Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-16, 16:14
  #1
Medlem
Ska sälja en bil för runt 8000kr, en som har hört av sig är en afrikan i ett sk utanförskapsområde, 85 mil ifrån där jag bor, han är väldigt ivrig, har inte frågat nåt om bilen, är bara väldigt ivrig på att få köpa den, vill sätta in pengar osett.

Nu kommer jag till min fråga, varför skulle nån vilja åka 170 mil för att köpa en bil som inte är särskilt fin? Han frågar inte om skick på den eller så.
Det finns ju hur mycket bilar som helst till salu mycket närmare.

Vad jag skulle kunna tänka mej är att när man skickar in ägarbytet så går inte det igenom, och då åker ju han runt i min bil, får pböter och annat trevlig som kommer till mej.
Citera
2018-03-16, 16:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123
Ska sälja en bil för runt 8000kr, en som har hört av sig är en afrikan i ett sk utanförskapsområde, 85 mil ifrån där jag bor, han är väldigt ivrig, har inte frågat nåt om bilen, är bara väldigt ivrig på att få köpa den, vill sätta in pengar osett.

Nu kommer jag till min fråga, varför skulle nån vilja åka 170 mil för att köpa en bil som inte är särskilt fin? Han frågar inte om skick på den eller så.
Det finns ju hur mycket bilar som helst till salu mycket närmare.

Allt sånt ÄR bedrägeri, ta ALDRIG emot pengar i förskott, eller skicka iväg bilar med någon kurir eller skeppa utomlands eller dylikt.

Har gjort typ 50 bilaffärer så man har fått höra dom allra märkligaste historierna om varför en Engelsman just vill köpa min gamla rostiga Volvo för 5000:- mer än blocketpriset.
Citera
2018-03-16, 16:18
  #3
Medlem
AX64s avatar
Skit i att sälja. Kan vara allt från rent bedrägeri till att personen vill ha en bil att sätta i en sjö i slutet av dagen. Personligen skulle jag inte ens anstränga mig för "runt 8.000 kronor". Skänk den till en student eller pensionär så slipper den bli en kostnad för dig.
Citera
2018-03-16, 16:24
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Skit i att sälja. Kan vara allt från rent bedrägeri till att personen vill ha en bil att sätta i en sjö i slutet av dagen. Personligen skulle jag inte ens anstränga mig för "runt 8.000 kronor". Skänk den till en student eller pensionär så slipper den bli en kostnad för dig.

Exakt så. Risken är stor att det antingen är ett bankbedrägeri med fejkade banköverföringar, alternativt att bilen aldrig skrivs över på den nya "ägaren" så säljaren får stå för P-böter, trängselskatter och tjuvtankningar/smittankningar på mackarna.

Skit samma om det är en afrikan eller inte, har ingen betydelse i sammanhanget. -Det som ska få larmklockorna att gå är att någon "i andra ändan av Sverige" vill köpa mer eller mindre en utrangerad bil för 8000.. Jag skulle hellre skrota bilen i så fall!
Citera
2018-03-16, 16:27
  #5
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123
Ska sälja en bil för runt 8000kr, en som har hört av sig är en afrikan i ett sk utanförskapsområde, 85 mil ifrån där jag bor, han är väldigt ivrig, har inte frågat nåt om bilen, är bara väldigt ivrig på att få köpa den, vill sätta in pengar osett.

Nu kommer jag till min fråga, varför skulle nån vilja åka 170 mil för att köpa en bil som inte är särskilt fin? Han frågar inte om skick på den eller så.
Det finns ju hur mycket bilar som helst till salu mycket närmare.

Vad jag skulle kunna tänka mej är att när man skickar in ägarbytet så går inte det igenom, och då åker ju han runt i min bil, får pböter och annat trevlig som kommer till mej.

Du kan genomföra ägarbytet direkt i mobilen mina fordon så är du säker på att det går igenom.

Det förutsätter dock att båda har ett giltigt körkort.

Många bilar skickas till Afrika där de säljs dyrare. Var ett kalla fakta avsnitt om det. Dock var det inga bedrägerier inblandade.

Sålänge du fått pengarna innan du ger bilen så bör ju allt vara lugnt.
Citera
2018-03-16, 16:36
  #6
Medlem
Han vill inte betala mer, verkar ha svenskt personnummer och bor i Sverige, men visst är det konstigt, varför skulle han vilja köpa den.

Frågan är hur bedrägeriet skulle fungera, om han betalar och får bilen, det jag skulle kunna tänka mig är det som jag skrev, att inte ägarbytet går igenom, då åker han runt i min bil.
Citera
2018-03-16, 16:39
  #7
Medlem
Ta emot pengarna, byt mail och telefonnummer, bedra bedragaren.

Dock, afrikaner har ett massivt nätverk över hela sverige, på min parkering står t ex två långtidsparkerade bilar ägda av afrikaner i annan landsände som t o m besiktats i ännu en helt annan del av landet medan dom stått översnöade, båda står som "skylt stulen" på transportstyrelsen. Din afrikan kan säkert ha någon vän i porten bredvid som tar bilen vid affär, se bara till att den blir korrekt överskriven innan du ger nycklarna, har dom inte svenskt körkort så får dom finna sig i att vänta på att ägarbytet gått igenom.
Citera
2018-03-16, 18:25
  #8
Medlem
Rent generellt gör affär först när tilltänkt köpare på plats provkört och sett kärran i fråga, först då vet köparen om han vill ha den eller inte
Citera
2018-03-16, 18:39
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w123
Han vill inte betala mer, verkar ha svenskt personnummer och bor i Sverige, men visst är det konstigt, varför skulle han vilja köpa den.

Frågan är hur bedrägeriet skulle fungera, om han betalar och får bilen, det jag skulle kunna tänka mig är det som jag skrev, att inte ägarbytet går igenom, då åker han runt i min bil.
Som redan skrivits när du skrev detta.
Finns pengarna på ditt konto så använder du appen för ägarbyte. Går det inte igenom så tar du ut pengarna, kontant o ger tillbaka dem samt behåller bilen.
Då har du garderat dig mot bedrägeri mot dig själv.

Vad han ska göra med en bil han äger o har betalat för är knappast ditt problem.
Citera
2018-03-16, 21:05
  #10
Medlem
Har du en Toyota MB W123 eller fransos sa vill negern tjana slant
Ingen scam eller fuling alls,utan bilen ska till Africa.....
Citera
2018-03-17, 17:55
  #11
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Som redan skrivits när du skrev detta.
Finns pengarna på ditt konto så använder du appen för ägarbyte. Går det inte igenom så tar du ut pengarna, kontant o ger tillbaka dem samt behåller bilen.
Då har du garderat dig mot bedrägeri mot dig själv.

Vad han ska göra med en bil han äger o har betalat för är knappast ditt problem.

Pengar skall alltid skickas tillbaka till det kort eller konto de kom ifrån.

Hotell råkar ofta ut för kunder som vill betala i förväg med kort över nätet (stulna kortuppgifter).
Ett par dagar senare bokar de av och vill ha pengarna insatta på ett annat kort eller typ paypal (ospårbart borta).
Sen kontaktar banken hotellet och förklarar att kortuppgifterna är stulna, dvs. Hotellet måste betala tillbaka till den som egentligen äger kortet.

Finns antagligen en likartad scam mot privatpersoner.
Citera
2018-03-17, 18:00
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Pengar skall alltid skickas tillbaka till det kort eller konto de kom ifrån.

Hotell råkar ofta ut för kunder som vill betala i förväg med kort över nätet (stulna kortuppgifter).
Ett par dagar senare bokar de av och vill ha pengarna insatta på ett annat kort eller typ paypal (ospårbart borta).
Sen kontaktar banken hotellet och förklarar att kortuppgifterna är stulna, dvs. Hotellet måste betala tillbaka till den som egentligen äger kortet.

Finns antagligen en likartad scam mot privatpersoner.
Tja. Då får man helgardera sig o stå kvar med en osåld bil.
Med tanke på bilens pris så handlar det ändå bara om lärpengar om man gör bort sig. Hade varit värre med en nolla till. Då hade ett bankkontor varit befogat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback