Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 19:38
  #1
Moderator
sosweets avatar
Varför ska man plantera rosmarin vid grinden? Hur många sorters blommor måste man plocka vid midsommar och är det sant att människor dör om man tar in ljung?

Ge mig allt Ni vet, eller tror Er veta om skrock och folktro som rör växter!


Själv har jag ett träd, en lönn, som jag är hemskt förtjust i. Ett vårdträd. Till det har jag skaffat lite inredning till vår hustomte, en stege, fönster, dörrar, en bänk att sitta på osv som ska sättas upp så fort snön har försvunnit (och jag får tid att lacka och måla sakerna)

Citat:
Det finns berättelser om att hustomten, eller gårdens skyddsandar eller vättar, bodde i eller under ett träd, och åt dessa offrade man för att avvända sjukdom och olycka från människor och boskap. Dessa träd ska dock inte förknippas med de stora träd man idag kan se på äldre gårdsplaner. Vissa uppteckningar berättar att man hällde öl eller mjölk över vissa trädens rötter på torsdagar eller inför helgdagar.
Citera
2018-03-16, 20:07
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
* En gammal skrock jag hörde av min gammelfarmor var att man inte fick ta in rönn och en i huset samtidigt. De kom inte överens så detta skulle kunna orsaka en brand.

* Att hitta en fyrklöver betyder tur.

* Om man äter den första vitsippan som man ser om våren så skyddar det mot sjukdom resten av året.

* Om man äter den första blomman som man ser om våren så skyddar det mot frossa resten av året.

* När man sår basilika ska man svära och skälla på den för att den ska växa bra.

* Minns att man skulle vissla då man planterade någon annan kryddväxt men kan inte minnas om det var dill eller persilja?
Citera
2023-09-17, 20:49
  #3
Medlem
Jag tog in ljung i dag. Va inte meningen. "Plocka ljung-dö ung."
Nån mer som gjort det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback