Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-15, 19:48
  #1
Medlem
Har några problem med hunden "snart 3år" som jag vill att hon ska sluta med

1. Vara lugn och ingen Duracell kanin då hon överdriver lite väl ofta
2. Sluta skälla på människor och djur när man rastar och även när det dyker upp hundar på tv rutan.

Allt annat är ok. Men dessa två saker räcker för att jag ska få migrän som jag har konstant tack vare hunden. Är hon psykisk sjuk eller vilken diagnos tror ni hon har. Inget våld nu då jag vill ta den lugna vägen tack
Citera
2018-03-15, 19:55
  #2
Medlem
tror du ska fundera på va du kan ha för diagnos.. din hund är säkert fullt frisk och dåligt uppfostrad..

hoppas du inte har barn eller tänker skaffa de... du borde lagt nån halv timme på att läsa på om de djur du tänkt ha innan du skaffar de..


de ända din hund behöver är uppfostran och mer motion..
Citera
2018-03-15, 20:15
  #3
Medlem
Understimluerad och antagligen får den inte heller mycket (märk väl positiv) lydnadsträning. Så då kommer vi ner til att problemet oftast ligger hos ägaren. Inte hunden.
Citera
2018-03-15, 20:17
  #4
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det låter som en helt vanlig ouppfostrad hund. Möjligen även understimulerad, men skällande och överaktivt beteende kan även bero på andra orsaker. För att kunna ge dig lite tips om hur du kan träna hunden och även för att se om hon får nog med aktivitet så vore det bra om du berättade följande:

1. Vilken ras/vilka raser det rör sig om?
2. Hur mycket aktiverar du henne varje dag?
3. Har du tränat någon typ av basic vardagslydnad med henne?
4. Kan hon umgås med andra hundar, alltså leka och vara nära utan att uppvisa något oönskat beteende som till exempel aggression eller rädsla?
Citera
2018-03-15, 21:05
  #5
Medlem
Skvallerträning kan fungera på punkt 2:
http://vimeddjur.se/skvallertraning/
Citera
2018-03-15, 22:15
  #6
Medlem
cacas avatar
Klart understimulerad hund, stimulera den och kör mer lydnad!
Citera
2018-03-15, 23:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Skvallerträning kan fungera på punkt 2:
http://vimeddjur.se/skvallertraning/

"När din hund ser den andra hunden klickar du med klicker och ger godis."

Redan där avslöjar man att man inte kan klickerträning. Dessutom behöver man inte klicker när man redan har något bättre. Ens egen röst och ett "Ja!!". Fördel är att man kan träna i grupp med röst. Det gör man inte med en massa jäkla klickers. Hunden skiljer ut din röst. men om flera har samma klicker blir det kaos.

Amatörer.

Edit:
Klicket ska komma vid rätt beteende. Att titta på annan hund är inte rätt beteende. Att titta på hund och sen på föraren och då klicka är rätt beteende. Då belönar man kontakten med föraren. Klicker är svår teknik som kräver snabbhet och teknik. Flesta jag sett med klicker gör helt fel. Klicker är för mig precisionsträning. Vid exakt rätt ögonblick belöna rätt beteende.

Edit:
Och arbetet med lydnad och klickträning börjar innan man lägger på svårighet (hundmöte) och distraktion. All hundträning bygger på att höja svårigheten över tid. Inte direkt börja med distraktion.
__________________
Senast redigerad av Barbequeken 2018-03-15 kl. 23:12.
Citera
2018-03-16, 01:22
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Har några problem med hunden "snart 3år" som jag vill att hon ska sluta med

1. Vara lugn och ingen Duracell kanin då hon överdriver lite väl ofta
2. Sluta skälla på människor och djur när man rastar och även när det dyker upp hundar på tv rutan.

Allt annat är ok. Men dessa två saker räcker för att jag ska få migrän som jag har konstant tack vare hunden. Är hon psykisk sjuk eller vilken diagnos tror ni hon har. Inget våld nu då jag vill ta den lugna vägen tack
Du glömde att berätta vilken/vilka raser det handlar om.
Citera
2018-03-16, 01:26
  #9
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippmode
tror du ska fundera på va du kan ha för diagnos.. din hund är säkert fullt frisk och dåligt uppfostrad..


Detta. Gnälla på hunden liksom..
Citera
2018-03-16, 06:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Klicket ska komma vid rätt beteende. Att titta på annan hund är inte rätt beteende. Att titta på hund och sen på föraren och då klicka är rätt beteende
Hur får du hunden att titta på föraren när den ser en annan hund? Du kan inte belöna ett beteende om det inte inträffar, och varför skall hunden titta på dig när det finns en intressant hund åt andra hållet? Därför börjar man med godis bara din hund ser en annan hund, så att du blir intressant i det läget. Man får som du skriver nedan höja svårigheten över tid.

"När första momentet sitter ordentligt kan du gå vidare till steg två: När hunden förstått att synen av en annan hund betyder godis så kan du vänta lite med belöningen. Titta på din hund, så fort den visar att den sett den andra hunden, vänta lite och se om hunden vänder sig till dig för att få sitt godis. Så fort hunden tittar på dig – belöna!"


Citat:
Och arbetet med lydnad och klickträning börjar innan man lägger på svårighet (hundmöte) och distraktion. All hundträning bygger på att höja svårigheten över tid. Inte direkt börja med distraktion.
Det har du rätt i.
Citera
2018-03-16, 09:16
  #11
Medlem
Inget fel på din hund, den är ju bara otränad.

Duracellkanin inomhus är oftast ett solklart tecken på understimulans.
Citera
2018-03-16, 11:06
  #12
Medlem
Understimulerad som alla andra säger här.
Hundar behöver stimuleras med långa promenader alternativt nån form av träning för hjärnan.
Känns som många människor skaffar hund för dom är söta och sen låter dom understimuleras.
Djur är ju inte helt olika människor när det kommer till stimulans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback