Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 22:55
  #1
Medlem
Finns de här någon som har blivit nekad för bolån? isåfall skriv varför?
Citera
2018-03-14, 22:59
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Blev nekad av swedbank at höjja min kredit på 8000 kr till 10000 kr när jag var student.

Blev även i samma veva nekad delbetalning på balkongglas för 30000 och fick betala det med pengar från sparkonto.

Men bolån på 1 mille blev jag inte nekad.
Det kanske säger en del om hur det var innan amorteringskravet.
__________________
Senast redigerad av bithax 2018-03-14 kl. 23:01.
Citera
2018-03-14, 23:03
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villvetaaffar
Finns de här någon som har blivit nekad för bolån? isåfall skriv varför?

Japp. Hade jobbat utomlands i tre år. Visade upp lönespecar vid ett bankmöte och då var det okej sen.
Citera
2018-03-15, 00:30
  #4
Medlem
negetes avatar
Ja.
Ville köpa 1 andra bostadsrätt vid ort jag flyttat till för arbete.
Min första bostadsrätt har ca 600k i lån och är ca 50% belånad mot dagens värde, total kostnad med avgift, lån osv så kostar den mig idag ca 3000kr/månad.
Jag hyr ut den lägenheten för 6000kr/månad, så för mig ger det 36000kr per år extra i inkomst.

Jag kunde få lån vid flera banker på över 2 miljoner (ville lägga 30% insats ovanpå detta) till en ny bostadsrätt, men alla banker kräver att jag säljer den första för dem ser det som att jag personligen har utgifter för 2 hushåll och ser inte överhuvudtaget att jag går plus på min första lägenhet. Räntan skulle kunna gå över 5% och jag hade ändå tjänat på att ha kvar den.

Eftersom det är en så billig lägenhet att äga så vägrar jag sälja den, delvis för att jag om några år vill ha den som semester bostad, hyra ut syskon som växer upp och är behov av boende, vänner mm.
Citera
2018-03-15, 06:15
  #5
Medlem
ps870s avatar
Blev nekad av mitt lokala Swedbank kontor att köpa nytt hus innan jag sålde mitt dåvarande. Märkligt då det var mycket lättsålt där jag bodde och vi skulle göra en bra vinst.
Kollade då med samma bank men kontoret dit jag skulle flytta. De såg inga problem med att jag köpte först och sedan sålde. De ansåg till och med att jag skulle klara båda husen i upp till ett år. Så det blev byte av bankkotor. Gamla huset såldes snabbt och med den vinst som jag sagt till båda kontoren.
Citera
2018-03-15, 09:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Blev nekad av mitt lokala Swedbank kontor att köpa nytt hus innan jag sålde mitt dåvarande. Märkligt då det var mycket lättsålt där jag bodde och vi skulle göra en bra vinst.
Kollade då med samma bank men kontoret dit jag skulle flytta. De såg inga problem med att jag köpte först och sedan sålde. De ansåg till och med att jag skulle klara båda husen i upp till ett år. Så det blev byte av bankkotor. Gamla huset såldes snabbt och med den vinst som jag sagt till båda kontoren.

Jo det är ju alltid en otroligt smart idé att köpa först och sälja sen.
#sarcasm
Citera
2018-03-15, 11:04
  #7
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Jo det är ju alltid en otroligt smart idé att köpa först och sälja sen.
#sarcasm

Visst är det så. Sälja först och sedan inte veta när vi skulle få tillgång till ett nytt hus är en dålig idé.

Vi visste att det vårt gamla hus var lättsålt och skulle generera en bra vinst. Där vi skulle köpa var tillgången på hus låg på hus som uppfyllde våra kriterier.
Om vi sålt först hade vi fått avtala en försäljningsklausul vilken sannolikt dragit ner priset. Risken hade varit att det hade tagit lång tid för oss att hitta nytt boende.

Så visst är det bättre att köpa först och sedan sälja förutsatt ha du har koll på marknaden.
Citera
2018-03-15, 11:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Visst är det så. Sälja först och sedan inte veta när vi skulle få tillgång till ett nytt hus är en dålig idé.

Vi visste att det vårt gamla hus var lättsålt och skulle generera en bra vinst. Där vi skulle köpa var tillgången på hus låg på hus som uppfyllde våra kriterier.
Om vi sålt först hade vi fått avtala en försäljningsklausul vilken sannolikt dragit ner priset. Risken hade varit att det hade tagit lång tid för oss att hitta nytt boende.

Så visst är det bättre att köpa först och sedan sälja förutsatt ha du har koll på marknaden.


Visst du kan tänka så. Men ifall det går åt helvete så kan det gå åt helvete rätt bra. Ifall man inte hittar någonstans att köpa däremot, så kan man alltid magasinera sina prylar och bo på hotell i en månad tills man hittar nytt boende.
Citera
2018-03-16, 08:39
  #9
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Visst du kan tänka så. Men ifall det går åt helvete så kan det gå åt helvete rätt bra. Ifall man inte hittar någonstans att köpa däremot, så kan man alltid magasinera sina prylar och bo på hotell i en månad tills man hittar nytt boende.

Kan du presentera en plan med statistik för banken som vi gjorde är den knappast några problem. Vårt nuvarande bankkontor ansåg att vi skulle klara dubbelboende i ett år.

Så vid nej är det alltid värt att kolla med andra banker eller annat kontor i samma bank.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback