Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 21:39
  #1
Medlem
swapjaos avatar
Mina chili's har fått ett problem där de alla verkar ha någon typ av sjukdom eller miljöproblem. Bladen blir vita och torkade i spetsen, i övrigt ser plantorna pigga ut som vanligt. Problemet har även visat sig i andra plantor än chilis.

Bild:
https://imgur.com/dKNAvf6

Har någon som varit med om detta problem?
Vet någon vad detta är? Sjukdom? Sol/näringsproblem? Ohyra?
Någon som har en lösning på problemet?

Mvh Nybörjarodlaren
__________________
Senast redigerad av swapjao 2018-03-14 kl. 21:50.
Citera
2018-03-14, 21:56
  #2
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Mina chili's har fått ett problem där de alla verkar ha någon typ av sjukdom eller miljöproblem. Bladen blir vita och torkade i spetsen, i övrigt ser plantorna pigga ut som vanligt. Problemet har även visat sig i andra plantor än chilis.

Bild:
https://imgur.com/dKNAvf6

Har någon som varit med om detta problem?
Vet någon vad detta är? Sjukdom? Sol/näringsproblem? Ohyra?
Någon som har en lösning på problemet?

Mvh Nybörjarodlaren
Är de inte bara att de fått för lite vatten, de sörplar i sig rätt mycket vatten, men man skall hellre småvattna ofta än att dränka dem mellan varven.

Det är inte så att du har dem i ett fönster med ett varmt element under? då kan ju rötterna torka till.
Citera
2018-03-15, 15:35
  #3
Medlem
Sardinbruss avatar
Läs på den här sidan och se om du hittar något som kan gälla dina växter - https://www.gardeningknowhow.com/pla...s-of-plant.htm
Citera
2018-03-15, 18:04
  #4
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är de inte bara att de fått för lite vatten, de sörplar i sig rätt mycket vatten, men man skall hellre småvattna ofta än att dränka dem mellan varven.

Det är inte så att du har dem i ett fönster med ett varmt element under? då kan ju rötterna torka till.

Jag har haft chilis i många år och alltid vattnat varje kväll, aldrig varit med om att detta skett pga det och de blir heller inte så uttorkade nu när det fortfarande är svalt. Det är ett fönster under men det är heller inget nytt och fönsterbrädan är inte ens ljummen så det är nog inget problem i detta fall!
Citera
2018-03-15, 20:16
  #5
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Mina chili's har fått ett problem där de alla verkar ha någon typ av sjukdom eller miljöproblem. Bladen blir vita och torkade i spetsen, i övrigt ser plantorna pigga ut som vanligt.

Jag har en gammal chiliplanta på mitt köksbord som jag sådde 2011 och som hängt med sedan dess och den har också torra bladspetsar som på ditt foto. Jag är inte helt 100, men jag tror bestämt att jag haft det tidigare år också på samma planta. Plantan tycks inte bry sig om det men det jag är helt säker på i mitt fall är att det är ett vinterproblem. Alla nya skott som plantan skjuter vid denna tid på året är gröna och fina. Det är bara de gamla bladen som varit med hela vintern som ser ut som på ditt foto. En ren gissning från min sida, men jag tror att det har att göra med den torra inomhusluften vi har på vintern. Ge plantan vatten, näring och kärlek så försvinner problemet. Åtminstone tills kung Bore kommer och knackar på nästa gång med sin torra inomhusluft i släptåg.

Min planta kan se ut som en tanig jävla rugguggla i jan/feb med betydligt risigare blad än du har. Det är flera gånger jag trott att den är på väg att dö, men när solen börjar lysa på den vid den här tiden på året så kommer nya fina skott och så kör vi ett år till!
Citera
2018-03-16, 17:55
  #6
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag har en gammal chiliplanta på mitt köksbord som jag sådde 2011 och som hängt med sedan dess och den har också torra bladspetsar som på ditt foto. Jag är inte helt 100, men jag tror bestämt att jag haft det tidigare år också på samma planta. Plantan tycks inte bry sig om det men det jag är helt säker på i mitt fall är att det är ett vinterproblem. Alla nya skott som plantan skjuter vid denna tid på året är gröna och fina. Det är bara de gamla bladen som varit med hela vintern som ser ut som på ditt foto. En ren gissning från min sida, men jag tror att det har att göra med den torra inomhusluften vi har på vintern. Ge plantan vatten, näring och kärlek så försvinner problemet. Åtminstone tills kung Bore kommer och knackar på nästa gång med sin torra inomhusluft i släptåg.

Min planta kan se ut som en tanig jävla rugguggla i jan/feb med betydligt risigare blad än du har. Det är flera gånger jag trott att den är på väg att dö, men när solen börjar lysa på den vid den här tiden på året så kommer nya fina skott och så kör vi ett år till!
Kan mycket väl vara att det är för lite sol och för torr luft? Vi bor i hus och har inga problem men morsan som bor i vanlig lägenhet med torrare luft får liknande problem under vintern.
I Thailand har chilin ingen viloperiod som här, där sår de nytt efter en säsong, så vi är inte hundra på hur man bäst sköter dem i Sverige. Sen har vi frön från Thailand och de ger mer chili än de svenska varianterna, och det finns en massa sorter att välja på.
Citera
2018-03-24, 19:14
  #7
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Mina chili's har fått ett problem där de alla verkar ha någon typ av sjukdom eller miljöproblem. Bladen blir vita och torkade i spetsen, i övrigt ser plantorna pigga ut som vanligt. Problemet har även visat sig i andra plantor än chilis.

Ser ut som saltbränna, lite för hög salthalt i jorden/ vattnet. Ingen fara även om du ska fatta hur du ska gödsla och vattna om du vill att växterna klarar sig länge (inomhus vattnar du alltid enbart på fatet om du vattnar i små mängder eller med gödsel, aldrig i jorden).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback