Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-17, 17:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, hur skulle den kunna göra det? Den försäkringen man har på fordonet gäller fram tills ägarbytet gått igenom, om fordonet är avställt så är det samma sak, det blir inte påställt förrän ägarbytet går igenom.

Jag tror du gissar, eller har du belägg för att det verkligen kan gå till som du menar?

Jag gissar inte utan baserar det på hur jag själv gjort.
Jag har alltid sagt upp min försäkring på den sålda bilen och då övergår ansvaret till den nya ägaren.
Självklart har jag alltid sett till att ägarbytet går igenom.
Citera
2018-03-17, 18:59
  #14
Medlem
jag ringde för ett tiotals år sen när jag sålt min bil och skulle säga upp min försäkring då fick jag till svar att det gick inte utan det sköttes automatisk när försäkringsbolaget fick besked om ägarbytet

t
Citera
2018-03-17, 19:06
  #15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
jag ringde för ett tiotals år sen när jag sålt min bil och skulle säga upp min försäkring då fick jag till svar att det gick inte utan det sköttes automatisk när försäkringsbolaget fick besked om ägarbytet

t

Stämmer exakt vill man säjja upp en försäkring måste bilen ställas av
Citera
2018-03-17, 20:20
  #16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag gissar inte utan baserar det på hur jag själv gjort.
Jag har alltid sagt upp min försäkring på den sålda bilen och då övergår ansvaret till den nya ägaren.
Självklart har jag alltid sett till att ägarbytet går igenom.
Fast då gör du "fel", en försäkring sägs automatiskt upp när ett ägarbyte går igenom. Att själv säga upp försäkringen är både onödigt jobb och en risktagning, för även om allt görs på rätt sätt kan ett ägarbyte avvisas eller dröja om exv. ägarbytespappret inte kommer fram i tid eller om nån underskrift inte är riktig, därför bör man låta försäkringen vara ifred och låta sakerna ha sin gång.
Citera
2018-03-18, 00:14
  #17
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag gissar inte utan baserar det på hur jag själv gjort.
Jag har alltid sagt upp min försäkring på den sålda bilen och då övergår ansvaret till den nya ägaren.
Självklart har jag alltid sett till att ägarbytet går igenom.


JAG har ju en försäkring och får givetvis ingen räkning från TFF, den nya ägaren får det om ingen försäkring finns på bilen från det datum ägarbytet är satt på. Jag säger aldrig upp min försäkring utan låter det gå av sig självt för att undvika problem för mig själv om ägarbytet inte skulle funka.
Citera
2018-03-18, 03:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast då gör du "fel", en försäkring sägs automatiskt upp när ett ägarbyte går igenom. Att själv säga upp försäkringen är både onödigt jobb och en risktagning, för även om allt görs på rätt sätt kan ett ägarbyte avvisas eller dröja om exv. ägarbytespappret inte kommer fram i tid eller om nån underskrift inte är riktig, därför bör man låta försäkringen vara ifred och låta sakerna ha sin gång.

Alla försäkringsbolag tillämpar ettårsavtal för bilförsäkringar, dvs. om man säger upp försäkringen så kommer den fortsätta att löpa till årsförfallodagen. Hur ofta säljer man bilen ungefär samtidigt som föräkringens årsförfallodag inträffar? Nej, att säga upp försäkringen ger bara extra jobb till ingen nytta då avtalet ändå bryts automatiskt då försäkringsbehovet upphör. Risken att man skulle stå utan försäkring om ägarbytet blir försenat är dock liten, mer troligt är att ett ägarbyte som inte går igenom resulterar i att man tvingas fortsätta betala bilförsäkringen för den bil man inte längre äger.
Citera
2018-03-22, 19:27
  #19
Avstängd
h4ck3rsl4ck3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Ägarbytet har inget att göra med om det finns en försäkring eller ej. Jag hade en idiot som köpte en MC av mig och sen ringde och skällde på mig för att han inte tecknat försäkring och sen fått en räkning på 4500 av Trafikförsäkringsföreningen.

Kommer tydligen ihåg fel, var inte helt hundra som sagt. Det jag for efter var nog att det inte går att ställa på bilen utan giltig trafikförsäkring. Blandade ihop det.
Citera
2018-03-23, 11:29
  #20
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libanesa
Hej!
Ska sälja min bil privat. Läste lite om att köparen måste ha trafikförsäkring när denna köper bilen och kör iväg. Men så fort jag sålt bilen så är det väl inte mitt problem om köparen har en trafikförsäkring eller inte väl?
Aldrig sålt bil privat innan så försäkrar (no pun intended) mig bara om att ansvaret sedan ligger hos köparen.

Behöver man ha ett kontrakt av något slag eller räcker det att bara registrera ägarbytet via Transportstyrelsens app och få betalning via Swish?

Mvh

Din försäkring gäller fram till det datum som ägarbytet sker. Det är upp till köparen att se till att försäkra bilen innan avfärd.

Att skriva ett kontrakt är bra då det visar att både säljaren och köparen har godkänt transaktionen.
Hur vida ett sådant kontrakt håller i en rättstvist kan jag inte svara på, det här är ju trots allt "Svärjä".
Citera
2018-03-23, 19:44
  #21
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag gissar inte utan baserar det på hur jag själv gjort.
Jag har alltid sagt upp min försäkring på den sålda bilen och då övergår ansvaret till den nya ägaren.
Självklart har jag alltid sett till att ägarbytet går igenom.

Det låter konstigt. Mig veterligen så finns det inget försäkringsbolag som tillåter detta, utan så länge bilen är påställd och i din ägo så löper försäkringen på till dess att förfallodagen är nådd, vilket vanligen är på årsdagen från när du tecknade den. Då kan du byta bolag om du vill bli av med den.

Säljer man sin bil så märker försäkringsbolaget det, och försäkringen sägs automatiskt upp från det datum då ägarbytet gäller. Jag har aldrig hört talas om ett försäkringsbolag som avslutar försäkringar för att någon ringer och säger att han har sålt sin bil.
__________________
Senast redigerad av Trixton 2018-03-23 kl. 19:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback