2023-06-10, 07:28
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
För att den senaste som skrev i tråden råkade vara nöjd eller vad då...? Om du läser ett par sidor bakåt i tråden så är det fortfarande typ fifty-fifty mellan de som tyckte VKDB var hur bra som helst och de som anser att de gav världens skambud och att de är drygskåp som fortsätter maila och tjata flera gånger om fast man tackat nej.
Minns det som att det har varit ungefär tonen i tråden hela tiden. Och att de som har en positiv erfarenhet av VKDB har märkligt svårt att ta in att andra har haft en sämre upplevelse av deras affärsupplägg.

Åh vad synd att du inte håller med mig.
Citera
2023-06-10, 23:39
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag testade på skoj att fylla i min bils uppgifter. Det är en BMW 2019, få mil, bilhandlarpris på Blocket runt 330-350.000 kr. Privatannonser runt 300. Efter nån dag fick jag ett pris på 226.000. Jag tackade nej. Döm om min förvåning när dom efter något dygn plötsligt sockrade erbjudandet och höjde priset till 237.000 kr. Jag tackade åter igen nej. Sen kom det sju mail till med samma 237-erbjudande där dom varje gång betonade att detta var absolut sista chansen, passa på, snart är det för sent jada jada.

Känns lite oseriöst att inte erbjuda ett vettigt pris direkt. Det är ju det jobbiga dividerandet om pris man vill slippa.

Vad är då ett vettigt pris? Hur man en vrider och vänder på detta så förlorar man pengar. Dom ska tjäna pengar på din bil så är det.
Säljer man sin bil till dessa skojare och tror att man har gjort en bra bilaffär som en del påstår så är man bara dum i huvudet.
Citera
2023-06-11, 09:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vad är då ett vettigt pris? Hur man en vrider och vänder på detta så förlorar man pengar. Dom ska tjäna pengar på din bil så är det.
Säljer man sin bil till dessa skojare och tror att man har gjort en bra bilaffär som en del påstår så är man bara dum i huvudet.
Jag förstår fortfarande inte hur en som erbjuder sig att köpa något kan kallas för skojare. Det är ju inte under direkt hot du avtvingas bilen till ett lägre pris. Givetvis drar de nytta av att folk inte sköter sin ekonomi och blir tvungna att sälja för att få in snabba pengar, men det är fortfarande ditt eget val att gå till någon annan eller lägga ut bilen på blocket.

Om du sätter ut en annons på blocket "Herrcyklar köpes" och någon ringer och vill sälja en gammal skitcykel för 1500:- så köper du den för att ägaren tycker att den är värd det? Om du bjuder en femhundring för cykeln är du en skojare som lämnar skambud?
Citera
2023-06-11, 11:48
Medlem
TeEsErs avatar
Vi köper din bil Sverige AB ingår i en tysk koncern som heter Auto1 och man agerar i ett antal europeiska länder.

https://www.allabolag.se/5569850059/vkdb-sverige-ab
https://www.auto1-group.com/
Citera
2023-06-11, 11:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Vad är då ett vettigt pris?

I mitt fall hade ett vettigt pris varit cirka 260. Då hade dom tjänat 50-60 tusen på affären. Att tro att dom ska göra uppåt 100.000 i vinst på en enda bilaffär framstår som oseriöst.
Citera
2023-06-11, 12:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag förstår fortfarande inte hur en som erbjuder sig att köpa något kan kallas för skojare. Det är ju inte under direkt hot du avtvingas bilen till ett lägre pris. Givetvis drar de nytta av att folk inte sköter sin ekonomi och blir tvungna att sälja för att få in snabba pengar, men det är fortfarande ditt eget val att gå till någon annan eller lägga ut bilen på blocket.

Om du sätter ut en annons på blocket "Herrcyklar köpes" och någon ringer och vill sälja en gammal skitcykel för 1500:- så köper du den för att ägaren tycker att den är värd det? Om du bjuder en femhundring för cykeln är du en skojare som lämnar skambud?

Förstår att du inte fattar varför dom är skojare, det är just därför dom finns.
Erbjuder dom priser som ligger långt under värdet på bilen du säljer så anser jag att dom är riktiga skojare.
Självklart ska dom tjäna pengar på bilarna.
Byter du in en bil på bilfirma så brukar dom lägga på 20000-30000 kr på din bil som dom sedan säljer. Beroende på vad du har för bil givetvis.
Men att erbjuda priser så mycket som upp till 100.000 kr lägre kan man inte mer än kalla för skojare.
Dom vet om att vissa personer behöver snabba pengar eller har dålig ekonomi och utnyttjar detta. Vad du kallar sådana personer får stå fär dig men i mina ögon är dom bara skojare.
Citera
2023-06-11, 12:09
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
I mitt fall hade ett vettigt pris varit cirka 260. Då hade dom tjänat 50-60 tusen på affären. Att tro att dom ska göra uppåt 100.000 i vinst på en enda bilaffär framstår som oseriöst.

Knappast oseriöst.
Det är marknadsekonomi där du som säljare är ansvarig för din privatekonomi.

Vill du sälja billigt så gör det. Vill du sälja dyrare och jobba lite mer så går det också bra.

Hur kan något av alternativen vara oseriöst?
Citera
2023-06-11, 12:13
Medlem
Silltunnas avatar
Ja det gick smidigt och snabbt att sälja kärran på det viset. Fick samma summa som den ursprungliga offerten via nätet.
Visst hade jag kunnat få lite extra om jag sålt den privat, men nu slapp jag lägga tiden på det.
Citera
2023-06-11, 12:16
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Knappast oseriöst.
Det är marknadsekonomi där du som säljare är ansvarig för din privatekonomi.

Vill du sälja billigt så gör det. Vill du sälja dyrare och jobba lite mer så går det också bra.

Hur kan något av alternativen vara oseriöst?

Oseriöst därför att dom själva höjer sitt eget "sista-pris" och dessutom i slutänden missar en enkel affär som givit god vinst. Istället för 60 tusen plus tjänar dom nol. Dessutom berättar jag för alla samt sprider på Flashback att "Viköperdinbil" kan man helst undvika. Är det många som skriver ner företaget lär det inte gynna affärerna.
Citera
2023-06-11, 12:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Förstår att du inte fattar varför dom är skojare, det är just därför dom finns.
Erbjuder dom priser som ligger långt under värdet på bilen du säljer så anser jag att dom är riktiga skojare.
Självklart ska dom tjäna pengar på bilarna.
Byter du in en bil på bilfirma så brukar dom lägga på 20000-30000 kr på din bil som dom sedan säljer. Beroende på vad du har för bil givetvis.
Men att erbjuda priser så mycket som upp till 100.000 kr lägre kan man inte mer än kalla för skojare.
Dom vet om att vissa personer behöver snabba pengar eller har dålig ekonomi och utnyttjar detta. Vad du kallar sådana personer får stå fär dig men i mina ögon är dom bara skojare.
Skojare för mig är det samma som bedragare. Att bjuda ett pris för en vara som är till salu är en del i en affärsuppgörelse, om parterna kommer överens blir det affär. Att pruta och förhandla om en varas pris har väl gjort så länge människor funnits?

De här företagen erbjuder en möjlighet för den som behöver snabba pengar eller vill slippa krångel med annonser, auktion eller däcksparkande zigenare. Kom ihåg att det är du som vänder dig till ett företag för att sälja något de inte behöver, så varför skulle de då betala överpris?
Citera
2023-06-11, 14:30
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Oseriöst därför att dom själva höjer sitt eget "sista-pris" och dessutom i slutänden missar en enkel affär som givit god vinst. Istället för 60 tusen plus tjänar dom nol. Dessutom berättar jag för alla samt sprider på Flashback att "Viköperdinbil" kan man helst undvika. Är det många som skriver ner företaget lär det inte gynna affärerna.

Att dom bjuder långt under marknadsvärdet är väl inte oseriöst?
Det kallas förhandling och är en av grundpelarna när tjänster och varor köps och säljs.

Det skulle vara oseriöst om dom betalade med falska pengar eller bytte ut däcken mot slitna däck när dom gjorde inspektionen.
Att ge låga bud kan knappast vara att betrakta som fuffens?
Citera
2023-06-11, 16:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Att dom bjuder långt under marknadsvärdet är väl inte oseriöst?
Det kallas förhandling och är en av grundpelarna när tjänster och varor köps och säljs.

Det skulle vara oseriöst om dom betalade med falska pengar eller bytte ut däcken mot slitna däck när dom gjorde inspektionen.
Att ge låga bud kan knappast vara att betrakta som fuffens?

Vill jag dividera bilpriser kan jag vända mig till första bästa bilhandlar-arab. Det är ju just för att slippa dylikt tjafs man vänder sig till en firma. Sammanlagt sju jävla mail skickade Viköperdinbil med sina sockrade bud. Bättre att presentera ett seriöst pris från första början istället för ett löjligt skambud som får till följd att kunden blir förbannad och omedelbart avbryter kontakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in