Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 14:29
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Om man går in på Burzums hemsida och läser intervjuer så säger han själv att han tror att han är ute villkorligt antingen 2006 eller 2007.
Ska bli spännande att se vad han hittar på
jag tror han kommer bli släppt 2009
Citera
2018-09-12, 00:40
  #194
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Vad tycker ni om hans senaste Youtube klipp? https://www.youtube.com/watch?v=Kkwt6DofFuQ
Skrattar i alla fall åt hans imitation av svenskar. Själv tycker jag inget direkt om hans filmklipp utan brukar se dem ibland. Men jag tycker egentligen bara om hans musik, då han är enligt mig en väldigt bra musiker.
Citera
2018-09-16, 19:03
  #195
Medlem
Mrs.Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Vad tycker ni om hans senaste Youtube klipp? https://www.youtube.com/watch?v=Kkwt6DofFuQ
Skrattar i alla fall åt hans imitation av svenskar. Själv tycker jag inget direkt om hans filmklipp utan brukar se dem ibland. Men jag tycker egentligen bara om hans musik, då han är enligt mig en väldigt bra musiker.

Har fortfarande respekt för honom men är ganska besviken att han har valt att lägga ner burzum.. känns ju fan som att han bryr sig mer om politik än musik nu.
Citera
2018-09-17, 01:33
  #196
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.Crowley
Har fortfarande respekt för honom men är ganska besviken att han har valt att lägga ner burzum.. känns ju fan som att han bryr sig mer om politik än musik nu.
Precis, trist att han har lagt ner Burzum. Men vi får väl lyssna på hans gamla album och njuta istället.
Citera
2018-09-18, 10:51
  #197
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Precis, trist att han har lagt ner Burzum. Men vi får väl lyssna på hans gamla album och njuta istället.

Jag tror det kommer några enstaka låtar här och där som mest används som bakgrundsmusik till TP. Och då blir det mest synt/ambient, förmodligen.

Dessutom kan det dyka upp några gamla låtar liknande dem här:

https://www.youtube.com/watch?v=YkUS_x4V4mc&t=996s
Citera
2018-09-18, 16:25
  #198
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Jag tror det kommer några enstaka låtar här och där som mest används som bakgrundsmusik till TP. Och då blir det mest synt/ambient, förmodligen.

Dessutom kan det dyka upp några gamla låtar liknande dem här:

https://www.youtube.com/watch?v=YkUS_x4V4mc&t=996s

Precis, sedan har han lagt upp lite låtar på sin Youtube-kanal. Fast det är inte black metal, utan låter mer som techno .
https://www.youtube.com/watch?v=vq9hJ5R-gsM
https://www.youtube.com/watch?v=MYMwkcWLzpo
Citera
2018-12-13, 23:25
  #199
Medlem
Duktigjudisknegers avatar
Bahahahahah är detta något slags skämt? En kallblodig mördare sitter och gör Youtube-videosar som om absolut inga mord hade hänt. Där han tar oss med till sjukhuset med sina sjuka barn eller pratar om miljön för sig själv i bilen.

Jag säger då det!
Citera
2018-12-14, 08:04
  #200
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duktigjudiskneger
Bahahahahah är detta något slags skämt? En kallblodig mördare sitter och gör Youtube-videosar som om absolut inga mord hade hänt. Där han tar oss med till sjukhuset med sina sjuka barn eller pratar om miljön för sig själv i bilen.

Jag säger då det!

Ja, jättekonstigt att han har gått vidare i livet och utvecklats. Han har tagit upp mordet ett antal gånger och det finns inte så mycket mer att säga om det hela utifrån hans perspektiv.
Citera
2019-03-16, 16:27
  #201
Avstängd
Halloween2s avatar
Vart ska man börja med att lyssna? Läste om honom på Wikipedia nyss utav någon konstig anledning. Aldrig varit inne på sån här musik tidigare men nu har Freezing moon gått på repeat ett tag.
Citera
2019-03-16, 16:47
  #202
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Vart ska man börja med att lyssna? Läste om honom på Wikipedia nyss utav någon konstig anledning. Aldrig varit inne på sån här musik tidigare men nu har Freezing moon gått på repeat ett tag.

Samtliga släpp från den självbetitlade debuten fram till och med Filosofem är essentiella, men bäst inkörsport skulle jag säga är andra plattan Det som en gang var. Den skivan känns mer "färdig" och helgjuten än debuten, därifrån kan du köra Hvis lyset tar oss (min personliga favorit) och gillar du och förstår dessa två skivor kan du hoppa på debuten och epn Aske och därefter Filosofem.
Citera
2019-03-16, 16:48
  #203
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdEyeRapist
Samtliga släpp från den självbetitlade debuten fram till och med Filosofem är essentiella, men bäst inkörsport skulle jag säga är andra plattan Det som en gang var. Den skivan känns mer "färdig" och helgjuten, därifrån kan du köra Hvis lyset tar oss (min personliga favorit) och gillar du och förstår dessa två skivor kan du hoppa på debuten och epn Aske och därefter Filosofem.


wow, tack för snabbt svar. trodde detta ämne skulle vara lite utdött på flashback 2019.

Har du fler tips på andra band inom denna stil?
Citera
2019-03-16, 17:12
  #204
Medlem
ThirdEyeRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
wow, tack för snabbt svar. trodde detta ämne skulle vara lite utdött på flashback 2019.

Har du fler tips på andra band inom denna stil?

Jag skulle kunna skriva flera A4an om det här men jag ska försöka att hålla mig kort. Det typiska svaret skulle ju vara att kolla in övriga band från den tidiga norska black metal-scenen; Darkthrone, Immortal, Emperor, Satyricon m.fl, standardsvaret. Grejen är dock att inget av de banden låter det andra likt, de hade alla sina egna uttryck och stilar. Du gillar Freezing Moon, så redan där har du halva inne, kör vidare på Darkthrone's tre första släpp: A Blaze in the Northern Sky, Under a Funeral Moon och Tranilvanian Hunger, Satyricon's The Shadowthrone och om du gillar dessa kan du börja utforska vidare i band som Thorns, Kvist, Strid osv.

Avslutningsvis vill jag rikta in dig lite på nutida släpp också som jag tycker fångar känslan och stämningen från det tidiga 90-talet: Akitsa - Credo (skriken på första låten låter jävligt mycket Burzum!), Whoredom Rife - Nid -Nymner av hat, Mare - Ebony Tower, Celestial Bloodshed - Cursed, Scarred and Forever Possessed.
Innan jag tackar för kaffet så vill jag slå ett slag för norska Djevel som jag anser ligger i toppen av de nutida skandinaviska black metal-banden. Rått, kallt och jävligt bra. Blant svarte graner från i fjol är ett av de album jag lyssnat mest på det senaste året. Rekommenderas å det grövsta.
__________________
Senast redigerad av ThirdEyeRapist 2019-03-16 kl. 17:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback