Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-15, 22:20
  #13
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Nej, det är ju ingen skillnad på databitar vare sig dom kommer via fiber eller koppar.
Men, frågan är ju vilken bandbredd som "gemene man" kan behöva.
Just nu så har vi i vår brf 100/100 till alla lägenheter, och det räcker ju till även den mest högupplösta TV.
"4K Ultra HD" anges kräva 13 Mbit/s.
Jag har själv lite svårt att inse vilken teknik som kan köra slut på 100 Mbit/s, men den kanske kommer...
Kanske om många familjemedlemmar i en lägenhet vill titta på olika 4K-program.

Men, vår CAT6 kan ju klara 1 Gbit/s på dom sträckor det gäller i husen, så jag tror inte vi skall behöva ångra vårt beslut att inte dra fibern upp till varje lägenhet...

/T
100 Mbit/s kommer ju räcka otroligt länge. Men säg en familj där två tv-apparater streamar 4k och någon sitter och spelar spel. Då är det skönt med bandbredden.

Drar 4k bara 13? Har själv vare sig 4k-tv eller fiber (fibern är dock beställd) men trodde det skulle vara något högre.
Citera
2018-03-15, 22:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
100 Mbit/s kommer ju räcka otroligt länge. Men säg en familj där två tv-apparater streamar 4k och någon sitter och spelar spel. Då är det skönt med bandbredden.

Drar 4k bara 13? Har själv vare sig 4k-tv eller fiber (fibern är dock beställd) men trodde det skulle vara något högre.

Mja 100 är redan idag i underkant i vissa lägen. 1Gbit blir nog golden standard inom några år. Netflix sönderkomprimerade 4k är inget att ha som måttstock.
Citera
2018-03-16, 00:53
  #15
Medlem
PeterNosters avatar
Alternativ användning av fiber:
https://www.teknikmagasinet.se/produ...edusalampa-led
https://www.mnn.com/food/healthy-eat...ould-be-eating
Citera
2018-03-16, 09:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Mja 100 är redan idag i underkant i vissa lägen. 1Gbit blir nog golden standard inom några år. Netflix sönderkomprimerade 4k är inget att ha som måttstock.
Jag måste erkänna att jag gjorde bara en snabb Googling och tog den första uppgift jag hittade om 4K.
När ju nu tittar lite mer så ser jag att det finns andra (högre) uppgifter om behövlig bandbredd.
Alla ligger dock långt under 100mbit/s.

Men historiskt sett så har man (jag själv också!) ständigt missbedömt vilka prestanda som "skall räcka".
Jag minns när jag fick min första hårddisk på jobbet.
Den var på 20Mbyte, och känslan var
att nu när man slapp lagra på floppy-diskar så var alla kapacitetsproblem borta för alltid!

Mellan två av företagets kontor hyrde vi en fast lina på 1 Mbit/s, och detta fick mycket intern kritik.
"Hur skall ni kunna utnyttja all denna bandbredd??"....

/T
Citera
2018-04-04, 02:13
  #17
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bsc
Argumenten som att fastighetens värde ökar stämmer inte, möjligen minskar en fastighets värde som inte har fiberanslutning. Det finns ingen statistik som visar på värdeökning pga att man anslutit fiber.

Skulle du köpa ett hus som inte var anslutet till elnätet och där kostnaden för att göra det var okänd?

Tja, det finns säkert nån enstaka off-griddare som skulle göra det men majoriteten av spekulanter skulle hoppa av. Om några år kommer det vara samma sak med fiber. Att tro att värdet INTE ökar är lika dumt som att i övrigt underskatta den digitala utvecklingen. Fråga Facit, eller Kodak...

Priser på tjänster varierar men på en av våra fastigheter har vi ett gruppavtal med triple-play. Ersätter Telefon, ADSL och Boxer, kostar hälften och ger 100/100 istället för olidligt sega 8/0,5.

/capmac
Citera
2018-06-09, 17:34
  #18
Medlem
Har man möjlighet att få fiber så slå till på en jävla gång. En kompis till mig fick sitt adsl nedstängt för några år sen och har inte fått fiber än så han och hans familj får köra på mobilt så länge.
Det har knappt fungerat alls säger han trots att hans isp förstärkt med extern antenn.
Sen har han endast 100gb i månaden att surfa för oxå. Snacka om helt bedrövlig lösning från hans operatörs sida. Sen har dom fräckheten att kalla det "framtidens" nät
Fiber är den enda lösningen i ett modern hushåll är min åsikt.
I stugan på landet funkar det säkert att småsurfa lite med mobilt, men se det aldrig som en långsiktig lösning.
Nu kan jag ändå förstå att man lägger ned adsl då koppartråden är så jävla känslig. Har märkt det själv de senaste 2 åren. Fördelen är dock den att man kan surfa hur mycket man vill utan att behöva oroa sig för nåt jävla tak för hur mycket man kan surfa för innan mängden data tar slut.
Citera
2018-06-10, 11:47
  #19
Medlem
I korta ord:

Fiber klarar i princip oändlig mängd data i ljusets hastighet. I dessa fall använder man fiber. Har du en lägenhet så finns en intern switch som leder med CAT6 kablar i huset till lägenheterna och sedan troligen fiber från switchen vidare till en central. Bor du i villa blir det betydligt mer svårsålt utan fiber. Ingen vill ha ADSL idag.

Visst är det kul att köra fiber LAN hemma (det gjorde min nätverkslärare) men det kostar och är rent opraktiskt. Halvt Böjbara kablar (tänk max snusdosa i böj, det fick jag lära mig av en installatör Så ska du jobba med fiber, börja snusa (skämt åsido)

Inte ens stora företag drar fiber till sina workstations. Fiberlinor används när 1Gbit CAT6 ej är tillräckligt. Exempelvis utgående linor från serverhallar etc. möjligen mellan extrema servrar som google och amazon men tror det kör CAT6

Kolla på Linus Tech Tips server setup de kör maxade speeds på GAT6

When CAT6 won't cut it. You go fiber. Easy as that
__________________
Senast redigerad av Logz 2018-06-10 kl. 12:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback