Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-01, 03:26
  #25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latinamrikanskskit
Jag har aldrig stött på någon inom offentlig sektor eller AF som fått sina jobb på meriter eller som jobbar minst åtta timmar per dag. Aldrig. När man frågat dem hur de fått sina jobb för det är inte på meriter blir de helt tysta och när man skaffar fram deras CV som de skickat in har de med saker som de aldrig har på riktigt och man ser också att det finns de som har mer relevanta och mer aktuella meriter som skulle kunnat ha fått jobbet men ofta (alltid) så har man redan bestämt sig vem man vill ha fast det inte finns en jobbannons.

Det är ju märkligt, vad har du för bekantskapskrets egentligen?

Tjänstetillsättningarna är överklagbara, och det sker frekventa att de överklagas av sökande som tror sig ha bättre meritvärde men det är inte särskilt ofta det ändras. De cv och betyg som anställda lämnat vid ansökningsförfarandet är också offentliga.
Om du frågar folk och de inte svarar kan de bero på att de helt enkelt inte tycker du har med det att göra om de inte sökt jobb hos dig. Om du inte känner till deras meriter hur kan du då hävda att deras cv är "fel"?
Citera
2018-04-01, 11:20
  #26
Medlem
Christopher.s avatar
https://timemanagementninja.com/2014...-in-a-workday/

"Most workers waste upwards of 2 hours per day at work
They spend up to a third of their time in email
And even more time in meetings"

8 arbetstimmar på offentliganställda ser ut så här:

Anländer klockan 8.00, läser e-mail fram till klockan 9.00. Går ut och tar en cigg samt kaffe fram till 9.30. Surfar fram till 10.00. Går på ett möte som inte ger någonting. Klockan är nu 11.00. Går på lunch, schemalägger ett möte i direkt anslutning, går på en shoppingtur. Tillbaks på kontoret 13.30. Jobbar fram till 14:30. Gör något onlineköp till 15.30. Kollar e-mailen inför kommande möten fram till 16.00. Rapportera hemarbete och åker för hem, har betalt fram till 17.00.

Är helt övertygad att halva offentliga sektorn skulle kunna sparkas då de inte skapar något värde.
Citera
2018-04-01, 11:39
  #27
Medlem
Jag föreställer mig trenden inom det offantliga liknar den på privata marknaden t ex jag arbetar på ett privat företag och generellt ägnar personalen (i synnerhet under 35 år) omkring 4 timmar om dagen åt sin telefon med att svara på sms,posta på fejsboken, smita på dass se någon film osv.. och detta utan deras arbetsuppgifter kräver användade av varken dator eller smartphone.

Skall vi ha EU kan vi ta bort t ex allt som har med rikspolitiken att göra och även kommundelarna överlåta dekreten från EU till en regioninstans.

Visst alla dessa tjänstemän på drivorna av nedlagda departement och även flertalet privata alternativ/inhyrda kommer förstås konsumera mindre vilket ger färre affärer,fik,mathak osv.. men vi hade onekligen sparat massor skattegryn och samtidigt troligtvis löst bostadsfrågan i bl a stockholm då färre hade anledning bo där.
Citera
2018-04-09, 16:51
  #28
Medlem
DonMacos avatar
Av en tillfällighet så brukar det alltid vara de obildade och obildbara som vet sanningen om tjänstemannens vardag... Varje rationell Lidl-slav borde redan ha skaffat sig en adekvat utbildning och sökt sig till ett av de där glassiga jobben där ingen arbetar på riktigt. Gudarna ska veta att det inte är lätt att rekrytera till offentlig sektor!

Det har inte slagit er att många faktiskt gillar sitt arbete och sina uppgifter? Alla jobbar inte hårt för att de har en chef som hökar, utan för att de tycker att det är roligt.

Med enda merit att man är för lat för att läsa vidare och för statisk i sin livsföring för att söka sig till ett tjänstemannajobb där det är skriande brist på arbetskraft, så sitter man sedan och gnäller på att ”de” inte jobbar.

Man up, hösäckar!
Citera
2018-04-17, 12:02
  #29
Medlem
Jag har jobbat offentligt i ett par år - på hyfsat högt uppsatt position. Gör det dock inte längre... därmed känns det ganska okej att skriva om, hehe!

Hur som haver; kan säga att det var många som inte arbetade de timmar som de hade i sitt avtal (40 h/vecka), men ändå fick betalt för full tid. Men samtidigt litar jag inte alls på offentliga bolag. Tror tyvärr att korruptionen är betydligt större än vad alla påstår (alla verkar ju prata om att Sverige är så extremt fritt från korruption o.s.v.).
Det rör allt från riggade upphandlingar till bjudresor, personal som inte arbetar sina tider, nepotism, kryphål i lagar som utnyttjas för att få genomföra helt märkliga projekt... och så vidare, och så vidare.

Men samtidigt känns det som att det är så det funkar i och med att offentlig verksamhet ofta får sina pengar i form av skattemedel, det sätts därmed luddiga mål (och verksamheten får fortsätta även om något går snett), det finns inget tjänstemannaansvar...
...konstigt att offentlig sektor ofta är skit? Inte det minsta!
Citera
2018-04-17, 15:09
  #30
Medlem
DonMacos avatar
Jag jobbade i den privata bygg- och anläggningssektorn innan jag började i offentlig sektor. I jämförelse så tycker jag att de anställda sköter sig riktigt bra (i alla fall på min arbetsplats).
Rötägg, manipulativa psykopater och mutkolvar går att hitta överallt, oavsett var de arbetar.
Citera
2021-10-21, 01:34
  #31
Medlem
Vilka fördelar finns det att jobba där? Att då betalt är en av dem.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback