinner utan bara minskar i storlek när psoriasisen är inne i en positiv period.
Klåda är jag förskonad från. Den är annars väldigt jobbig. Min mamma hade stora områden på armbågarna, vilket är en av de vanligaste platserna, som kunde bli rätt blodiga när hon inte kunde låta bli att klia sig.
Salvor och krämer finns som hjälp. Sol och saltvatten är bra och det finns charterresor just för psoriasisdrabbade.
Psoriasis är en genetisk sjukdom och smittar inte. Du kan inte ens få det om du slickar på ett öppet sår. Men det lär ju inte hända för i sanningens namn så ser det äckligt ut när det är stora områden. Sorry mom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback