Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-18, 09:03
  #37
Medlem
Tror jag kommit på felet. Satt nog ner föe mycket vilket gjorde att jag squattade mina marklyft.
Citera
2018-04-18, 10:06
  #38
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Varför bara ett halvt rep? För att han släpper stången?
Nervägen ska väl inte vara något motstånd ändå?

Han gör inte färdigt lyftet, man ska "låsa" i toppläget.

Kika på detta klipp, han släpper också stången, men han "låser" i toppläget innan han släpper:
https://www.youtube.com/watch?v=ruwemE1FfLE

Dessutom så ska man inte släppa stången om man inte gör ett 1RP (och inte heller, bättre att få ner stången kontrollerat, dels för att inte vara ett arsle genom att störa alla andra men också för att även det ger träning), släpper man stången måste man ställa upp sig och hålla på mellan varje repetition.
__________________
Senast redigerad av Zizierzrogba 2018-04-18 kl. 10:09.
Citera
2018-04-18, 12:52
  #39
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Tror jag kommit på felet. Satt nog ner föe mycket vilket gjorde att jag squattade mina marklyft.
Väldigt vanligt, så förmodligen det.
Citera
2018-04-18, 14:51
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Tror jag kommit på felet. Satt nog ner föe mycket vilket gjorde att jag squattade mina marklyft.

Ja det är ett rätt vanligt fel.
Försök istället att starta med höften så högt upp som du bara kan, fortfarande med god form på ryggen. Då ska du se att lår och rumpa aktiveras bättre. Att ryggen fälls kraftigt framåt (dock fortfarande rak och stabil) är inget problem.
Undvik dessutom att starta med ett ryck från avslappnat till spänt läge så som snubben filmen. Då sabbar du setupen direkt och riskerar absolut att skada dig.
Prova istället att för övnings skull få stången att lätta kontrollerat från golvet.
Börja med att dra bara precis så mycket som behövs för att stången nästan ska lätta från golvet, känn då efter då att du är aktiverad i hela baksidan, rygg, lats, rumpa, ben samt bålen och lägg då på resten av din kraft. Då lär du dig att aktivera alla musklerna och inte bara ländryggen. Det får gärna vara lite av en paus-övning i börjar tills du fått in känslan
Citera
2018-04-29, 00:11
  #41
Medlem
nån som kan länka en enkel och bra video på hur man utför marklyft?
Citera
2018-04-29, 09:14
  #42
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizektris
nån som kan länka en enkel och bra video på hur man utför marklyft?

Allan Thrall har bra videos:
https://www.youtube.com/watch?v=Y1IGeJEXpF4

Gå in på hans kanal och kolla runt, han har massvis med videos om marklyft (och squats) där han tar upp nybörjarfel, hur man kan göra småjusteringar och så vidare.
Citera
2018-04-29, 09:56
  #43
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bizektris
nån som kan länka en enkel och bra video på hur man utför marklyft?
Det finns flera i den klistrade tråden om Nybörjarträning.
Citera
2018-04-29, 22:34
  #44
Medlem
Vissa bör inte köra vanlig marklyft överhuvudtaget om man inte har rätt kroppsproportioner för det.
Läs detta: http://www.andrewheming.com/2016/03/...body-type.html

Har du en "squatkropp" med korta lårben och lång överkropp, kanske t-rexarmar på detta kommer man ALDRIG att kunna komma i en bra position att få bra tryck uppåt med en liten svank i ländryggen.

Då får man antingen höja upp stången, köra sumo eller trapbar. Jag tycker att romanian deadlift är ett mer säkert alternativ att bygga en bra styrka i röv/baksida och ländrygg.
Citera
2018-04-30, 19:08
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Vissa bör inte köra vanlig marklyft överhuvudtaget om man inte har rätt kroppsproportioner för det.
Läs detta: http://www.andrewheming.com/2016/03/...body-type.html

Har du en "squatkropp" med korta lårben och lång överkropp, kanske t-rexarmar på detta kommer man ALDRIG att kunna komma i en bra position att få bra tryck uppåt med en liten svank i ländryggen.

Då får man antingen höja upp stången, köra sumo eller trapbar. Jag tycker att romanian deadlift är ett mer säkert alternativ att bygga en bra styrka i röv/baksida och ländrygg.
Har inte en sådan kropp. Ganska normala proportioner.
Men har testat med låga vikter och känner skillnaden i teknik. Började om på 40kg. Blir 60kg nästa gång. Så når jag 100 i sommar. Kan säkert lyfta 80 nu men tar det lugnt och säkert.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback