Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 21:42
  #25
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Jag tror mitt marklyft såg ut så här sist:
https://www.instagram.com/p/Be0nEfUl...anieleklundbjj
Det är väl helt fel? Det är ju ryggen som tar det mesta?

Jag har känt tidigare att när benen rest sig så har ryggen nästan varit helt rak redan. Men det var kanske för att jag kunde hantera vikten och därmed hålla formen.

Ska börja om på lägre nivå och jobba upp igen. Kanske bara öka 2.5kg istället för 5kg varje gång.

Höja 2,5kg varje gång? Du kanske ska lugna dig lite. Du får inte bättre teknik genom att höja med sådant vansinne. Ge det några månader.
Citera
2018-03-19, 21:52
  #26
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det var inget vackert lyft och dessutom bara ett halft rep. Jobba på din form.

Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Höja 2,5kg varje gång? Du kanske ska lugna dig lite. Du får inte bättre teknik genom att höja med sådant vansinne. Ge det några månader.
Vad är det för fel med den? Ryggen är ju rak genom hela lyftet och han reser sig helt. Kom med lite konstruktiv kritik.
Citera
2018-03-19, 22:00
  #27
Medlem
Enzymes avatar
Hemligheten med marklyft är att hålla ner träningsvolymen. De flesta man pratar med som "pajat ryggen" i mark kör övningen alldeles för ofta och kör dessutom för tungt för ofta. Använder man huvudet är det en svårslagen övning.
Citera
2018-03-19, 22:18
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad är det för fel med den? Ryggen är ju rak genom hela lyftet och han reser sig helt. Kom med lite konstruktiv kritik.

Lyftaren i länken (det är nog inte trådskaparen) har skulderpartiet för långt fram över stången med resultatet att stången dinglar framåt, det är ett glapp på minst 5 cm mellan stång och skenben. Han har för mycket framåtbalans och driver inte med hälarna. Höften rör sig långt innan stången.

Och så är det fortfarande bara ett halvt rep... 😂

Nöjd?

Såna lyft klarar man när man är ung och adrenalinstinn, men sätter sig formen fel så kommer skadorna senare.
Citera
2018-03-19, 22:27
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Jag tror mitt marklyft såg ut så här sist:
https://www.instagram.com/p/Be0nEfUl...anieleklundbjj
Det är väl helt fel? Det är ju ryggen som tar det mesta?

Jag har känt tidigare att när benen rest sig så har ryggen nästan varit helt rak redan. Men det var kanske för att jag kunde hantera vikten och därmed hålla formen.

Ska börja om på lägre nivå och jobba upp igen. Kanske bara öka 2.5kg istället för 5kg varje gång.

Killen på videon ser ut att lyfta ifrån tårna, men man ska pressa från hälarna/hela foten. Hans problem verkar mest vara att han inte håller stången tillräckligt nära kroppen. Så ja då får ryggen mycket stryk.

Tänk dig att stången ska gå i en rak bana uppåt. Vissa människor har fel proportioner för att lyckas göra ett bra vanligt marklyft, tex korta armar eller långa lårben som gör att knäna sticker fram väldig mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Oj oj. Det är så fel så man vet ju inte riktigt var man ska börja. Marklyft är helkroppsövningen framför andra tillsammans med knäböj. Ett riktigt styrkeprov.

Har du liten penis månne? Som måste lyfta tunga marklyft för att känna dig manlig?

Marklyft är ingen dålig övning, men det är underkroppen som jobbar dynamisk. Du behöver knappast någon överdriven styrka i överkroppen för ett tungt marklyft. Däremot kräver det att man har kroppen i balans. Något de flesta söndagsgymmare inte har. Speciellt höften har många dålig kontroll på eftersom de mest sitter hela dagarna och har gjort hela sina liv, vilket gör marklyft till en högriskövning.

Så visst, vill du bli stark i marklyft träna marklyft men som sagt sjukt överskattad i övrigt. Gissningsvis är du en stark tjockis som måste hävda dig genom att skryta om din styrka, men i verkligen lyfter du x1 kroppsvikt . Btw drar 250+ marklyft och kroppsvikt 80kg, men kör det knappt längre då det finns annat att lägga tid på som är med produktivt.
Citera
2018-03-19, 22:37
  #30
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Jag tror mitt marklyft såg ut så här sist:
https://www.instagram.com/p/Be0nEfUl...anieleklundbjj
Det är väl helt fel? Det är ju ryggen som tar det mesta?

Jag har känt tidigare att när benen rest sig så har ryggen nästan varit helt rak redan. Men det var kanske för att jag kunde hantera vikten och därmed hålla formen.

Ska börja om på lägre nivå och jobba upp igen. Kanske bara öka 2.5kg istället för 5kg varje gång.
Det ser ut att vara ett klipp i filmen precis innan lyftet, för helt plötsligt är du närmare stången. Vilket är bra, och klippte du filmen för att du missade första lyftet så var förmodligen det anledningen till att det inte gick.

I din utgångsposition för det faktiska lyftet är höfterna några centimeter för lågt. Man ser det för att när stången väl börjar röra sig så exploderar din bakdel upp några centimeter och det gör att stången hamnar en bit ifrån benen. Du bör alltså ha höfterna något högre och se till så att stången ligger över mitten av din fot (ungefär där du knyter skosnörena).

Nedre rygg ger med sig lite, men om detta är ett maxlyft så är det väl okej någon enstaka gång. Du motverkar detta i utgångspositionen, som även den är något krum, genom att pressa ut bröstet så hårt du kan framåt samtidigt dom du försöker peka snorren mot golvet. Det bör stretcha lite i baksida av lår. Även att höfterna var lite lågt som jag skrev ovan brukar ge lite krum nedre rygg, man tappar lättare anspänningen.

I övrigt helt okej lyft, men kunde låst ut ordentligt innan du släppte. Jag antar att greppet gav efter.
__________________
Senast redigerad av Killer-queen 2018-03-19 kl. 22:41.
Citera
2018-03-19, 22:54
  #31
Medlem
Det är inte jag i klippet. Bara hittade ett exempel på hur jag tror jag lyfte.
Citera
2018-03-19, 22:58
  #32
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Det är inte jag i klippet. Bara hittade ett exempel på hur jag tror jag lyfte.
Jaha.

Men det hjälper inte dig så mycket, för det är svårt att ha koll på hur man lyfter då man inte kan (eller ska) se sin egen rygg. Du får bättre hjälp om du filmar dig själv. Är du för blyg för det kan du skicka till mig i DM så kan jag kommentera här, men då blir andra inte så hjälpta.
Citera
2018-03-20, 06:26
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Killen på videon ser ut att lyfta ifrån tårna, men man ska pressa från hälarna/hela foten. Hans problem verkar mest vara att han inte håller stången tillräckligt nära kroppen. Så ja då får ryggen mycket stryk.

Tänk dig att stången ska gå i en rak bana uppåt. Vissa människor har fel proportioner för att lyckas göra ett bra vanligt marklyft, tex korta armar eller långa lårben som gör att knäna sticker fram väldig mycket.



Har du liten penis månne? Som måste lyfta tunga marklyft för att känna dig manlig?

Marklyft är ingen dålig övning, men det är underkroppen som jobbar dynamisk. Du behöver knappast någon överdriven styrka i överkroppen för ett tungt marklyft. Däremot kräver det att man har kroppen i balans. Något de flesta söndagsgymmare inte har. Speciellt höften har många dålig kontroll på eftersom de mest sitter hela dagarna och har gjort hela sina liv, vilket gör marklyft till en högriskövning.

Så visst, vill du bli stark i marklyft träna marklyft men som sagt sjukt överskattad i övrigt. Gissningsvis är du en stark tjockis som måste hävda dig genom att skryta om din styrka, men i verkligen lyfter du x1 kroppsvikt . Btw drar 250+ marklyft och kroppsvikt 80kg, men kör det knappt längre då det finns annat att lägga tid på som är med produktivt.

Tvärtom, är naturligt svag och styrketränar för att bli lite starkare. 250 kg ser jag med avundsjuka på oavsett kroppsvikt. Man måste utgå från sig själv och sina förutsättningar.
Citera
2018-03-20, 21:05
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Har också försökt få svar på var på kroppen det ska ta mest. Om det är i låren, höften eller ryggen. Har inte hittat något pålitligt svar. För mig känns det också som att det är ryggen som är den begränsande faktorn. Minns när jag började lyfta marklyft, och hade gjort klart mitt set och ställde ner vikten på sista repen, då kunde jag knappt resa mig upp till rakryggad p.g.a. att det tog så mycket i ryggen.

Det ska kännas i dina Hamstrings och rumpa framförallt, men även i dina rear delts och lats. Din ländrygg ska kännas LITE. Men inte smärtsamt, utan mer varm/aktiverad.
Citera
2018-03-20, 21:52
  #35
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yungantw1
Det ska kännas i dina Hamstrings och rumpa framförallt, men även i dina rear delts och lats. Din ländrygg ska kännas LITE. Men inte smärtsamt, utan mer varm/aktiverad.
Vet inte i vilka muskler i ryggen det känns, men nog måste man samla kraft i ryggen för att lyfta stången och hålla ryggen rak genom lyftet. Det är ju inte så att den kommer vara passiv. Den kommer ju belastas mycket och att dra upp stången kommer vara kämpigt i ryggen. Eller har jag helt missuppfattat det? Det är ju inte direkt några knäböj vi pratar om, vilket det nästan blir om man försöker lyfta med endast benen och börjar väldigt lågt med höften.
Citera
2018-03-23, 17:31
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det var inget vackert lyft och dessutom bara ett halft rep. Jobba på din form.
Varför bara ett halvt rep? För att han släpper stången?
Nervägen ska väl inte vara något motstånd ändå?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback