Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 23:38
  #1
Medlem
Tänkte bygga en s.k. NAS med en gammal intel pentium 750mb ddr dator och har några frågor.
1. Är det säkert att lagra på sata diskar som är kopplade med pata (eid) till sata? Sådana här alltså: http://cdon.se/hushallsapparater/pat...4d&fo_s=gplase

Med säkert menar jag så inte filer försvinner om ex. en disk skulle paja.

2. Hur funkar det med RAID och att diskarna är "speglade" (så att inte data försvinner)?
Jag behöver väl inte ha 500gb space ledigt på ena disken ifall den andra 500gb disken går sönder?

3. Vad ska man ladda ner för program för att få igång allt? Kostar det?

4. Vilket är det optimala OS:et för detta? (Gärna motivering)
Citera
2018-03-15, 00:01
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Tänkte bygga en s.k. NAS med en gammal intel pentium 750mb ddr dator och har några frågor.
1. Är det säkert att lagra på sata diskar som är kopplade med pata (eid) till sata? Sådana här alltså: http://cdon.se/hushallsapparater/pat...4d&fo_s=gplase

Med säkert menar jag så inte filer försvinner om ex. en disk skulle paja.

2. Hur funkar det med RAID och att diskarna är "speglade" (så att inte data försvinner)?
Jag behöver väl inte ha 500gb space ledigt på ena disken ifall den andra 500gb disken går sönder?

3. Vad ska man ladda ner för program för att få igång allt? Kostar det?

4. Vilket är det optimala OS:et för detta? (Gärna motivering)

4 freenas eller open media vAult

3 freenas är kostnadsfritt, men kräver 64 bitars processor. Glöm din pentium. På en pentium så är det väl lika bra att bara köra valfri Linux istället och samba?

1 jag skulle aldrig använda sån gammal skit som ATA/IDE eller omvandlare.

2 har du 2 st 500GB diskar speglade (RAID1) så har du totalt 500GB lagringsutrymme. För att spegla diskarna så behöver de vara storleksmässigt lika. Gärna identiska.
Citera
2018-03-16, 22:52
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Kör inte raid1. Raid1 är uptime (om maskinen klarar hotswap) och inte backup/datasäkerhet. Använd enbart den ena och låt den andra vara dess backup. Logiska diskfel är lika hemska som fysiska.
__________________
Senast redigerad av hasenfrasen 2018-03-16 kl. 22:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback