Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-07-09, 20:32
  #25
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Verkar ju glasklart eller inte,
Cykelpassager

Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage och ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid obevakade cykelpassager – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som kommer från cykelbanan och ska korsa vägen.

Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.

Det finns även bevakade cykelpassager. Vid bevakade cykelpassager regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis.
Cykelöverfart

Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid cykelöverfarter – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som färdas ut på cykelöverfarten.

Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
WTF vad fan gäller egentligen helt glasklart tack!
Citera
2022-07-25, 22:48
  #26
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustCuriousGeorge
Jag är lite konfunderad gällande Cykelpassage, Cykelöverfart och Övergångsställe. Vem har störst ansvar - bilisten eller cyklisten?

Vet att alla trafikanter har skyldighet att iaktta försiktighet för att undvika olyckor och skador. Dock verkar få cylister följa den regeln.

Stämmer följande:

Cyklister har väjningsplikt vid cykelöverfarter men bilisterna har ett ansvar att anpassa hastigheten (för att skydda cyklisterna)?

"Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 km i timmen". Har bilisten har väjningsplikt.

"Vid en cykelöverfart där hastighet är högre 30 km i timmen". Har cyklisten har väjningsplikt.

Cykelpassage har cyklisten har väjningsplikt.

Har jag förstått detta rätt? Någon som irriterad på cylister som cyklar fram till övergångställ snabbt hoppar av cyklen går över långsamt?
Går cyklister långsammare över än andra personer menar du?
Citera
2022-10-25, 18:31
  #27
Medlem
Expressen har en premiumartikel om bl.a. cykelöverfarter, som jag inte läst. Men det jag lade märke till är att på fotografiet som illustrerar artikeln så kör cyklisten på övergångsstället och inte på cykelöverfarten. Och de som cyklar på övergångsställ har väjningsplikt till all övrig trafik och till gångtrafikanter vad jag vet. Dåligt valt fotografi alltså, om nu artikeln inte nämner det jag skrev vilket jag starkt betvivlar. Bildtexten nämner inte cyklisten alls utan enbart skyltningen.

https://teknikensvarld.expressen.se/...rotator-item-6
Citera
2022-10-25, 18:34
  #28
Medlem
Ser man inga skyltar om väjningsplikt (brukar ofta finnas vid korsningar) så finns det ju skyltar likt övergångsställe men även för cyklister. Nu fanns väl inte detta för x antal år sen men (nu gissar jag efter logik) de skyltarna borde betyda samma regler för bilister som vanliga övergångsskyltar för gående? Oftast finns dessa tillsammans dock.

I trafiken har alla ett ansvar för att undvika olyckor. Så även om man gör rätt så är man inte utan ansvar per automatik. Sen läggs större vikt till den som har körkort än den som inte har det då man förutsätter att den borde kunna än mer!
Citera
2022-10-25, 19:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Expressen har en premiumartikel om bl.a. cykelöverfarter, som jag inte läst. Men det jag lade märke till är att på fotografiet som illustrerar artikeln så kör cyklisten på övergångsstället och inte på cykelöverfarten. Och de som cyklar på övergångsställ har väjningsplikt till all övrig trafik och till gångtrafikanter vad jag vet. Dåligt valt fotografi alltså, om nu artikeln inte nämner det jag skrev vilket jag starkt betvivlar. Bildtexten nämner inte cyklisten alls utan enbart skyltningen.

https://teknikensvarld.expressen.se/...rotator-item-6
Vid cykelöverfart (dvs ett trafikmärke som liknar "herr gårman" men har en cykel) så är området anpassat för hastigheter upp till 30km/h tydligen och det är bilisten som har väjningsplikt men cyklisten ska "ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten."

Vid cykelpassage är det omvänt istället. Där finns ej heller några specifika skyltar för att märka ut detta!

Vägmärken som är aktuella är M16, M14 och B8
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback