Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 16:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Denna asteroid och andra asteroider går i omloppsbana runt solen och man kartlägger dess banor ganska exakt, ibland kan det ske att våra planeter korsar dessa banor. Det är inte så att de skjuts som en projektil rakt mot jorden från ingenstans.
... Jag är ju dum i huvudet. Och jag kallar mig själv för "rymd-nörd"
Citera
2018-03-16, 16:50
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Tankar om detta?

Äntligen!
Citera
2018-03-20, 20:40
  #27
Medlem
ascHacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGV
... Jag är ju dum i huvudet. Och jag kallar mig själv för "rymd-nörd"

Nejdå. Minns en besserwisser och en så kallad "rymd-nörd" från skolan som hade ett föredrag om stjärnor och öppnade med att stjärnfall är stjärnor som dör och "faller ner", så det finns betydligt värre exempel
Citera
2018-03-20, 22:50
  #28
Medlem
Skattebrottslings avatar
Detta kommer såklart inte att hända. Kallas för sensationsnyheter.
Citera
2018-03-22, 23:08
  #29
Medlem
Newkies avatar
Ställer mig tveksam att vi kan förutspå detta 125 år innan. Dessutom finns det många mer direkta hot som känns värre. Kärnvapen är ett exempel, Racet att hinna till singulariteten inom AI är ett annat.

Antingen har vi tekniken att stoppa detta ( om det ens händer) inom 125 år. Eller så har vi fått börja om på nytt för att Donald eller Putin råkat skicka iväg hela arsenalen pga dåliga underrättelser.
Citera
2018-12-09, 03:23
  #30
Avstängd
konstapels avatar
Sonden Osiris-Rex är nu framme vid Bennu för att studera den:

https://www.svd.se/sond-studerar-hotfull-asteroid

Det verkar dessutom råda lite oenighet kring sannolikheten för en kollision. Forskare på Valladolids universitet sätter risken för det på 1 av 1000 och inte 1 på 2700.

https://sv.wikipedia.org/wiki/101955_Bennu

Asteroider har ju dessutom en otäck egenskap att kunna ändra bana så helt och hållet bör man nog inte avfärda risken.
Citera
2018-12-09, 03:29
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
vi är körda, bruce willis kommer vara död för länge sen då

Inte garanterat.
Citera
2018-12-09, 07:35
  #32
Medlem
Arrevaktens avatar
Tack och lov.
Citera
2018-12-09, 12:32
  #33
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
1/2700 är ju bra odds. Kul om kärnvapen kan bli det som räddar mänskligheten snarare än det som förgör den.

En större hot mot mänskligheten är dock den kulturella marxismen.
Citera
2018-12-09, 17:15
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Det är inte så att de skjuts som en projektil rakt mot jorden från ingenstans.

Oumuamua var ju interstellär och passerade rätt nära. Och upptäcktes av en slump.

Hur många dylika asteroider vi missar vet vi inte.
Citera
2018-12-09, 21:26
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascHack
Denna asteroid och andra asteroider går i omloppsbana runt solen och man kartlägger dess banor ganska exakt, ibland kan det ske att våra planeter korsar dessa banor. Det är inte så att de skjuts som en projektil rakt mot jorden från ingenstans.

Nej, vi vet alla att dessa asteroider skjuts från Klendathu. Det har blivit verklighet, dags att bli en Medborgare.
Citera
2018-12-09, 22:26
  #36
Medlem
skunkjobbs avatar
Hm, asteroiden Bennu är "bara" 500 m i diameter. Nog för att ett nedslag på jorden skulle innebära en djävla smäll, massvis med omkomna och säkert svåra konsekvenser för en stor del av livet på jorden under några år men den är inte i närheten av att kunna utplåna allt liv på jorden och inte heller att utplåna hela mänskligheten.

Asteroiden som misstänks ha utplånat de icke flygande dinosaurierna, den som skapade Chicxulubkratern var c:a 8000 gånger större än Bennu och ändå överlevde en hel del liv på jorden, bl a våra förfäder.

Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Fake news med andra ord.
Nej det är inte "fake news", rubriken är tillspetsad men den relativt låga sannolikheten anges i artikeln och ingenting i den konstituerar "fake news".

Citat:
Ursprungligen postat av KGV
Man ser asteroider aslångt bort
Inte alltid. Meteoriten som slog ner i Tjeljabinsk var det ingen som hade en aning om innan det syntes ett eldklot som drog över himlen och några sekunder senare sa det pang.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback