Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-15, 18:09
  #1
Medlem
albinotomtens avatar
Jag har nyligen testat benso för första gången. Detta pga att jag har haft daglig ångest i över ett år nu. Läkaren har varit ovillig att skriva ut något men ska på återbesök imorgon. Jag är dock skeptisk att något kommer ske, han är en envis anti-medication läkare som kanske skulle passa bäst på beroendekliniken där han jobbade innan i många år.

Har testat flualpra och xanor, en tablett var. Båda var trevliga. Jag upplevde flualpra som mer potent än xanor och jag somnade bra på den, men då jag läst mkt negativ om just AT känner jag att jag hellre skulle vilja ta annat. Nu har jag bara testat xanor i slutfasen på ett tjackrus så får kanske återkomma när jag testat tjackfritt. Men det jag kände var att effekten inte varade tillräckligt länge.

Jag har ångest när jag vaknar, jag har ångest under dagen, jag har ångest när jag ska sova + att jag har social fobi. Xanor verkar bara hålla i sig i 3-4h, men jag vill vara ångestfri under hela dagen och att ta med sig illegala mediciner är inte alltid aktuellt.

Har ni några tips på hur man ska gå tillväga? Finns xanor som långtidsverkande eller ska man använda något annat? Skulle även vara fint att hitta något man kan somna bra på, då jag har problemet med många uppvakningar under natten. Den senaste veckan har jag bara kunnat sova 3-4h per natt, vaknar upp klarvaken och kan ligga i sängen i 3h och blunda utan att somna om.

Jag har theralen och melatonin utskrivet, men theralen ger sådan tråkig dåsighet dagen efter att risken finns att jag sover för mycket istället. Jag lider redan av hypersomni så tackar nej till det.

Vad skulle ni köra på i det här fallet?

Jag är inte ute efter att flumma på något (mer än någon gång ibland kanske) så finns inget behov av att egentligen att väga in det i vardagsmedicineringen.

Tack på förhand
Citera
2018-03-15, 18:13
  #2
Medlem
CH-CHALKs avatar
Xanor finns ju i depotform, som håller i sig hela dagen. Men du ville ju inte använda dig utav illegala medel så att eh...
Citera
2018-03-15, 18:17
  #3
Medlem
Couplets avatar
Jag hade väldigt bra effekt av Seroquel (för sömnen) i kombination med Lamictal (stämningsstabiliserande). Har ni diskuterat någon sådan lösning?
Citera
2018-03-15, 18:26
  #4
Medlem
albinotomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CH-CHALK
Xanor finns ju i depotform, som håller i sig hela dagen. Men du ville ju inte använda dig utav illegala medel så att eh...

Menar att jag inte kan ha med stash överallt, vill gärna undvika pissprov vid t ex en visitation av polis om det skulle hända eller när man spenderar en dag på stan, med familj osv. Därför skulle det vara bra med något som håller i sig en längre tid så jag slipper fylla på.

Hur vida det är illegalt eller ej skiter jag i. Jag måste må bra, men vid vissa tillfällen funkar det inte.
Citera
2018-03-15, 18:27
  #5
Medlem
CH-CHALKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albinotomten
Menar att jag inte kan ha med stash överallt, vill gärna undvika pissprov vid t ex en visitation av polis om det skulle hända eller när man spenderar en dag på stan, med familj osv. Därför skulle det vara bra med något som håller i sig en längre tid så jag slipper fylla på.

Hur vida det är illegalt eller ej skiter jag i. Jag måste må bra, men vid vissa tillfällen funkar det inte.

Då är det xanor i depotform som du ska ha! Håller i sig jämnt och stadigt hela dagen lång.
Citera
2018-03-15, 18:28
  #6
Medlem
albinotomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag hade väldigt bra effekt av Seroquel (för sömnen) i kombination med Lamictal (stämningsstabiliserande). Har ni diskuterat någon sådan lösning?

Min läkare vill inte diskutera några mediciner alls. Har testat flertalet antideppresiva tidigare, flera medicineringar mot adhd, men inget mot ångest. Dessa med en annan läkare då. Jag antar att min nuvarande läkare inte kanske förstår hur illa min ångest tar på mig.
Citera
2018-03-15, 18:30
  #7
Medlem
albinotomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CH-CHALK
Då är det xanor i depotform som du ska ha! Håller i sig jämnt och stadigt hela dagen lång.

Ska kika efter det och testa, tack för tipset.

Tar gärna emot andra tips också så jag kan testa lite olika i jakt på det som funkar bäst
Citera
2018-03-15, 18:34
  #8
Medlem
Det finns väl andra läkare?
Citera
2018-03-15, 18:36
  #9
Medlem
Lyrica borde funka.
Citera
2018-03-15, 18:38
  #10
Medlem
albinotomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns väl andra läkare?

Vill ogärna byta igen för om man bortser från att han är snål med mediciner så är han väldigt kunnig och duktig på sitt jobb + att jag har en väldigt dålig erfarenhet av öppenvården. Detta är trots allt det bästa ställe jag varit på sen jag fick min diagnos.
Citera
2018-03-15, 18:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albinotomten
Ska kika efter det och testa, tack för tipset.

Tar gärna emot andra tips också så jag kan testa lite olika i jakt på det som funkar bäst

Stesolid sitter i betydligt längre än xanor.
Var ska du kika efter det?
Kan bli problem med polisen om du beställer hem från nätet skulle jag tippa på.
Citera
2018-03-15, 18:47
  #12
Medlem
albinotomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Stesolid sitter i betydligt längre än xanor.
Var ska du kika efter det?
Kan bli problem med polisen om du beställer hem från nätet skulle jag tippa på.

Ska testa stesolid, tack.
Efter 15 år med cannabisbruk hittar man sätt Under den tiden har jag åkt på piss en gång och det var för jag stannade på en holk hos några som becknade, lite för öppet tydligen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback