Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 18:25
  #1
Medlem
Jag fick under mina stökiga år i högstadiet en ADHD disgnos som jag undrar om man fortfarande kan utnyttja?

Har under senaste tiden upplevt enorma störningar som gör att jag inte kan koncentrera mig, det underlättar varken på jobbet eller när jag ska sätta mig ner för att studera.

Så min fråga är kort och gott om det fortfarande går att skriva ut Ritalin (haft innan) eller liknande medicin trots att det var 7-8 år sen eller om man måste gå en ny utredning?
Citera
2018-03-16, 18:40
  #2
Medlem
OnTheWeeds avatar
Har för mig att om man gått utan i 1 år (möjligen 6 månader, blir osäker när jag tänker på det) så måste man göra en ny utredning.
Citera
2018-03-16, 20:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnTheWeed
Har för mig att om man gått utan i 1 år (möjligen 6 månader, blir osäker när jag tänker på det) så måste man göra en ny utredning.
Närå så är inte fallet som tur är. Jag fick min diagnos i tonåren men medicinerades aldrig, behövde bara ta med mina diagnospapper från den tiden och visa för läkare hos min lokala psykiatriska mottagning och så var det inget mer med den saken.

Självklart fick jag ju göra alla vanliga saker så som blodprov, kolla puls samt att läkaren ville veta sjukdomshistorik i min familj för att se om det finns anlag för hjärt och kärlsjukdomar. Utöver det hade jag inga som helst problem att börja med medicinering långt efter den faktiska diagnosen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback