Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 20:42
  #1
Medlem
trewqs avatar
Hejsan,
hade tänkt att rensa det lediga utrymmet på min externa hårddisk WD My Book 6 TB. Gjorde som vanligt och använde Ccleaner (och även ett antal andra, East-tec eraser, R-wipe, Privazer).

Tidigare har jag nöjt mig med att skriva över tomt diskutrymme och enskilda filer med dessa program och så har jag tänkt att det var bra så. Men nu fick jag för mig att kolla att allting verkligen rensades genom att använda Recuva samt Stellar Phoenix recovery program.

Till min förvåning så var det en jävla massa filer kvar, som iofs döpts om till oigenkännliga random namn och blivit överskrivna av andra filer...

Är det här något som är typiskt för exfat filformatet, eftersom om man rensar MFT (master file table) på en NTFS hårddisk så ska inte Recuva eller annat program kunna få fram filer alls?

Någon kunnig som kan ge feedback?
Citera
2018-03-15, 20:55
  #2
Medlem
Mig veterligen så kan det finnas spår från det tidigare tillståndet även efter att en bit skrivits över.

Det är fortfarande fysiska ting vi talar om, och maskinen vill väl helst inte ödsla tid på att vara supersäker på att varje bit skrivits över till fullo.

Exakt hur det går till vet jag dock inte, och det kan vara en indikator på att jag har uppfattat fel. Men jag kan tänka mig att det möjligen går att läsa någon slags osäkerhet kring hur avläsningen av varje bit gick, och att det därigenom går att bilda sig en uppfattning.

Typ. "Den här biten har ett värde på 1, eller rättare sagt 0.8 avrundat".

En annan sak som kan indikera på att jag har fel är att det då vore möjligt med datorer som hade fler värden på varje bit (men en lite större osäkerhet). Och sådana datorer finns/används inte såvitt jag vet (kvantdatorer exkluderat). Varför det inte skulle vara möjligt vet jag å andra sidan heller inte.


Men jag vet att det finns en anledning till att man skriver över hårddiskar 7 gånger som innehåller mycket känslig data.


Och att filnamnen inte går att hitta är ett resultat av att man sagt åt filsystemet att "skita i" existensen av dessa filer - inte att man sagt åt filsystemet att förstöra dessa filer. När man formatterar om en hårddisk eller "raderar" en fil på klassiskt vid så säger man bara att man ska skita i filen, inte att man ska förstöra den (skriva över den). Effekten av att "skita i filen" är kort och gott att referensen/sökvägen/namnet på filen ska förstöras snarare än hela filen (det sparar väldigt mycket tid), och därför är det svårare att återskapa det tidigare namnet, och därmed får du upp helt andra namn på dina filer


Så för att vara riktigt säker så brukar man väl förstöra den (skriva över den) 7 gånger. Vilket tar evigheter om det är mycket data, och då förstår man varför det inte är standardinställningen.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-15 kl. 21:09.
Citera
2018-03-15, 21:09
  #3
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Så för att vara riktigt säker så brukar man väl förstöra den (skriva över den) 7 gånger

Ja, men det just vad jag gjort. Vissa filer som var överskrivna 7 eller 35 gånger fanns kvar, men omdöpta och icke tillgängliga, i alla fall inte via Recuva. Min poäng är att hade filerna funnits på en hårddisk med NTFS filformat så hade det inte gått att se ett enda spår av dem, därav min fråga.
Citera
2018-03-15, 21:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Ja, men det just vad jag gjort. Vissa filer som var överskrivna 7 eller 35 gånger fanns kvar, men omdöpta och icke tillgängliga, i alla fall inte via Recuva. Min poäng är att hade filerna funnits på en hårddisk med NTFS filformat så hade det inte gått att se ett enda spår av dem, därav min fråga.
Det tror jag inte. Filsystemet är väl bara ett gäng instruktioner som förklarar hur operativsystemet ska tolka alla bytes, det borde således ha samma egenskaper som en vanlig fil. Filerna lär i alla fall inte ha skrivits över 7-35 gånger om du fått fram dem igen. Då är det nog själva överskriften som gått fel
Citera
2018-03-16, 06:53
  #5
Medlem
borrizs avatar
Så länge du håller dig till enbart Microsofts verktyg så kommer de gamla filerna fattliga kvar och skräpa tills de så småningom skrivs över.
Vad du behöver är ett verktyg för diskrensning, som även skriver över filerna med tomma tecken.
Citera
2018-03-16, 10:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Hejsan,
hade tänkt att rensa det lediga utrymmet på min externa hårddisk WD My Book 6 TB. Gjorde som vanligt och använde Ccleaner (och även ett antal andra, East-tec eraser, R-wipe, Privazer).

Jag kollade upp vad det var för program. De verkar på tok för avancerade, förstod inte riktigt vad de gör. Verkar mer vara för att rensa innehåll i befintliga Windowsinstallationer eller nåt. Mycket som kan gå fel där...

Mina rekommenderade metoder för att skriva över data i Windows, som inte är rikshemligheter men tillräckligt hemligt för att man måste hantera det enligt dataskyddslagar:

Om du kan radera allt på hela disken:
Formatering i Windows med "quick format" deaktiverat. Detta skriver över alla sektorer med nollor, och därefter är "data-recovery" program värdelösa. Är du fortfarande nojig, öppna en kommandoprompt, gör cd till den nyformaterade partitionen och kör kommandot cipher /w:.

Om du inte kan radera allt på hela disken:
Ta bort det innehåll som ska raderas med shift-delete (omedelbar radering, bypassa papperskorgen)
Kör checkdisk med sektorkontroll för att kolla och reparera diskens integritet. Ta bort eventuella .chk-filer som bildats i roten av disken.
Öppna en kommandoprompt, gör cd till den aktuella partitionen och kör kommandot cipher /w:.
Detta skriver över oanvänt utrymme med tre pass data: nollor, ettor och slump.
Citera
2018-03-18, 00:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Hejsan,
hade tänkt att rensa det lediga utrymmet på min externa hårddisk WD My Book 6 TB. Gjorde som vanligt och använde Ccleaner (och även ett antal andra, East-tec eraser, R-wipe, Privazer).

Tidigare har jag nöjt mig med att skriva över tomt diskutrymme och enskilda filer med dessa program och så har jag tänkt att det var bra så. Men nu fick jag för mig att kolla att allting verkligen rensades genom att använda Recuva samt Stellar Phoenix recovery program.

Till min förvåning så var det en jävla massa filer kvar, som iofs döpts om till oigenkännliga random namn och blivit överskrivna av andra filer...

Är det här något som är typiskt för exfat filformatet, eftersom om man rensar MFT (master file table) på en NTFS hårddisk så ska inte Recuva eller annat program kunna få fram filer alls?

Någon kunnig som kan ge feedback?

Finns de kvar, eller finns filnamnen kvar? Jag har lite svårt att förstå vad du säger.
Citera
2018-03-18, 10:48
  #8
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Finns de kvar, eller finns filnamnen kvar? Jag har lite svårt att förstå vad du säger.

Det var filnamnen som var kvar inte själva filen, och kom upp när jag körde Recuva, typ:
"INFDBVNKFBD.jpg overwritten by Vikings.S01E05.1080p.avi"

Saken löste sig dock efter att jag stängt av alla anti-virus program och körde East-tec Eraser som har en funktion som heter Scramble deleted files and folder properties. Det enda som nu dyker upp i Recuva är några wip-filer, som är resultatet av att ha kört just East-tec.

Är det någon som vet varför anti-virus program kan inverka då man rensar en hårddisk? Är det så att programmet försöker hindra all form av borttagning eller så?
Citera
2018-03-18, 14:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Det var filnamnen som var kvar inte själva filen, och kom upp när jag körde Recuva, typ:
"INFDBVNKFBD.jpg overwritten by Vikings.S01E05.1080p.avi"

Saken löste sig dock efter att jag stängt av alla anti-virus program och körde East-tec Eraser som har en funktion som heter Scramble deleted files and folder properties. Det enda som nu dyker upp i Recuva är några wip-filer, som är resultatet av att ha kört just East-tec.

Är det någon som vet varför anti-virus program kan inverka då man rensar en hårddisk? Är det så att programmet försöker hindra all form av borttagning eller så?

Ditt AV har troligtvis något slags ransomware-skydd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback