Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 21:59
  #1
Medlem
En liten ide som slog mig när jag satt och deklarerade tidigare idag var att det borde finnas möjlighet att bli belönad om man avstår normal brevlåda.

Min tanke är att man avsäger sig rätten att få utdelad post till sin adress och i gengäld får man ett rimligt belopp tillbaka på skatten alternativt som bidrag, säg kanske 1000 kr.

Bakgrunden till denna ide är att jag veckovis, ofta måndagar tar allt innehåll i min brevlåda och i princip bara lägger det rakt ner i återvinningen. Inbetalningar och räkningar betalar jag sedan länge via internetbank och Kivra.

Detta skulle också effektivt döda all oönskad post som det gödslas med och det skulle vara väldigt enkelt för hantverkare och liknande att bara skicka avi via mail.

Om man ändå skulle få brev så kan dessa hämtas ut hos närmaste ombud mot kostnaden för posten att transportera dom dit.

I dagens tider där allt skall vara så miljötänksriktat känns detta som en väldigt enkel åtgärd som skulle få ganska stor inverkan utan någon direkt uppoffring.
__________________
Senast redigerad av difiderad 2018-03-16 kl. 22:02.
Citera
2018-03-17, 06:33
  #2
Medlem
Miljötänk i all ära men hur stora följdeffekter tror du en kraschad skogsindustri skulle ha på ekonomin i sverige?
Citera
2018-03-17, 09:45
  #3
Medlem
Funkar det inte med en vanlig "Ej reklam" skylt ? 90% av det man får i brevlådan är ju reklam.

"Det papperslösa kontoret" pratades det brett om för 20 år sen, men jag tror det blev tvärtom. Det är så enkelt att skriva ut en massa onödigt krafs istället...
Citera
2018-03-17, 13:38
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Funkar det inte med en vanlig "Ej reklam" skylt ? 90% av det man får i brevlådan är ju reklam.

"Det papperslösa kontoret" pratades det brett om för 20 år sen, men jag tror det blev tvärtom. Det är så enkelt att skriva ut en massa onödigt krafs istället...

Helt sant, går inte att leva utan "Ej reklam" på brevlådan eller dörren - det bara väller in dasspapper.

Dessa åtgärder så blir det enkelt att bära den lilla andel samhällsinformation man får till pappersinsamlingen:
http://www.swedma.se/reklamsparr/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback