Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-14, 21:30
  #1
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Jag sökte, men tydligen finns det ingen officiell tråd om detta band. Detta trots att bandet försäljningsmässigt är det största amerikanska bandet någonsin. Så jag tänkte ta tag i det hela och skapa en tråd om denna minst sagt omtalade orkester!

Bandet är som många vet mest kända för sin mångmiljonsäljande samlingsskiva Their Greatest Hits (1971-1975) samt för deras andra mångmiljonsäljare Hotel California, som bland annat innehåller den minst sagt sönderspelade titellåten. Båda dessa skivor tillhör de bäst säljande skivorna i historien, inte minst den förstnämnda som tävlar med Michael Jacksons Thriller om att vara den bäst säljande skivan någonsin i USA.
Bandet har haft en del medlemsbyten genom åren, men den drivande kraften har nästan alltid varit gitarristen Glenn Frey och trummisen Don Henley. Genom bandets historia har de haft en del andra medlemmar i form av Joe Walsh, Bernie Leadon, Don Felder, Randy Meisner och Timothy B. Schmit. Sången har delats av samtliga medlemmar mer eller mindre, varpå Henley och Frey står för merparten av dessa.
Bandet splittrades 1980 efter flertalet miljonsäljande skivor och interna konflikter, men återförenades 1994 för turnén Hell Freezes Over - En titel som hänvisar till ett tidigare citat från Henley angående när gruppen skulle spela tillsammans igen.

Jag själv upptäckte Eagles iom. Long Road Out Of Eden (jo, så ung är jag) 2007, deras första skiva sedan 1979, då min far spelade den skivan jättemycket efter att den hade släppts. Jag började dock inte lyssna på dem förrän sommaren 2015, ett halvår innan sångaren och grundaren Glenn Frey gick bort i sviterna av lunginflammation och ulcerös kolit. Efter hans död antog jag att bandet skulle vara slut för gott...
Men till slut gick de överlevande medlemmarna Don Henley (som efter Freys död är den enda originalmedlemmen kvar), Joe Walsh och Timothy B. Schmit med på att fortsätta under namnet Eagles med Glenn Freys son Deacon samt countrymusikern Vince Gill i hans plats. Bandet turnerar för närvarande i USA med denna sättning och det ser ut som att det inte kommer ta slut på ett tag.
Jag skulle lätt se en spelning om de kom till Sverige!
Citera
2018-03-14, 21:43
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Ett fantastiskt band!
Rekommenderar alla att se dokumentären om dem. Finns bl.a. på Netflix.
Citera
2018-03-15, 23:39
  #3
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ett fantastiskt band!
Rekommenderar alla att se dokumentären om dem. Finns bl.a. på Netflix.
Den är sevärd alltså?
Jag har överlag svårt för dokumentärfilm, men denna kan jag tänka mig ta mig an!
Citera
2018-03-15, 23:47
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Den är sevärd alltså?
Jag har överlag svårt för dokumentärfilm, men denna kan jag tänka mig ta mig an!

Helt klart sevärd! Och då är jag kräsen själv.
Den varar i över tre timmar.
Ett måste för alla Eagles-fans.
Citera
2018-03-16, 10:07
  #5
Medlem
Ett mycket bra band! Alla deras skivor är väl värda att äga.

Rekommenderar även dvd:n "Hell Freezes Over"
Citera
2018-09-28, 09:59
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Skal nu ut på turneé och kommer både till Stockholm och Köpenhamn.

Biljetterna till Stockholm släpps den 5:e oktober kl. 9.00 på https://www.livenation.se/show/12217.../2019-06-08/se.

Biljetterna till Köpenhamn släpps samma dag, men kl. 10.00 och på https://www.livenation.dk/show/12198.../2019-06-10/dk.
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2018-09-28 kl. 10:01.
Citera
2018-09-28, 15:15
  #7
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Skal nu ut på turneé och kommer både till Stockholm och Köpenhamn.

Biljetterna till Stockholm släpps den 5:e oktober kl. 9.00 på https://www.livenation.se/show/12217.../2019-06-08/se.

Biljetterna till Köpenhamn släpps samma dag, men kl. 10.00 och på https://www.livenation.dk/show/12198.../2019-06-10/dk.
Attans! Det krockar med Sweden Rock Festival.
Jag får satsa på att se dem utomlands. Var och när är ännu oklart dock.
Citera
2020-02-12, 14:15
  #8
Medlem
Adelaides avatar
Underbart band. Deras debutalbum har jag lyssnat mycket på den senaste tiden.

Hotel California är en fin låt, men lite väl sönderspelad vid det här laget.

Sen finns det ju ett rykte om att medlemmarna i Eagles ska ha varit medlemmar i Church of Satan. Hur mycket sanning det finns i det låter jag vara osagt.
Citera
2020-02-13, 18:30
  #9
Medlem
Tänk om dom hade gjort en låt
ihop med The Eagles Of Death Metal? :-o
Citera
2020-02-13, 18:46
  #10
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Tänk om dom hade gjort en låt
ihop med The Eagles Of Death Metal? :-o

Varför skulle de göra det?
Citera
2020-02-15, 01:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Varför skulle de göra det?

Varför inte?
Queens Of The Stone Age
gjorde ju en låt ihop med Elton John.
Skulle det här vara så mycket mer otippat?
Citera
2020-02-15, 08:09
  #12
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneForever
Varför inte?
Queens Of The Stone Age
gjorde ju en låt ihop med Elton John.
Skulle det här vara så mycket mer otippat?
Isåfall är förslaget helt taget ur luften. Om något ska vara otippat så kan i princip alla artister göra låtar tillsammans.
Är ganska säker på att ditt förslag grundar sig på att bandnamnen är snarlika.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback