Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-03-19, 11:57
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
Nyheter Idag och Fria Tider har plockat upp storyn. Har inte sett ett ord i MSM. Någon annan?

https://nyheteridag.se/terroriserade...doms-afghanen/

Fria Tider har fått ut fupen och publicerar en bit av en sjuk chattlogg.


http://www.friatider.se/sexutnyttjad...-som-en-muslim
De formuleringarna i domen stinker precis lika illa som "fin familj"-fallet i Solna. Dömer man nu alltså utefter gärningsmannens skilda uppväxtförhållanden? Kan man tänka sig att rätten kunde specificera närmare vilka aspekter de anser vara ursäktande? Bristande uppmärksamhet på BOs vilja är väl själva definitionen på övergrepp?

Jag förutsätter en runda i hovrätten. Hade varit helt ok med en genomlysning även på bredare front i media, det tycks ha gjort nytta i Solnafallet.
Citera
2018-03-19, 14:19
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Du verkar inte riktigt frisk i huvudet. Hur kan du lägga 100% av skulden på flickan? Med ditt resonemang är afghanen alltså fri från skuld?

Är du helt efterbliven eller? Jag skrev ju för i helvete att det är föräldrarnas ansvar, till 100%. Inte flickan. Mongo.

Dessutom förklarade jag att jag hade slagit ihjäl horungen om han hade gjort så mot min dotter. Hade aldrig gått så långt iofs.

Hur du tolkar det som att jag fråntar ansvar från kulturberikaren o lägger det på tjejen kan jag inte riktigt förstå.
__________________
Senast redigerad av AndMod 2018-03-19 kl. 14:37.
Citera
2018-03-21, 14:39
  #39
Medlem
LGDs avatar
Jag blev jävligt upprörd över detta. Och har själv frågat afghanjäveln om var han bor. Men utan svar.
Den jag nu tycker, med facit i hand, bör stå till svars, är flickans föräldrar.
__________________
Senast redigerad av LGD 2018-03-21 kl. 14:42.
Citera
2020-01-08, 23:39
  #40
Medlem
En absurd uppgift i fupen om vad som hände när Ghullamreza två dagar i rad dyker upp på flickans skola;

Dag 1 skriker och bankar han på dörren till klassrummet i flera minuter. Läraren vägrar öppna. Flickan vågar inte lämna skolan efter lektionen, lyckas senare smita iväg till en annan hållplats än hon brukar ta. En vän berättar att han dyker upp på hennes vanliga. Under kvällen ringer han henne ett stort antal gånger från olika telefonnummer. Han dyker upp utanför hennes port och detsamma sker morgonen därpå. Han står på en bergsknalle och tittar in i lägenheten. På väg till skolan lyckas hon inte undvika honom längre - han håller fast henne och följer sedan efter på spårvagnen. Försöker återigen ta sig in i klassrummet - "gapade och skrek och var högljudd och aggressiv".

Då sker följande; läraren säger till flickan att hon måste prata med honom (!!).

Till slut så tar läraren med mig ut från klassrummet till ett annat rum och säger att jag måste prata med honom. Jag säger att jag inte vill prata med honom och att jag redan vid flera tillfällen har förklarat att jag inte vill träffa honom mer. Jag frågar också varför hon inte ringer till polisen som hon har blivit tillsagd av rektorn att göra om han kommer hit igen. Hon säger då till mig att vi inte kan behandla dem som djur. Jag fick gå tillbaka till klassrummet, men jag fick gå förbi honom. Jag ser att hon går ut och pratar med honom och tar honom till ett annat rum. Jag hörde sen att min mamma fick komma till skolan och hämta honom.

Fupen, sid. 68-69.

Del av maskad fup: https://minfil.com/X80cEeLfn1/ab_19_s._56-115_pdf
Citera
2020-01-08, 23:45
  #41
Medlem
Swe1227s avatar
Varför känner jag mig upprörd över sånt här? Är inte ett dugg förvånad att afghaner gör sådant och flickan valde väl själv att ta kontakt och bli tillsammans med honom från första början.

Egentligen borde det här inte röra mig om ryggen alls...
Citera
2020-01-09, 00:13
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Varför känner jag mig upprörd över sånt här? Är inte ett dugg förvånad att afghaner gör sådant och flickan valde väl själv att ta kontakt och bli tillsammans med honom från första början.

Egentligen borde det här inte röra mig om ryggen alls...
Det är en naturlig och anständig reaktion. Jag hoppas att vi aldrig förlorar den där beskyddande reflexen i sådana här situationer.

Man kan spekulera i vad lärarens reaktion beror på - politisk korrekthet, politisk övertygelse, avtrubbning? Dagens skola är sjuk.
Citera
2020-01-09, 12:29
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Man kan spekulera i vad lärarens reaktion beror på - politisk korrekthet, politisk övertygelse, avtrubbning?
The värdegrund is strong in this one.

Främmande ung man försöker högljutt och aggressivt ta sig ända in i ett klassrum på sin jakt efter en elev. Skolans reaktion är inte att slänga ut honom, larma polis eller just någon alls. Det är istället att hjälpa honom i sina kontaktförsök trots elevens uppenbara motvilja. Det hade varit mycket intressant om de förhört läraren om situationen då det varit enda chansen att få reda på hur de resonerade. Jag gissar att ingen från kommun, polis eller skolinspektion låtsats om eller behövt ta ställning. Det är också värt att hålla i åtanke att detta hände halvannat år efter skolmorden i Trollhättan vilket ruskade om besökspolicyn på landets alla skolor vad jag vet. Att det gått en Göteborgsskola förbi vågar jag helt utesluta utan jag tänker mig helt andra skäl till skolans agerande. Min huvudtes är rasism tills någon lyckas övertyga mig om annat.

Man skulle såklart kunna fråga läraren Mirsada Hatibovic, hennes rektor, politiker i bildningsnämnden, mm men jag gissar att det plötsligt blir jättebesvärligt och att deras handlingsplaner om intrång på skolområdet blir jätteluddiga och lite hemliga.
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Dagens skola är sjuk.
Det fria skolvalet har räddat vår familj. Det verkar som att, hör och häpna, alla föräldrar inte uppskattar tyngdtäcket av ursäktande flum som kletat sig in i alla kommunala vrår. Den här läraren hade kastats ut från vår skola efter ett sådant tilltag, det är jag helt säker på.
Citera
2020-08-04, 23:45
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det hade varit mycket intressant om de förhört läraren om situationen då det varit enda chansen att få reda på hur de resonerade.
Det gjorde man. Läraren ville inte medverka i utredningen, av rädsla för afghanen. Rektorn hävdade att man har nolltolerans mot obehöriga på skolområdet.

You can't make... och allt det där - med råge.

Som jag minns det är fupen full av namn på minderåriga; syskon, kompisar, vittnen...

Det låter för övrigt som ni hittat ett fantastiskt undantag i dagens skolvärld. Hoppas ni får behålla den.
Citera
2020-08-08, 09:02
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Det gjorde man. Läraren ville inte medverka i utredningen, av rädsla för afghanen. Rektorn hävdade att man har nolltolerans mot obehöriga på skolområdet.

You can't make... och allt det där - med råge.
Jag gör tolkningen att rektorn var mycket nöjd med att skolan inte ville hjälpa till med polisutredningen. Jag tror inte att de var så rädda för GM så mycket som att de var rädda för att deras "nolltolerans" kring aggressiva obehöriga på skolområdet skulle bli känd. Jag köper helt enkelt inte att läraren helt plötsligt skulle ha utvecklat någon sorts rädsla för samma individ som hon nyss försökte hjälpa med sina trakasserier.

"Jag frågar också varför hon inte ringer till polisen som hon har blivit tillsagd av rektorn att göra om han kommer hit igen. Hon säger då till mig att vi inte kan behandla dem som djur."

Victoriaskolan i Göteborg är en sjuk sjuk plats och Mirsada Hatibovic samt de andra aktörerna i fallet, rektorerna Lodeiro och Höglund, tycks alltjämt arbeta kvar där. Antingen har de glömt att informera övriga elever och vårdnadshavare om sin policy, att inte behandla oinbjudna våldtäktsmän som djur, eller så delar övriga elever och vårdnadshavare skolans värdegrund. Jag hade inte känt mig trygg med att ha mina barn där.
Citat:
Det låter för övrigt som ni hittat ett fantastiskt undantag i dagens skolvärld. Hoppas ni får behålla den.
Jag vet faktiskt inte hur unik "vår" skola är då mina erfarenheter inom friskolevärlden är begränsade till enbart den. Jag noterar att även Victoriaskolan är en friskola så det i sig betyder uppenbarligen inte ett dyft, inte ens med en flådig byggnad på en fashionabel adress. Vår skola lägger stor vikt på att man (förutom det uppenbara i en skola) ska lära sig att bete sig som folk. Det är avsatt schematid för saken faktiskt. Ingenstans i vår skolas dokument har jag lyckats hitta begreppet "mångkultur" eller tanken att alla är lika mycket värda oavsett hur de beter sig. Det står som vanligt att man inte tillåter diskriminering pga normavvikande egenskaper såsom hudfärg och etnicitet men det finns också formuleringar kring att det inte finns någon särbehandling att vänta sig tack vare avvikande egenskaper såsom hudfärg och etnicitet. Där går elever från världens alla civiliserade hörn som undervisas av behöriga lärare från världens alla civiliserade hörn. Och det bara funkar. Till synes lite halvslappt och flummigt i en pappas ögon men alla elever tycks trivas jättebra och de verkar också lära sig ganska mycket så jag manglar inte mina ungar överdrivet mycket om deras skolgång.

Men jag är också mycket trygg med att oinbjudna besökare bemöts helt annorlunda än i det här fallet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback