Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-16, 16:41
  #1
Medlem
boorlys avatar
Hej, jag är skakig när jag skriver detta. Tabben som man aldrig får göra har jag nyss gjort.

Jag besökte Bilablau för att köpa en parfym. När jag skulle genomföra köpet var det en liten ruta som man kryssade i där man gick med på deras villkor. Nu är jag fast med en medlemsavgift på 150kr/månad. Medlemskapet går att häva när man mottagit varan. Har googlat runt lite och deras business är att de aldrig levererar varan - alltså går det inte att avsluta sitt medlemskap. De har redan dragit 150kr för första månaden, men inte 550kr för parfymen. På deras hemsida utlovar de snabb leverans och att de skickar varorna inom 1-2 dagar. HUR GÅR JAG TILLVÄGA? Behöver verkligen hjälp, sitter i skiten. Har ringt Swedbank och spärrat mitt kort. Hon sa att de inte kan dra pengar från kortet mer, men kan de börja skicka fakturor då? Ska jag byta mina kontaktuppgifter och adress till något random?
Citera
2018-03-16, 16:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boorly
Hej, jag är skakig när jag skriver detta. Tabben som man aldrig får göra har jag nyss gjort.

Jag besökte Bilablau för att köpa en parfym. När jag skulle genomföra köpet var det en liten ruta som man kryssade i där man gick med på deras villkor. Nu är jag fast med en medlemsavgift på 150kr/månad. Medlemskapet går att häva när man mottagit varan. Har googlat runt lite och deras business är att de aldrig levererar varan - alltså går det inte att avsluta sitt medlemskap. De har redan dragit 150kr för första månaden, men inte 550kr för parfymen. På deras hemsida utlovar de snabb leverans och att de skickar varorna inom 1-2 dagar. HUR GÅR JAG TILLVÄGA? Behöver verkligen hjälp, sitter i skiten. Har ringt Swedbank och spärrat mitt kort. Hon sa att de inte kan dra pengar från kortet mer, men kan de börja skicka fakturor då? Ska jag byta mina kontaktuppgifter och adress till något random?

Du sitter i en knivig sits, men Allmänna Reklamationsnämnden brukar väl kunna pröva sådana ärenden. Dock lär nog företaget få rätt eftersom du "godkänt" deras villkor.

Har för mig att du kan anmäla det till Konsumentverket. Lär mer här, men det innefattar otydliga avtalsvillkor:

https://www.konsumentverket.se/aktue...kan-du-anmala/

I tidigare fall har man ansett att et är vilseledande för kunden att man ingår ett abonnemang genom "allmänna villkor" på det sätt du blivit drabbad.

Dock ska du bestrida alla fakturor om du inte har tänkt att betala dom, betalar du dom lär du aldrig se röken av dina pengar även om du får rätt hos Konsumentverket.
Citera
2018-03-16, 17:01
  #3
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Om du inte får dina varor så gör en Polisanmälan till att börja med.Sen om du får dina varor så kontakta Firman igen och säg att du vill avsluta ditt medlemskap.Poliserna kanske kan hjälpa dig att kontakta Konsumetverket eller dylikt sen...


https://bilablau.se/membership

Citat:
Uppsägning av medlemskap

Du kan avsluta ditt medlemskap när du vill. Det enda undantaget är när du använder ditt medlemskap. Det är tills du har mottagit produkten / tjänsten du har beställt. Du kan inte säga upp ditt medlemskap under tiden du använder det. Så snart du har fått dina varor och inte använder ditt medlemskap mer kan du när som helst avsluta din prenumeration. men naturligtvis hoppas vi att du vill fortsätta som medlem, så du kan spara ännu mer pengar.

För att avbryta ditt medlemskap, logga in på "Mitt Konto".
__________________
Senast redigerad av LastCaLLForALcohoL 2018-03-16 kl. 17:05.
Citera
2018-03-16, 17:09
  #4
Medlem
boorlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Om du inte får dina varor så gör en Polisanmälan till att börja med.Sen om du får dina varor så kontakta Firman igen och säg att du vill avsluta ditt medlemskap.Poliserna kanske kan hjälpa dig att kontakta Konsumetverket eller dylikt sen...


https://bilablau.se/membership


Har möjligen skjutit mig i foten ännu mer när jag spärrade mitt kort. På hemsidan uppges "du kan vara lugn, vi drar inga pengar förrän varan skickats". De kan inte dra några pengar nu, vilket resulterar i att varan inte levereras och att jag inte kan avsluta mitt medlemskap. ELLER så skickas inte varan och inga pengar kan dras som medlemsavgift så allt läggs ned. Vad tror ni? Fan jag är helt skakig kan knappt skriva, fattar inte hur jag kan göra bort mig så mycket.
Citera
2018-03-16, 17:14
  #5
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boorly
Har möjligen skjutit mig i foten ännu mer när jag spärrade mitt kort. På hemsidan uppges "du kan vara lugn, vi drar inga pengar förrän varan skickats". De kan inte dra några pengar nu, vilket resulterar i att varan inte levereras och att jag inte kan avsluta mitt medlemskap. ELLER så skickas inte varan och inga pengar kan dras som medlemsavgift så allt läggs ned. Vad tror ni? Fan jag är helt skakig kan knappt skriva, fattar inte hur jag kan göra bort mig så mycket.

Vänta på dina Varor, visar det sen att du inte får dina varor och att de börjar komma in Fakturor, så gå då vidare med att anmäla företaget om det visar sig vara en Bluff.Får du dina Varor, så gå då in på "Mitt Konto" och avsluta då medlemskapet sen direkt.
Citera
2018-03-16, 17:19
  #6
Medlem
Jag testade att lägga en vara i kundkorgen och sen gå till kassan. Det står väldigt tydligt där om medlemskapet. Inget finstilt eller dolt på något sätt:
"Bilablau's medlemskap ger dig tillgång till alla våra förmåner. 0 kr de första 14 dagarna därefter 129 kr per månad."
De har till och med satt 0 kr som avgift för medlemskapet så medlemskapet är till och med aviserat direkt.

Det står också här https://bilablau.se/membership att de första 14 dagarna är gratis. Ett månadsabonnemang kostar 129 kr per månad. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.
Avsluta abonnemanget direkt så du slipper betala 129 kr när gratisperioden går ut.

Du kan nyttja din ångerrätt när du erhållit varan. Du kan ångra dig innan, men du ska skicka tillbaka vara inom 14 dagar från att du meddelat att du ångrar dig så det kan bli problem om du ångrar dig nu och får vara om 14 dagar.

Meddela företaget att du kommer nyttja din ångerrätt och om de kan hoppa över att skicka varan.

Edit:
Jag såg nu undantaget kring medlemskapet och dess avslutande. Prata med företaget och berätta vad du gjort så löser det förhoppningsvis sig.
Citera
2018-03-16, 17:27
  #7
Medlem
Hej!

Har gjort exakt samma tabbe här
Innan jul.

Beställde en solkräm, tog låååång tid innan dom kom hem frågade om
Leverans vid flera tillfällen...

Tillslut kom varan och jag sa upp medlemskapet på en gång.

Varan kommer men de tar tid... direkt när du fått den, maila och säga att du vill häva ditt medlemskap så drar dom inga mera avgifter.

Citera
2018-03-16, 17:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boorly
Hej, jag är skakig när jag skriver detta. Tabben som man aldrig får göra har jag nyss gjort.

Jag besökte Bilablau för att köpa en parfym. När jag skulle genomföra köpet var det en liten ruta som man kryssade i där man gick med på deras villkor. Nu är jag fast med en medlemsavgift på 150kr/månad. Medlemskapet går att häva när man mottagit varan. Har googlat runt lite och deras business är att de aldrig levererar varan - alltså går det inte att avsluta sitt medlemskap. De har redan dragit 150kr för första månaden, men inte 550kr för parfymen. På deras hemsida utlovar de snabb leverans och att de skickar varorna inom 1-2 dagar. HUR GÅR JAG TILLVÄGA? Behöver verkligen hjälp, sitter i skiten. Har ringt Swedbank och spärrat mitt kort. Hon sa att de inte kan dra pengar från kortet mer, men kan de börja skicka fakturor då? Ska jag byta mina kontaktuppgifter och adress till något random?

De har inte fullföljt sin del av avtalet och därför kan du bestrida varje faktura som kommer om de skickar någon. Detta bör du göra dokumenterat (skriftligt). De får då inte skicka det till kronofogdemyndigheten då det är en bestriden fordran. De måste gå till domstol, vilket jag har svårt att tro när de inte fullföljt sin del av avtal. De skulle bli rätt rökta där. Får du faktura ska du bestrida skriftligen omgående (inom en vecka).

Du kan skicka ett mail till dem om att du emotser leverans av din parfym senast xxxxxx (ett datum) eller så anser du att avtalet är hävt. Svarar de inte är det inte till deras fördel. Det är aldrig en fördel att vara passiv i en tvist.
Citera
2018-03-19, 19:43
  #9
Medlem
boorlys avatar
Tack för alla svar! Det löste sig tillslut (idag). Då ordern inte hade skickats än p.g.a helgdagar så kunde jag avbryta den. Medlemskapet är avbrutet och pengarna på kontot är som de skall. Framöver blir det att alltid läsa det finstilta samt villkoren
Citera
2018-03-19, 19:47
  #10
Medlem
Energiknippes avatar
Oskäliga villkor. Du har alltid 14 dagars ångerrätt. De hade aldrig kunnat fortsätta debitera dig. Bluffbolag.
Citera
2019-02-02, 06:54
  #11
Medlem
Men de levererar visst varan (ibland i alla fall)!

Beställde en grej därifrån i december. Fick prylen jag beställt ganska fort. Tog kanske någon dag extra mot normalt men det var inte någon särskilt lång leveranstid.

Men nu upptäckte jag att de dragit 129:- av mig från mitt konto. Hade alltså varit riktigt klantig och missat att det var ett medlemskap.

Brukar alltid va noga, och beställer nomalt aldrig från konstiga sidor. Brukar shoppa av etablerade företag, även om det kostar en hundring mer bara för att undvika sånt här.. men här gick jag i fällan. Typiskt! Men men.. Bara att lära.

Nu gick jag direkt in på sidan och avslutade medlemskapet! Kan jag vara lugn, eller kommer de fortsätta att fula sig?
__________________
Senast redigerad av LynxRufus 2019-02-02 kl. 06:57.
Citera
2019-02-02, 08:45
  #12
Medlem
Komiskt nu när jag tittar tillbaka på den här tråden och ser mitt tidigare inlägg då jag trillade dit på deras knep själv innan jul. Det var via en av deras andra sidor (nenista). Jag satt på mobilen och hittade en pryl billigt så jag tänkte att jag slår till snabbt och lätt när jag ändå satt där med sidan framme i mobilen.
Direkt efter att jag betalat och köpet var klart så såg jag texten om medlemskap och försökte direkt avanmäla mig, men det går ju inte förrän varan är levererad.

När jag började titta på sidan med andra ögon så är det ju jättetydligt att man ingår ett medlemskap, men när jag satt på mobilen så har man ett väldigt begränsat fönster att titta i och man vill inte trycka upp nya fönster för att läsa villkor och sånt.

De följande dagarna så gick jag in och försökte ta bort mitt medlemskap varje dag. Efter ca en vecka så funkade det! Jag är fortfarande nojig att de kommer att dra mer pengar, men det börjar släppa nu efter snart 2 månader.
Varan kom som den skulle och fungerar som den ska. Jag är väldigt nöjd, men det lägre priset är inte värt allt besvär och oro.

Det kan vara så att de faktiskt följer alla lagar och regler. De tjänar sina pengar på alla de som missar att de ingått ett medlemskap eller glömmer att ta bort det.
Citat:
Ursprungligen postat av LynxRufus
Nu gick jag direkt in på sidan och avslutade medlemskapet! Kan jag vara lugn, eller kommer de fortsätta att fula sig?
Utifrån min upplevelse så tror jag att de sköter sig, men jag skulle ändå vara vaksam.

Min nya regel är att aldrig handla via mobilen. Det är allt för lätt att missa information. Det är jobbigt att kolla upp recensioner, jämföra priser och mycket annat. Låt helt enkelt bli. Så bråttom är det aldrig att köpa en pryl att det inte kan vänta tills man sitter vid en stor skärm.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2019-02-02 kl. 08:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback