Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-15, 12:16
  #1
Medlem
Tjena.
Jag har gjort en hylla i slöjden, eller en "kanthylla" (En hylla som man har på kanten) och jag kan inte namnet på dom flesta materialen jag använde. Vilka material använder man när man gör en hylla? Gör en utvärdering just nu och jag har typ ingen aning. Tack så mycket <3
Citera
2018-03-16, 22:34
  #2
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-03-17, 09:27
  #3
Medlem
WeAreMotorheads avatar
MDF är väl ett ganska vanligt material för möbler i allmänhet, men i träslöjden? Nja...
(Det uppenbara är väl att du postar en länk med en bild på din hylla?)
Citera
2018-03-17, 09:46
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spahicee
Tjena.
Jag har gjort en hylla i slöjden, eller en "kanthylla" (En hylla som man har på kanten) och jag kan inte namnet på dom flesta materialen jag använde. Vilka material använder man när man gör en hylla? Gör en utvärdering just nu och jag har typ ingen aning. Tack så mycket <3
Hur fan ska någon här kunna veta vad du gjort din djävla hylla av? Va? Hur dum i huvudet kan man vara?

Lägg upp en bild så kan man åtminstone ha en chans att se vad den är gjord av, om du inte har målat den.
Citera
2018-03-17, 09:52
  #5
Medlem
Jag skulle absolut föredra "massivt" furuvirke. Det finns i limmade bredder på upp till ca 25 cm och så vitt jag har sett i längder upp till 2 meter.

Skivmaterial typ Pdf, plywood och spånplatta mm, kan man använda i förrådet - men i möblerade rum helst massivt virke.

Vet inte vad du menar med "kanthylla". Systemet för distans mellan hyllplanen finns många varianter att välja på - konsoler på skenor (vanligast), eller olika former av stöd i ytterkanterna mm, mm.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-03-17 kl. 09:54.
Citera
2018-03-18, 06:09
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Skivmaterial typ Pdf, plywood och spånplatta mm, kan man använda i förrådet - men i möblerade rum helst massivt virke.
Spånskiva är inget jag skulle använda vekt och fuktkänsligt plywood däremot kan bli riktigt snyggt om man köper rätt sort och behandlar det på rätt sätt.
Citera
2018-03-18, 10:33
  #7
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Stavlimmad ek är ju alltid snyggt och hållbart...
Citera
2018-03-18, 11:11
  #8
Medlem
SvartaBjorns avatar
Är det bara jag som uppfattar trådstarten som en skoluppgift där TS byggt en hylla och nu ska beskriva hur denne gått tillväga samt beskriva vilka material som använts?

I så fall behöver nog TS återkomma med en bild på hyllan för att få något som helst relevant svar.

Edit: Uppenbart är skunkjobb på samma spår.
Citera
2018-03-18, 16:14
  #9
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spahicee
Tjena.
Jag har gjort en hylla i slöjden, eller en "kanthylla" (En hylla som man har på kanten) och jag kan inte namnet på dom flesta materialen jag använde. Vilka material använder man när man gör en hylla? Gör en utvärdering just nu och jag har typ ingen aning. Tack så mycket <3
Det här är en forumsdel där bild skulle ingå i varje trådstart...
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur fan ska någon här kunna veta vad du gjort din djävla hylla av? Va? Hur dum i huvudet kan man vara?

Lägg upp en bild så kan man åtminstone ha en chans att se vad den är gjord av, om du inte har målat den.
Är du jättearg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback