Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 23:36
  #1
Medlem
Hej! Jag köpte mig en bil för drygt en månad sen och den har en ganska rejäl repa i vindrutan, från höger nederkant till strax innan förarens synfält. Det är inget som besiktningen klagar på alltså... än...

Jag fick bilen billigt så jag tänkte inte mycket på det, jag tänkte att jag kunde köra den så, men det ser så tråkigt ut och får jag en surgubbe på besiktningen är det inte säkert det går igenom..

Jag tänker nu, eftersom jag köpte bilen med glaset i detta skicket så gäller ju inte min egen försäkring. Jag har halvförsäkring så det täcker glasskador. Jag har funderat på olika alternativ vad jag kan göra och detta är vad jag kommit fram till:
• Betala 5000kr för ny ruta helt legit
• Vänta ett tag och säga att jag fick ett stenskott när jag köpte den och sen sprack det mer och mer, betala självrisk 1500kr.
• Köra mycket motorväg till jag får ett stenskott, låta det spricka och sen anmäla till försäkring att rutan behöver bytas.

Det förstnämnda är inget alternativ egentligen, så mycket pengar kan jag inte lägga på den.. det andra är ju försäkringsbedrägeri så det känns också lite sådär.. men hur är det med det sistnämnda? Om jag får en spricka när jag själv kör så borde ju försäkringen täcka en ny ruta även fast det redan finns andra sprickor, eller?

Någon som vet eller har andra idéer? Vill göra det så billigt och legit som möjligt!
Citera
2018-03-14, 23:52
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Försäkringsbedrägeri är något jag starkt är emot.

Är det en repa eller en spricka?

Är det en spricka så kör den till Carglass och fråga om den kommer bytas på försäkring eller ej.

Alternativt. Kör med den till Carglass eller Ryds Bilglas och ställ frågan: Hej, min bil har fått den här tråkiga skadan i framrutan. Jag har en försäkring som täcker glasskador, men är osäker på om den täcker detta.

Ibland är dem snälla och skriver stenskott, och byter skiten.

Har själv sett en glasmästare (dock ej på en känd firma) som när han inspekterade en ruta körde en syl i den och bara "Ja, nä men det tar vi på försäkringen". De får pengar för rutan, du får en ny ruta. Alla vinner.
Citera
2018-03-14, 23:53
  #3
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Anmäl till försäkringsbolaget att rutan spruckit. Vem fan kan bevisa motsatsen. Du kan ju alltid försöka att "bättra på " sprickan genom att hälla varmt resp kallt vatten på rutan i omgångar. Alternativt lite fysisk behandling. Det enda som kan få försäkringsbolaget lite misstänksamt är om du uppgraderar din försäkring från trafik till halv och sedan dagen efter anmäler att din ruta spruckit.
Citera
2018-03-14, 23:55
  #4
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamjohansson98
Hej! Jag köpte mig en bil för drygt en månad sen och den har en ganska rejäl repa i vindrutan, från höger nederkant till strax innan förarens synfält. Det är inget som besiktningen klagar på alltså... än...

Jag fick bilen billigt så jag tänkte inte mycket på det, jag tänkte att jag kunde köra den så, men det ser så tråkigt ut och får jag en surgubbe på besiktningen är det inte säkert det går igenom..

Jag tänker nu, eftersom jag köpte bilen med glaset i detta skicket så gäller ju inte min egen försäkring. Jag har halvförsäkring så det täcker glasskador. Jag har funderat på olika alternativ vad jag kan göra och detta är vad jag kommit fram till:
• Betala 5000kr för ny ruta helt legit
• Vänta ett tag och säga att jag fick ett stenskott när jag köpte den och sen sprack det mer och mer, betala självrisk 1500kr.
• Köra mycket motorväg till jag får ett stenskott, låta det spricka och sen anmäla till försäkring att rutan behöver bytas.

Det förstnämnda är inget alternativ egentligen, så mycket pengar kan jag inte lägga på den.. det andra är ju försäkringsbedrägeri så det känns också lite sådär.. men hur är det med det sistnämnda? Om jag får en spricka när jag själv kör så borde ju försäkringen täcka en ny ruta även fast det redan finns andra sprickor, eller?

Någon som vet eller har andra idéer? Vill göra det så billigt och legit som möjligt!

Har sagt att jag fått stenskott flera ggr till och med glasmästaren fixat detta själv han får ju sina pengar från försäkringsbolaget i alla fall no problems.
Citera
2018-03-14, 23:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adamjohansson98
Hej! Jag köpte mig en bil för drygt en månad sen och den har en ganska rejäl repa i vindrutan, från höger nederkant till strax innan förarens synfält. Det är inget som besiktningen klagar på alltså... än...

Jag fick bilen billigt så jag tänkte inte mycket på det, jag tänkte att jag kunde köra den så, men det ser så tråkigt ut och får jag en surgubbe på besiktningen är det inte säkert det går igenom..

Jag tänker nu, eftersom jag köpte bilen med glaset i detta skicket så gäller ju inte min egen försäkring. Jag har halvförsäkring så det täcker glasskador. Jag har funderat på olika alternativ vad jag kan göra och detta är vad jag kommit fram till:
• Betala 5000kr för ny ruta helt legit
• Vänta ett tag och säga att jag fick ett stenskott när jag köpte den och sen sprack det mer och mer, betala självrisk 1500kr.
• Köra mycket motorväg till jag får ett stenskott, låta det spricka och sen anmäla till försäkring att rutan behöver bytas.

Det förstnämnda är inget alternativ egentligen, så mycket pengar kan jag inte lägga på den.. det andra är ju försäkringsbedrägeri så det känns också lite sådär.. men hur är det med det sistnämnda? Om jag får en spricka när jag själv kör så borde ju försäkringen täcka en ny ruta även fast det redan finns andra sprickor, eller?

Någon som vet eller har andra idéer? Vill göra det så billigt och legit som möjligt!
Att rapportera detta stenskott direkt nu är ett uppenbart bedrägeri och försäkringsbolagen vet det eftersom du nyligen tecknat försäkringen och precis köpt bilen. Inget ovanligt direkt att man vill fräscha upp sin nyinköpta bil. Svårt för försäkringsbolaget att bevisa men jag skulle avråda dig från att försöka lösa detta omgående. Dessutom avråder jag generellt från försäkringsbedrägeri, men det är upp till dig.

Gällande om du får en ny spricka, då är det en annan femma.
Det är upp till försäkringsbolaget (tillsammans med reparatören) att bestämma om dom lagar sprickan eller byta rutan helt. Är det en spricka/stenskott över några mm (vet ej exakt mått, googla) så byter dom alltid ruta ändå.

Så med det andra alternativet behöver du inte begå försäkringsbedrägeri. Däremot måste du ju då få ett nytt stenskott. Hjälper du till på traven är det också bedrägeri självklart. Dvs tex ta en sten och kasta på vindrutan.
__________________
Senast redigerad av fiskoega 2018-03-15 kl. 00:02.
Citera
2018-03-15, 06:47
  #6
Medlem
Paddan1000s avatar
Du kanske kan laga sprickan själv med något sådant här:

https://www.youtube.com/watch?v=0jr9Gojvt6E

Jag använde något liknande mini-kit för att laga ett stenskott på min bil och det fungerade bra. Man sög ut luften ur stenskottet med undertryck så ett slags genomskinligt harts sedan kunde sugas in i sprickorna. Hur bra det fungerar i verkligheten på en stor spricka vet jag dock inte.
Citera
2018-03-15, 09:14
  #7
Medlem
tjenare.knugens avatar
Jag hade en spricka i framrutan på min bil när jag köpte den, men eftersom jag bara har råd med trafikförsäkring så hoppades jag att sprickan skulle stanna.

När jag var hos glasmästaren ett tag senare för att laga ett stenskott berättade han att jag kunde ha tagit kostnaden för att byta framrutan - och skickat till den förra ägarens försäkringsbolag, förutsatt att den förra ägaren gick med på det. Eftersom att sprickan uppkommit i hans ägo.

Tyvärr var detta efter flera månader, men hade jag fått reda på detta efter någon vecka efter köpet så hade jag nog provat den metoden.
Citera
2018-03-15, 11:25
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Försäkringsbedrägeri kostar försäkringstagarna stora belopp.
Sedan har man aspekten, vardagsbrott.

Här har du två aspekter att tänka på om du vill vara, Svensson.
För Svensson i detta forum kommer vilja hänga dig o sedan ska du steglas.
Samma Svensson skulle själv se hur mkt en vindruta kostar för att sedan åka till glasmästaren o låta försäkringsbolaget byta rutan.

Jag har en bekant som driver en bilglasfirma.
Han har bytt rytor åt mig där en var trasig vid köp samt en som bara var riktigt sliten. Båda rutorna blev hos honom "vita" försäkringsärenden då han själv bevittnade när rutan gick sönder när jag ägde bilen.
Enl honom så ser de stora försäkringsbolagen genom fingrarna med just vindrutor då de vet att en skadad vindruta kan orsaka en ännu dyrare skada då den påverkar föraren.

Så, fårgan är om du vill vara en Svensson eller mer laglydig än så.
För många glasmästeri kommer hjälpa dig att få en ny vindruta via försäkringsbolaget.
Citera
2018-03-15, 15:24
  #9
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Har själv sett en glasmästare (dock ej på en känd firma) som när han inspekterade en ruta körde en syl i den och bara "Ja, nä men det tar vi på försäkringen". De får pengar för rutan, du får en ny ruta. Alla vinner.

Alla vinner, förutom försäkringsbolaget och alla som är försäkrade via det i form av höjda premier då förstås

Med det sagt, så skulle nog TS vara varken första eller sista personer som ljuger om exakt när rutan gått sönder. Det handlar väl mest om ens egna eventuella samvetskval, risken att åka fast för detta är i stort sett 0.
Citera
2018-03-15, 18:29
  #10
Medlem
sucuks avatar
Vindrutor på moderna bilar är uppenbarligen klenare än de var förr, någon sa att det beror på nya miljöregler - vet inte om det bara var en skröna?

Sant är i vilket fall att dagens rutor ingår som bärande del i karossen och är känsligare än förr i tiden.

Sedan år 2005 har jag bytt 2 rutor, bytte inte någon på hela 90-talet och halva 00-talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback