Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 20:15
  #1
Medlem
På vanliga matbutiker kan man ibland köpa Gryer (osäker på stavning) som är opastöriserad (men dock inte ekologisk tror jag?) men den kostar ju fan 400 kr kilot!

Jag är alltså ute efter en ost som är både O-pastöriserad och ekologisk, och gärna runt 100-150 kr per kg. I Sthlm. Att ens hitta ost som på samma gång är både ekologiskt och opastöriserad (nyttigare i o m levande bakteriekultur och mer intakta vitaminer, ämnen osv) oavsett pris, verkar ju helt omöjligt!!!

Jag har inget emot att åka till någon gård ute i Upplands väsby, eller att köpa 10 kg på samma gång, bara jag hittar det jag söker, och INTE för 400 kr kilot.

Tack för ev hjälp.

Mvh
Citera
2018-03-16, 20:21
  #2
Medlem
Av den enkla anledningen att det inte är tillåtet att sälja utan tillstånd från livsmedelsverket. Och endast i små mängder. Det är mer jobb än vinst på hålla på med det eftersom det avviker från produktion och jobbet med tillstånden.
Citera
2018-03-16, 22:07
  #3
Medlem
Du syftar på opastöriserad ost?

Du blandar ihop med mjölk och andra mejeriprodukter. Ost får säljas opastöriserat. Annars skulle inte t ex Gryere kunna säljas i vanliga ICA-butiker.
Citera
2018-03-20, 08:08
  #4
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
På vanliga matbutiker kan man ibland köpa Gryer (osäker på stavning) som är opastöriserad (men dock inte ekologisk tror jag?) men den kostar ju fan 400 kr kilot!

Jag är alltså ute efter en ost som är både O-pastöriserad och ekologisk, och gärna runt 100-150 kr per kg. I Sthlm. Att ens hitta ost som på samma gång är både ekologiskt och opastöriserad (nyttigare i o m levande bakteriekultur och mer intakta vitaminer, ämnen osv) oavsett pris, verkar ju helt omöjligt!!!

Jag har inget emot att åka till någon gård ute i Upplands väsby, eller att köpa 10 kg på samma gång, bara jag hittar det jag söker, och INTE för 400 kr kilot.

Tack för ev hjälp.

Mvh

Korrekt, den är inte eko som standard.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback