Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-17, 12:30
  #13
Medlem
Lasbond3000s avatar
Jag misstänker att siffran 9,4 är den totala mängden leukocyter (d.v.s. både granulocyter och lymfocyter) och inte specifikt B-lymfocyter. Dina referensvärden som du nämner stämmer bra in på det.
Antalet leukocytpartiklar ska normalt ligga mellan cirka 3,5-9 (gånger tio upphöjt till nio) per liter. Kvinnor har lite högre halt av leukocyter än män.
Fördelningen av lymfocyter bland totalmängden leukocyter brukar ligga mellan 1,0 till 3,2 vilket motsvara mellan 20-35%. Under 50% är dock ändå ok.

Jag tycker, om du inte redan har gjort det, att du ska prata med din läkare först och främst om dina funderingar.
Ditt något förhöjda leukocytvärde (?) kan vara resultatet av en pågående infektion.
Har du en virusinfektion kan lymfocytvärderna gå upp, är det istället en bakterieinfektion ökar mängden neutrofiler granulocyter.
Citera
2018-03-17, 17:59
  #14
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BitBean
Okej gör ett nytt försök att ha kvalite i tråden. Nu när paniken lagt sig lite kanske jag lyckas. Doktorn ringde imorse, eftersom jag jobbar natt hörde jag inte. När jag vaknade och ringde tillbaka hade han redan tagit helg.

Besökte läkaren för lite besvär i munnen, lite småsår och en vit/gul tunga. Fick ta blodprov.

Alla tester visar bra förutom B-Leukocyter. Där jag har 9,4. Normalt står det att det ska vara 3,5-8,8. På andra ställen på internet står det att det ska vara 4-10. Iallafall, i min hjärna har jag leukemi nu, helvete vad rädd jag är. Kan också nämna att jag har extrem nålskräck och darrade och skakade, blev helt vit när dom tog sprutan, kanske ångest eller stress har en påverkan? Senast jag var sjuk var en månad sen. En lättare förkylning

Någon som vet om 9,4 är avvikande eller någorlunda normalt? Vad brukar värdet ligga på hos patienter med leukemi?

MVH
Som alla andra har sagt finns det ingen anledning alls till oro. Vita på 9,4 är helt ospecifikt, det kan vara allt från en liten virusinfektion, till stress eller träning. Oroa dig inte!
Citera
2018-03-17, 20:52
  #15
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Varför obefogad?
Finns knappt nån ärftlig faktor gällande leukemier. Kan vara det din antagonist menade.
Citera
2018-03-17, 20:54
  #16
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Finns knappt nån ärftlig faktor gällande leukemier. Kan vara det din antagonist menade.

Aha, då förstår jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback