Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-16, 19:20
  #1
Medlem
Aeghirs avatar
Med senaste uppdateringen av BankID-appen märkte jag en del skumma saker.

Det första var att BankID kräver tillgång till att registrera alla samtal som görs till och från mobilen. Detta är helt irrelevant för appen. Samtidigt har den rätt att läsa av mobilens ID alltså IMEI-serienummer.

Jag har aldrig Goggle-kontot sparat i mobilen så fort jag uppdaterat BankID-appen skulle jag ta bort kontot igen men nu gick inte det. Tydligen kräver BankID att vara länkat till Google-kontot så staten via BankID kontrollerar vad man gör på nätet.

Att köpa kontantkort för vara anonym blir alltså nu meningslöst då Google-kontot och BankID blir synkat så de vet ens personnummer och hela skiten.
Citera
2018-03-16, 19:27
  #2
Medlem
Du är ju mer nojjig än mig på amfetamin.

För mig fungerar det alldeles utmärkt utan att koppla något Google-konto eller ge behörighet till någonting särskilt alls.

Om det stämmer, vilket jag är skeptisk till, att Bank-ID kan (frivilligt) ges behörighet till detta så misstänker jag att det kan röra sig om möjlighet för appen att varna om du försöker att logga in i appen samtidigt som det pågår ett samtal med en aktör som inte använder Bank-ID i din mobil (vilket indikerar att du kan vara ett potentiellt offer för bedrägeri).

Det vore en briljant säkerhetsfunktion (varsågod, om det inte redan är så)

Alternativt så kan det vara något mindre häftigt, såsom möjligheten för Bank-ID-tjänster att poppa upp appen vid en samtalsverfifikation
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-16 kl. 20:15.
Citera
2018-03-16, 19:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeghir
Med senaste uppdateringen av BankID-appen märkte jag en del skumma saker.

Det första var att BankID kräver tillgång till att registrera alla samtal som görs till och från mobilen. Detta är helt irrelevant för appen. Samtidigt har den rätt att läsa av mobilens ID alltså IMEI-serienummer.

Jag har aldrig Goggle-kontot sparat i mobilen så fort jag uppdaterat BankID-appen skulle jag ta bort kontot igen men nu gick inte det. Tydligen kräver BankID att vara länkat till Google-kontot så staten via BankID kontrollerar vad man gör på nätet.

Att köpa kontantkort för vara anonym blir alltså nu meningslöst då Google-kontot och BankID blir synkat så de vet ens personnummer och hela skiten.
`

Usch. Du är något på spåret. Nästa steg är att man blir avstängd från BankID om man är kritisk på nätet. DDR 2.0 kryper allt närmare.
Citera
2018-03-16, 19:45
  #4
Medlem
studioxswes avatar
BankID har alltså inget med vår fina stadsapparat att göra
Citera
2018-03-16, 21:44
  #5
Medlem
Per automatik så kartlägga ju det redan då det är bundet till personnummer och koppling till en bank och därmed bör vara legitimerad person. Så vad är problemet?
Citera
2018-03-16, 21:49
  #6
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Per automatik så kartlägga ju det redan då det är bundet till personnummer och koppling till en bank och därmed bör vara legitimerad person. Så vad är problemet?

Problemet är att staten inte vill kommunicera med dig annat än genom Google, Apple eller Microsoft. Plus "din" bank.

Och gör livet svårt för den som inte vill ha att göra med Google, Apple eller Microsoft, och därför inte kan få något Bank-id. Eller Freja-ID.

PPM har till och med tagit bort inloggning med Telias e-legitimation.

Jag tror inte på konspirationer annars. Men när det gäller utvecklingen och användningen av Bank-ID gör jag det.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-03-16 kl. 21:52.
Citera
2018-03-16, 21:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Problemet är att staten inte vill kommunicera med dig annat än genom Google, Apple eller Microsoft. Plus "din" bank.
Så du kan inte använda BankID på en dator säger du?
Citera
2018-03-16, 21:53
  #8
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Så du kan inte använda BankID på en dator säger du?

Inte om den har något annat operativsystem än Windows eller Mac. Till exempel Ubuntu-Linux.
Citera
2018-03-16, 21:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Inte om den har något annat operativsystem än Windows eller Mac. Till exempel Ubuntu-Linux.
Ja för Wine går inte? Det är fortfarande ingen ny "kartläggning". Vi snackar om BankID. Det är som att skrika att polisen driver med någon ny kartläggning för du blir tvingad att visa leg när du reser in i landet från land y,z...
Citera
2018-03-16, 22:08
  #10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Ja för Wine går inte? Det är fortfarande ingen ny "kartläggning". Vi snackar om BankID.

Nej det är inte nytt. Just att det gått så länge övertygar mig om avsikt. Det är inte så att det "råkat" bli så, utan det är avsikt att tvinga in i förhållande till Google, Apple och Microsoft. Och "din" bank.

Det TS beskriver är inte att staten insett problemet, och frigjort sig från de privata företagen, eller lättat på trakasserierna mot dem som saknar Bank-ID. Utan tvärtom dras tumskruvarna åt ännu mer.
Citera
2018-03-16, 22:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej det är inte nytt. Just att det gått så länge övertygar mig om avsikt. Det är inte så att det "råkat" bli så, utan det är avsikt att tvinga in i förhållande till Google, Apple och Microsoft. Och "din" bank.

Det TS beskriver är inte att staten insett problemet, och frigjort sig från de privata företagen, eller lättat på trakasserierna mot dem som saknar Bank-ID. Utan tvärtom dras tumskruvarna åt ännu mer.

Avsikt med vad? Vi pratar om möjligheter att legitimera sig, precis som att du måste visa passet för att resa till USA. Legitimera sig för att ingå avtal så man inte kan skrika att någon annan gjorde det.
Citera
2018-03-16, 22:42
  #12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Avsikt med vad? Vi pratar om möjligheter att legitimera sig, precis som att du måste visa passet för att resa till USA. Legitimera sig för att ingå avtal så man inte kan skrika att någon annan gjorde det.

Det är inte ett villkor för att få ett pass att bli kund hos något privat företag som kräver tillgång till alla dina data och till din hårddisk och tvingar på dig uppdateringar.

Bank-ID var en gång i tiden inte en trojan. De som saknar Bank-ID, för att de inte vill installera en trojan och inte tillåter att andra har tillgång till deras data, har inte alltid diskriminerats av statliga myndigheter.

Den utvecklingen är avsiktlig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback