Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-15, 06:51
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatuvaneffirehs
Kräv en oskäligt lön. Problem solved. Hade en vän som körde det racet i två år och fick a-kassa. Var för några år sedan, och vet inye om det fungerar längre eller om man får a-kassa så länge längre.

Jag sitter inte på fakta, men det är mycket möjligt att det fungerar än idag.
Citera
2018-03-15, 06:57
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
"Får det gå till så här?", men vad är "det"?
Vad/ vilket är "det"? Vad är "det", TS?
Nu när diskussionen ändå är uppe så varför inte fortsätta densamma?:-)

Jag var Övertydligt i mitt första inlägg.
Om du läser det igen handlar "det" om en Arbetsgivare ( = ett företag som vill anställa personer som är arbetssökande )
Som använder sin mobiltelefon / telefon genom att Ringa till den person / arbetssökanden som arbetsgivaren / företaget vill anställa och prata.

Är det fortfarande något som du inte förstår ?
Citera
2018-03-15, 07:00
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Får jag förresten fråga, men inom vilket åldersspann befinner du dig TS inom?
Vi alla är ju typ födda igår, men ändå? Är du 80- talist, eller?
Jag frågar, för att systemet är även något som till och med arbetsgivare är emot.

Jag tycker inte det har med trådstarten att göra hur gammal jag är.
Jag vill bara ha svar på mina frågor om den här arbetsgivaren och hur vanligt det är.
Om det förekommer att arbetsgivar kan göra så här.

Men om det är av vikt för dig är jag 60-talist.
Citera
2018-03-15, 07:09
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatuvaneffirehs

Allt är inte svart eller vitt vad gäller att ta ett arbete, men det kan bara en person som upplevt dåliga arbetsplatser förstå. Om man bara jobbar för jobbandets skull så ser jag ingen anledning över huvud taget till att arbeta.

SANT, du verkar vettig. Det du skriver om, jag under på.

Om jag ska fördjupa mig i huvudinlägget.
Handlar det om en person som är arbetssökande.
AF säger till personen att söka Alla jobb, ( underförstått: även jobb den inte har utbildning för. )
Personen bli uppringd av företag, kommer till anställningsintervju.
Personen har inte utbildning för jobbet.
Sedan lämnar personen arbetsinterjuven.
Sedan börjar arbetsgivaren att ringa. Jag vill kalla det för " småprata " eller höra sig för om personen är intresserad av jobbet. Egentligen finns det inget annat samtalsämne.

Men något vink om när kan du börja jobba eller kan du komma in så vi får skriva anställningsbevis, framkommer / frågar arbetsgivaren aldrig om.

Arbetstagaren har sagt till arbetsgivaren att den vill ha Den Här lönen och Kan jobba dygnet runt.
Arbetsgivaren har försökt förhandla via telefon.
- kan du tänka dig att jobba deltid i stället
Citera
2018-03-15, 07:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
TS är ute efter ett jobb. Frågan är vad arbetsgivarrepresentanten är ute efter?

Sant !
Citera
2018-03-15, 08:20
  #30
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Du är arbetslös och skriver in dig på arbetsförmedlingen.
Arbetsförmedlingen säger till dig att du ska söka så mycket jobb som möjligt.
Annars får du inga pengar från A-kassan.
Du frågar hur många jobb du måste söka per månad, det kan de inte svara på.
Du söker jobb, även jobb du inte har utbildning för.

Arbetsgivarna börjar ringa och bokar anställningsinterjuv med dig.
Du kommer dit och vill börja jobba. Du har inte utbildning för det här jobbet
men är villig att pröva på och börja jobba.

En arbetsgivare " sticker ut "
Du får uppfattningen att de vill anställa dig.
De ringer i januari och vill små prata lite.
Sedan hör de inte av sig.
I feb hör samma arbetsgivare av sig igen.
Samma småprat.
I mars ringer de igen. De är mycket intresserad av dig.
Du börjar känna dig frustrerard. Inget anställningsbevis är påskrivet.
- Vad svarar du ?
- Hur känner du dig när en arbetsgivarare tar in dig och sedan händer inget mer än att de ringer för att småprata lite ?
- Är du fortfarande intresserad av att arbeta på det här företaget fast du inte har utbildning för jobbet ?
- om vi antar att du fortfarande är intresserad av jobbet trots att arbetsgivaren har ringt dig under 3 månader. Småpratat lite, väcker det inte en misstanke hos dig ?
Misstanken kan vara:
- de vill anställa mig men inte förrän till sommaren.
- vad är det här för företag egentligen ?

Eller blir så helt enkelt så förbannad på företaget att du säger:
- jag har fått jobb.
Nu kommer de att stryka dig från sin lista.

Småpratet kan bestå i om du är intresserad av tjänsten, hur arbetet ser ut, hur du ser på fortsatt sammarbete med arbetsgivaren / jobbet, om du fortfarande är arbetslös.

Arbetsförmedlingen å sin tur säger att du inte får tacka nej till ett enda jobb.

Varför inte bara fråga? Nu har ni ringt flera gånger. Vad väntar vi på? Jag är intresserad, när kan jag börja?

Flashback kan inte svara dig i alla fall...
Citera
2018-03-15, 21:00
  #31
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Om jag tänker så här, men har du mer att förlora på detta "spelet"(?)än du har att vinna?
Och: Varför är du arbetslös?

Hur det än är, i dagsläget, så är det arbetsgivares/ arbetsgivarnas marknad.
Man behöver således inte vinna något åt systemet utan man kan vinna något för egen del.

Nej nej, du verkar ha missat att det är helt omvända situationen då det är arbetstagarnas marknad idag, företagen är helt desperata och letar folk, vissa få företag tror dock det är deras marknad fortfarande.
__________________
Senast redigerad av Prodelin 2018-03-15 kl. 21:06.
Citera
2018-03-15, 21:04
  #32
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Jag tycker inte det har med trådstarten att göra hur gammal jag är.
Jag vill bara ha svar på mina frågor om den här arbetsgivaren och hur vanligt det är.
Om det förekommer att arbetsgivar kan göra så här.

Men om det är av vikt för dig är jag 60-talist.

Du har ju inte sagt vilken typ av jobb du sökt eller vilken bransch.
Är det ett konsultbolag kanske dem väntar på ordrar från kund men vill inte anställa förräns de har kontraktet med kund i handen, det är dyrt ha konsulter bänkade och inga uppdrag.

Det kan också ha med att göra av ett åldersdiskrimineringsfall då dem flesta som passerat över 40 år idag har svårare få nytt jobb, det kan vara att de letat länge efter den där 30 åringen med 10 års erfarenhet och tiden går och dem hittar ingen men vill ändå ha kvar dig som backup i fall att, låter man tiden gå kommer de anställa dig då de hittar inte sin unga dömkandidat.
Citera
2018-03-16, 07:22
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du har ju inte sagt vilken typ av jobb du sökt eller vilken bransch.
Är det ett konsultbolag kanske dem väntar på ordrar från kund men vill inte anställa förräns de har kontraktet med kund i handen, det är dyrt ha konsulter bänkade och inga uppdrag.

Det kan också ha med att göra av ett åldersdiskrimineringsfall då dem flesta som passerat över 40 år idag har svårare få nytt jobb, det kan vara att de letat länge efter den där 30 åringen med 10 års erfarenhet och tiden går och dem hittar ingen men vill ändå ha kvar dig som backup i fall att, låter man tiden gå kommer de anställa dig då de hittar inte sin unga dömkandidat.

Absolut kan jag skriva vilken bransch det gäller, men sedan skruvas det åt. Jag bara ställde en rent allmän fråga. Får det går till så här.
Det här kan vara i bygg, eller restaurang. Vilken bransch som helst.

Jag kanske med eftertanke skrivit i huvudinlägget, är det fler som upplevt samma sak.

Jag köper ditt svar eller teori rakt av med 10 års erfarenhet men har någon annan som backup.

Då kan den personen det gäller i huvudinlägget inte vara ensam i sverige som blir utsatt för det här.
Det måste finnas fler som råkat ut för samma sak.
Men de kanske inte bryr sig eller låter det pågå i all oändlighet.
Citera
2018-03-16, 13:49
  #34
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men de kanske inte bryr sig eller låter det pågå i all oändlighet.

Som sagt, de bryr sig oftast inte, många chefer är rent av korkade på många stora organisationer speciellt, så länge de får sin lön så bryr dem sig inte.

Ett litet företag bryr sig mer om sin framgång och sin personal.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback