Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-16, 22:52
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Köp fonder i Sverige, Globalt och Asien så täcker du det mesta.
Månadsspara varje månad.
Istället för att lägga i 1200kr på en gång så sätt i 100kr varje månad i 12 månader istället så sprider du ut risken mer mellan månaden och du får ett mindre förlust genomsnitt när det går åt skogen. Istället för att förlora 50% av 1000kr (-500kr) så förlorar du istället 50kr den månaden om du skulle månadsspara 100kr i månaden. Det är min tanke är också nybörjare men kan det grunderna rätt så bra han dära senpai gubben kan fan inget lyssna på mig istället.

Ja du skulle få fett mer avkastning varje månad om du la i 1000kr och det gick bra varje månad om du ej gjorde några förlust men då innebär det att du tar risker för det. Så det handlar om risk vs reward här.

Känns som det är jävligt mycket snack och machoprat mest i den här tråden, tycker du ska ta emot tips och se från olika vinklar. Finns inget rätt eller fel. Vissa månadsparar högt för de kan klara av att psykologiskt se sina pengar minska men ändå hålla ut. Sen är väl vi som sparar i fonder/aktier de som ser aktievärdet på årscykler, helst flera år, så månad till månad är helt oväsentligt då det kan gå hur som helst. Sen ser jag ingen vits heller sprida ut hans 1200 kr på ett år för att han skulle minska nedfallet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback