Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 20:10
  #1
Medlem
Voffsingens avatar
I början tyckte jag nog det var en ganska obskyr beteckning, men senare har jag kommit på att det nog ligger något i det, men ändå inte.

Marxismen utgår från forskning om ekonomi, och grundar sig i likhet med konservativ ekonomisk teori på motsättningen mellan arbete och kapital. Förenklat; enligt den konservativa teorin fanns ett inneboende intresse att betala 1 krona i lön till arbetarna. Men om alla arbetare tjänar 1 krona, finns inte någon som kan köpa produkterna. Inom den marxistiska så är utsugningen av arbetarna det primära. Att det ekonomiska livet är så ordnat att värden överförs från den som säljer sitt arbete till den som äger produktionsmedlen. Arbetarnas enda möjlighet är att sluta sig samman. Alltså klasskamp/facklig kamp. Sedan har många andra fortsatt den forskningen i olika delar såsom Kondratjev och Gramsci.

Institutet för social forskning i Frankfurt ville också vara en del av den marxistiska forskningen, men bedrev den i huvudsak utanför den ekonomiska teorin. Naturligtvis är det så att så pass begåvade forskare också får en större genomslagskraft i den marxistiska rörelsen än vad som kanske var befogat. Jag hittade i Dokument för Röd Ungdoms kongress 1973 (grovsoporna) en redogörelse för kongressen innan (1970) där det stora bråket stod mellan dem som ansåg att kapitalismen huvudsak var förtryck kontra utsugning. Den senare falangen vann. Och det här är det intressanta: Det var inte en kriminell zigensk homosexuell narkoman som var kapitalismens största offer, utan arbetaren. Det var slutsatsen, den förstnämnda var en parasit tillhörande trasproletariatet.

Det som idag omnämns som kulturmarxism är så fort en potentiell klasskampsfråga kommer upp, finns det 15 lika viktiga andra motsättningar man först måste beakta: Feminism, HBTQ, genus, rasism, identitet, handikapp osv. Till sin funktion blir således kulturmarxismen ett effektivt verktyg för att krossa fackföreningsrörelsen, eftersom det alltid finns andra saker som måste beaktas först. En skicklig och ondsint retorik. Men marxistisk är den knappast. Jag kan bara se storkapitalet och globalisterna som de enda som i slutändan tjänar på det. Men motsättningen har funnits inom den gammalmarxistiska 68-rörelsen, men avgjordes runt 1970.
Citera
2018-03-14, 20:25
  #2
Medlem
hieroboams avatar
Ungefär taktiken att kämpa för "förtryckta minoriteter" i stället för den "förtryckta arbetarklassen". Oftast genom att bestämma vad andra ska göra snarare än att arbeta för att de ska få det bättre.
Citera
2018-03-14, 21:35
  #3
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
I början tyckte jag nog det var en ganska obskyr beteckning, men senare har jag kommit på att det nog ligger något i det, men ändå inte.

Marxismen utgår från forskning om ekonomi, och grundar sig i likhet med konservativ ekonomisk teori på motsättningen mellan arbete och kapital. Förenklat; enligt den konservativa teorin fanns ett inneboende intresse att betala 1 krona i lön till arbetarna. Men om alla arbetare tjänar 1 krona, finns inte någon som kan köpa produkterna. Inom den marxistiska så är utsugningen av arbetarna det primära. Att det ekonomiska livet är så ordnat att värden överförs från den som säljer sitt arbete till den som äger produktionsmedlen. Arbetarnas enda möjlighet är att sluta sig samman. Alltså klasskamp/facklig kamp. Sedan har många andra fortsatt den forskningen i olika delar såsom Kondratjev och Gramsci.

Institutet för social forskning i Frankfurt ville också vara en del av den marxistiska forskningen, men bedrev den i huvudsak utanför den ekonomiska teorin. Naturligtvis är det så att så pass begåvade forskare också får en större genomslagskraft i den marxistiska rörelsen än vad som kanske var befogat. Jag hittade i Dokument för Röd Ungdoms kongress 1973 (grovsoporna) en redogörelse för kongressen innan (1970) där det stora bråket stod mellan dem som ansåg att kapitalismen huvudsak var förtryck kontra utsugning. Den senare falangen vann. Och det här är det intressanta: Det var inte en kriminell zigensk homosexuell narkoman som var kapitalismens största offer, utan arbetaren. Det var slutsatsen, den förstnämnda var en parasit tillhörande trasproletariatet.

Det som idag omnämns som kulturmarxism är så fort en potentiell klasskampsfråga kommer upp, finns det 15 lika viktiga andra motsättningar man först måste beakta: Feminism, HBTQ, genus, rasism, identitet, handikapp osv. Till sin funktion blir således kulturmarxismen ett effektivt verktyg för att krossa fackföreningsrörelsen, eftersom det alltid finns andra saker som måste beaktas först. En skicklig och ondsint retorik. Men marxistisk är den knappast. Jag kan bara se storkapitalet och globalisterna som de enda som i slutändan tjänar på det. Men motsättningen har funnits inom den gammalmarxistiska 68-rörelsen, men avgjordes runt 1970.

Kultursmarxism är en konspirationsteori, jag har inte träffat på någon, varken grupp eller enskild, som kallat sig för kulturmarxist, det är ett hittepå.

Kan du länka till några källor på grupper som själva ser sig som kulturmarxister? Jaså inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Förespråkarna av konspirationsteorin kulturmarxism menar att ett antal progressiva tänkare runt Frankfurtskolan och inom kritisk teori försöker förstöra det västerländska samhället genom kulturkrig och en kulturell erövring, bland annat genom att försöka etablera politisk korrekthet och multikulturalism som norm. Detta betecknar man som kulturmarxism. Anhängare av denna teori menar att "kulturmarxister", ofta judar, kontrollerar mycket av Hollywood, massmedia och akademiska institutioner genom vilka de försöker popularisera marxismen och omkullkasta världen till deras kontroll.[2][7][3][8][5][9][10][11][12][13][14][15]

Källa
Citera
2018-03-14, 21:51
  #4
Medlem
Begreppet kulturmarxism finns nog mest till för att högerfolk tycker det är kul att kalla sina meningsmotståndare för kommunister, trots att det oftast inte finns något kommunistiskt/marxistiskt i vad de säger.

Men en viss poäng har du väl. Klassfrågan har delvis trängts undan av andra vänsterfrågor, även om inte helt och hållet. De flesta i vänstern tycker nog att klasskampen är viktig, om än inte så viktig som de borde tycka.
Citera
2018-03-15, 05:10
  #5
Medlem
Europes avatar
Jag tror den mer akademiskt gångbara termen har varit neo-marxism. Den har dock sedan sin födelse allt mer parats med en allt mer utvecklad kunskapsrelativism (som i sin tur tidigare kunde emellanåt gå under namnet postmodernism). Må den sedan kallas neo-marxism, postmarxism eller annat. I folkmun kallades den ett tag för 'kulturmarxism', även om ordet verkar ha tappat lite i popularitet senaste åren. De som ägnar sig åt den, eller åt delar av den, kallar sig allt möjligt, allt från feminister till dekonstruktivister. De kan ägna sig åt att byta namn på sig själva från dag till dag, eller så kallar de sig inget annat än t.ex. "forskare", trots att de inte sysslar med någon vetenskaplig forskning.

Drullknull, som är känd för sina gravt förståndshandikappade inlägg (här länkade han t.ex. till svenska Wikipedia, vilket säger en hel del), har så klart fel i sin utgångspunkt att det vore problematiskt att kalla dem något de inte själva kallar sig. För trots allt finns det en nytta i att ge alla dessa som ägnar sig åt en viss form av pseudovetenskap, ideologiproduktion och politisk propaganda - speciellt när de är akademiker - en benämning. Att de skyr benämningar (som sagt, även om de själva kallar sig något, så kommer de byta namn så fort deras pseudovetenskap får kritik) är bara en vanlig del i deras retoriska mönster när de möter kritik, eftersom de alltid vill föra sådana diskussioner över till en sematisk diskussion om definitioner och begrepp, då deras påståenden inte bygger på någon empirisk grund och de inte kan försvara dem med sakliga argument. Det är så klart än mer önskvärt när denna grupp är så igenkänningsbar att svenska staten finansierar dem med tiotals miljarder årligen från offentliga medel, medan seriös vetenskaplig forskning får stryka på foten för den.

En viktiga aspekt av det hela är att det så klart kan finnas alla möjliga ideologiska och pseudovetenskapliga akademiska sekter. Det intressantare är egentligen varför postmarxismen/kulturmarxismen just blev det som erhåll enormt mycket stöd från eliten, samt i Sverige upphöjdes till en ny statsreligion som inte får ifrågasättas. Det är inte uppenbart varför t.ex. en Alliansregering allt frikostigare finansierade en ideologi med rötter i marxismen under 8 år i regeringsställning. Eller varför stora delar av vänstern och liberalerna (inte minst nyliberaler) så helhjärtat kunde enas kring den. Eller varför - utöver oss allmänt vetenskapligt lagda och intellektuellt hederliga högbegåvade som värnar om vetenskapen och lärandet - många högerkonservativa och gammelkommunister kunde enas i sin kritik av den.

Christopher Lasch startade själv en gång som en akademiker tillhörande den dåvarande neo-marxistiska skolan. Han skrev redan 1995 en bok som försöker ge en förklaring till varför kulturmarxismen började bli en överideologi i många västländer (boken koncentrerar sig dock på USA). Han kan ha haft hjälp av att han hade blivit allt mer kritisk till sin tids mainstreamvänster, men samtidigt fortsatte att vara kritisk mot kapitalismens förespråkare. Den förklaringsmodell han var inne på ligger definitivt nära de tankar jag själv har varit inne på:

https://axess.se/magasin/default.asp...1#.WqnyCuch3IU

Edit: Jag bjuder förresten på ett citat från artikeln:

Citat:
En gång hade det, menade Lasch, funnits eliter som var förankrade i ett visst land och en viss plats, som de identifierade sig med, som de kände ansvar för, vars välgång de ville främja. De förknippade ställning och förmögenhet med ansvar, de kände sig som delaktiga av ett folk och en kultur. De grundade skolor, universitet, sjukhus, kyrkor och museer. De slog rot.

Denna typ av elit var nu på väg att ersättas av en ny. I globaliseringens tidevarv rörde sig kapitalet tvångslöst över gränserna. Det gjorde också de nya eliterna. De kunde vara direktörer eller reklammänniskor, administratörer eller forskare. De hörde inte hemma någon särskild stans utan rörde sig i en multinationell miljö i likhet med de företag de tjänade. Inom dessa skikt utvecklades en ny typ av kultur. Denna nya elit revolterade mot Middle America sådant de föreställde sig detta – reaktionärt, fördomsfullt, efterblivet, förtryckande, befolkat av en underklass utan utbildning, initiativkraft eller framtidsutsikter. Själva uppfattade de sig knappast alls som amerikaner, de tillhörde en internationell kultur av snabbt rörliga pengar, mode, glamour och populärkultur:

”Patriotism rankas förvisso inte högt i deras hierarki av värden”, skrev Lasch. ”Mångkulturalism passar dem å andra sidan perfekt och frambesvärjer en tilltalande föreställning om en global basar där exotiskt kök, exotiska klädmoden, exotisk musik, exotiska stamkulturer kan avnjutas utan att några frågor ställs eller några åtaganden fordras. De nya eliterna är hemma bara på genomresa, på väg till någon konferens på hög nivå, till en internationell filmfestival eller någon nyupptäckt semesterort.”

Denna nya makt- och medieelit är också bärare av en ny politisk kultur. Den föreställer sig att de djupa klyftor som finns i det amerikanska samhället kan plåstras över genom ett politiskt korrekt språkbruk, genom en noggrant uttänkt vokabulär av eufemismer: ”Vi uppmanas erkänna att alla minoriteter har rätt till respekt inte på grund av vad de åstadkommit utan på grund av sina lidanden i det förflutna.”

Ett medkännande och hygieniskt språkbruk, fritt från alla kränkningar, antas försona de underprivilegierade med deras lott. Lasch tillåter sig dock att tvivla på receptet: ”På vilket sätt gagnar det dem som bor i South Bronx att genomtvinga språkkoder vid elituniversiteten?”

Om landsbygden avfolkas och delar av städerna lämnas att förfalla så kommer ett folkligt missnöje att göra sig gällande, menar Lasch. Det räcker inte att eliterna avfärdar alla opponenter som ”eurocentriska, rasistiska, sexistiska, homofoba” eller med andra ord som politiskt suspekta.

Den nya politiska kulturen hänger i Laschs ögon samman med en ny intellektuell kultur som den i allmänhet universitetsutbildade nya klassen har skapat. Denna nya klass befinner sig på säkert avstånd från fysiska realiteter. Den lever i en värld av abstraktioner och bilder, en simulerad värld som består av dataproducerade modeller, en ”hyperrealitet”, som den kallats av ”postmodernismens” teoretiker. För dem är allt en fråga om ”sociala konstruktioner av verkligheten”, om en verklighet som är enbart virtuell, en artificiell produkt. Därmed är denna elit också effektivt avskärmad från vanliga människor som lever kvar i en föråldrad, sakta utdöende, fysisk verklighet. För dessa ordinära människor – rasistiska, sexistiska, homofoba, främlingsfientliga och provinsiella som de är – har eliten bara förakt till övers. I allmänhet slipper eliten också möta dem eftersom de lever isolerade i egna enklaver där de bara umgås med likar och bara tar del av de officiella tidningar och eterkanaler, där den efterblivna massan och dess protester enhälligt fördöms av en välutbildad och ansvarsmedveten journalistkår.

Överhuvud är dessa den högre medelklassens liberaler, enligt Lasch, oförmögna att förstå sig på den andra halvan. De har ju alla de rätta värderingarna som inte borde kunna ifrågasättas. De förstår inte varför deras hygieniska livsuppfattningar inte framkallar universell entusiasm. De är ju motståndare till droger och pornografi, till hat och sexuella övergrepp, till diskriminering och rasfördomar. Varför blir de inte allmänt älskade som de moraliskt överlägsna, insiktsfulla personer de är? I själva verket har de svårt att dölja sitt förakt för dessa smutsiga, fördomsfulla, okunniga, hatfyllda, underklassiga breda lager som inte alls verkar erkänna elitens visdom eller moral. För detta överskikt som tjänar sina inkomster genom ”analys av symboler” (med Robert Reichs uttryck), dessa informationsstrateger, trendanalytiker och kommunikatörer, är de människor som utför städarbeten, kör lastbilar eller står i butik helt enkelt obegripliga. Själva är de en meritokrati som plötsligt finner sina meriter underkända, ett avnationaliserat överskikt som plötsligt konfronteras med de ruskigaste nationella fördomar.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-03-15 kl. 05:24.
Citera
2018-03-15, 05:42
  #6
Avstängd
Arkhamists avatar
Här har vi en kort Youtubefilm som på ett pedagogiskt vis berättar om kulturmarxismen.
https://www.youtube.com/watch?v=c7as0pFxPYc

Och nej, Drullknull... Det finns inga krav på att någon ska benämna sig själv som kulturmarxist för att omvärlden ska kunna begagna sig av begreppet. Det går alldeles utmärkt att använda på kulturmarxister trots att de själva slår ifrån sig. Du vet, lite som du och dina vänstertomtepolare gör med begreppet "nazist".
Citera
2018-03-15, 13:02
  #7
Medlem
Voffsingens avatar
Intressant om Lasch. Det visar hur man skapar en ny tjänande elit. Hans tankar anknyter också till Gramscis begrepp om kulturell hegemoni, som jag anser är relevantare nu än någonsin.

Naturligtvis behöver ingen grupp själva namnge sig som kulturmarxister. Min poäng i resonemanget är att man benämner något som marxism, som till sitt väsen är icke-marxistiskt. Men att det inte är helt taget ur luften, utan anknyter till en tidigare debatt som på sätt och vis har anknytning till Frankfurtskolan.

Men huvudfrågan är: Vem tjänar på det? Ja, det är storkapitalet och globalisterna. Effektivt slår de sönder all framtida facklig kamp, och för den delen också all folklig kamp. När folk sedan blir förbannade, blir de förbannade på marxister. En förslagenhet gränsande till illistig ondska.

Det går alltid att hitta skikt som hjälper varandra och bildar en elit. Dessa går också att utpeka. Men den verkliga frågan är varför det sker, inte vem som utför det. För att svara på den frågan, måste man ställa sig frågan: vem tjänar på det.
Citera
2018-03-15, 13:47
  #8
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Marx syn baseras på konfliktteorin om att människor har inneboende konflikter gentemot varandra där vissa förtrycks av andra.

I och med detta uppstår det konflikter. I princip all feminism är uppbyggd och har tagit sina rötter ifrån konfliktteorin.

Konsensusteorier, om att människor kan frivilligt och med samtycke vara till gagn för varandra, existerar i princip inte.

Dock är Frankfurtskolan en kraftig modifiering av den äldre Marxismen. Primära syftet är de facto att utrota kulturer och nationalkaraktärer. Och där man politiserar och skapar värdeladdade åsikter av allting.

Bara att jag skriver detta kommer tolkas av vänstern att jag är höger-extrem, konspiratorisk och what not.

(Ironiskt då jag inte ens har en politisk ståndpunkt utan observerar allting, men detta är av mindre betydelse då de redan dömt ut en innan man ens lyssnat på argumenten man presenterar*)

Alla åsikter politiseras och etiketteras på människor som ett sätt att stänga ner diskussioner och på sätt skapa polariteter och splittring.

Det är ironiskt att de med sitt synsätt skapar självuppfyllande profetior om konflikter.

From The Internet Encyclopedia of Philosophy:

"The Institute for Social Research was established at the University of Frankfurt in 1923. The Institute, or the 'Frankfurt School', as it was later to become known, was an inter-disciplinary body comprising specialists in such fields as philosophy, economics, political science, legal theory, psychoanalysis, and the study of cultural phenomena such as music, film, and mass entertainment. The establishment of The Frankfurt School was financed by the son of a wealthy grain merchant who wished to create a western European equivalent to the Marx-Engels Institute in Moscow. The Intellectual labor of the Institute in Frankfurt thus explicitly aimed at contributing to the overthrow of capitalism and the establishment of socialism."

"However, from 1930 onwards, under the Directorship of Max Horkheimer, the work of the Frankfurt School began to show subtle but highly significant deviations from orthodox Marxism. Principally, the School began to question, and ultimately reject, the strict economic determinism to which orthodox Marxism was enthralled at the time. This coincided with a firm belief amongst the members of the School that social phenomena, such as culture, mass entertainment, education, and the family played a direct role in maintaining oppression. Marxists had typically dismissed the importance of such phenomena on the grounds that they were mere reflections of the underlying economic basis of the capitalist mode of production. An undue concern for such phenomena was thus generally thought of as, at best, a distraction from the real task of overthrowing capitalism, at worst a veritable hindrance. In contrast, the Frankfurt School argued that such phenomena were fundamentally important, in their own right. The Frankfurt School thus challenged the economically-centric character of Marxism. The Frankfurt School's rejection of economic determinism and interest in the social and cultural planes of human oppression culminated in a far more circumspect appraisal of the likelihood of capitalism's demise. The Frankfurt School rejected the Marx's belief in the economic inevitability of capitalism experiencing cataclysmic economic crises. The Frankfurt School continued to argue that capitalism remained an oppressive system, but increasingly viewed the system as far more adaptable and robust than Marxists had given it credit for. The Frankfurt School came to portray capitalism as potentially capable of averting its own demise indefinitely. The final break with orthodox Marxism occurred with the Frankfurt School's coming to condemn the Soviet Union as a politically oppressive system. Politically the Frankfurt School sought to position itself equidistant from both Soviet socialism and liberal capitalism. The greater cause of human emancipation appeared to call for the relentless criticism of both systems."


Kulturmarxismen är ett adekvat begrepp att beskriva Frankfurtskolan på då det i princip handlar om att man gentemot kulturer skapar likheter mellan människor.

Det är dock skönt att de börjat skita i kapitalismen.
__________________
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-03-15 kl. 13:51.
Citera
2018-03-15, 14:12
  #9
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Intressant om Lasch. Det visar hur man skapar en ny tjänande elit. Hans tankar anknyter också till Gramscis begrepp om kulturell hegemoni, som jag anser är relevantare nu än någonsin.

Naturligtvis behöver ingen grupp själva namnge sig som kulturmarxister. Min poäng i resonemanget är att man benämner något som marxism, som till sitt väsen är icke-marxistiskt. Men att det inte är helt taget ur luften, utan anknyter till en tidigare debatt som på sätt och vis har anknytning till Frankfurtskolan.

Men huvudfrågan är: Vem tjänar på det? Ja, det är storkapitalet och globalisterna. Effektivt slår de sönder all framtida facklig kamp, och för den delen också all folklig kamp. När folk sedan blir förbannade, blir de förbannade på marxister. En förslagenhet gränsande till illistig ondska.

Det går alltid att hitta skikt som hjälper varandra och bildar en elit. Dessa går också att utpeka. Men den verkliga frågan är varför det sker, inte vem som utför det. För att svara på den frågan, måste man ställa sig frågan: vem tjänar på det.

En stor del av Frankfurtskolan finansierades av en handelsman på den tiden, vars främsta mål är egentligen att söndra kulturella homogeniteter då dessa ökade risken för att vissa grupperingar kunde förtrycka andra, som ledde till förintelsen bland annat av judar.

En kulturell heterogen befolkning minskar sannolikheten att enstaka grupperingar får makt över en annan, och på så vis minskas sannolikheten att övergrepp mot befolkning sker, på stats-nivå.

För att dock hålla en stor heterogen befolkning krävs ideologier där acceptans av olikheter marknadsförs. Konkurrensen ligger i när vissa grupperingar kräver och motsätter sig denna heterogenitet på basis av att de vill behålla sin homogenitet.

I enlighet med detta behöver åsikter och yttranden som vill behålla kulturell homogenitet tystas, för att ge utrymme för åsikter med kulturell heterogenitet.
Citera
2018-03-15, 14:27
  #10
Avstängd
Daniel501s avatar
Flera riktigt bra och uttömmande svar i denna tråd redan.

Jag brukar sammanfatta det kort och gott med; Upplyftandet av det sjuka och fula och krossandet av det vackra och sunda.

Grundarna av dessa anti-kultur och icke naturliga grupperingar är vad som är intressant, grundarna av Frankfurt skolan var till största del Judar och deras "kritiska teori" är inget annat än ett angrepp på den vita rasen och dess kultur.

Det ter sig naturligt att kulturen och traditioner härstammar från rasen och våran kultur är det vackra och sunda och måste bevaras, då finner man snabbt att "kulturmarxismen" "kommunismen" "marxismen" och alla anti-vackra kulturer härstammar från den Judiska rasen, således måste man inse, för att bevara det som är för oss vackert och sunt, måste man avlägsna det som strider emot detta, allt annat är oviktigt.
Citera
2018-03-15, 14:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Kulturmarxismen är ett adekvat begrepp att beskriva Frankfurtskolan på då det i princip handlar om att man gentemot kulturer skapar likheter mellan människor.

Det är dock skönt att de börjat skita i kapitalismen.

Det finns ett citat av Max Horkheimer som belyser det du skrev ganska bra:

"The Revolution won't happen with guns, rather it will happen incrementally, year by year, generation by generation. We will gradually infiltrate their educational institutions and their political offices, transforming them slowly into Marxist entities as we move towards universal egalitarianism."

Man kan även fundera på vilken roll judarna haft i "Den långa marschen genom institutionerna": https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_l%...nstitutionerna

Idéhistorikern Svante Nordin förklarar sin syn på utvecklingen: ”Marxismens anstormning inom universiteten kom att röja vägen för allsköns destruktiva irrläror som postmodernism, postkolonialism och feminism. De ersatte sådant som fakta, historia och empiri i forskningen med spekulationer, politisk korrekthet och snåriga teorier till den grad att ingen längre kan känna igen den gamla humanioran, än mindre säga vad den egentligen ska vara bra för."

Men att ingen kan säga "vad den egentligen ska vara bra för" stämmer inte, Émile Durkheim visste det redan i slutet på 1800-talet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Anomi

Normer definieras inom sociologin som informella regler som styr våra sociala handlingar. Enligt Émile Durkheim utövar samhället kontroll över grupper med människor. Normer är avgörande för denna kontroll, och fungerar som en moralisk referensram för handlingar. Individerna i samhället beaktar normerna när de handlar: normerna anger hur individerna förväntas handla i en viss situation. Normerna anger också vilka handlingar som belönas respektive bestraffas. Att samhället bygger på vissa normer och viss moral är enligt Durkheim orsaken till att människosamhället är mera än en samling med djuriska beteenden.[3]

När normerna försvagas uppstår det lätt problem. Durkheim ansåg att det moderna samhället lätt ger upphov till anomi. Anomi är en försvagning eller splittring av sociala normer som leder till okontrollerade beteenden, bland annat ges människors djuriska drifter tydligare uttryck. I boken Självmordet presenterar Durkheim data som stöder uppfattningen att människor mår bättre när de har klara normer att ty sig till. Grupper med färre normer (till exempel protestanter) har i regel högre självmordsfrekvens än mera starkt kontrollerade grupper, exempelvis katolikerna. Om en grupp eller individ saknar dels vänskapsband, dels tydliga regler i form av normer, blir skillnaden mellan gott och ont oklar. Den mänskliga tillvaron riskerar då att degenerera till det amoraliska tillståndet anomi. I extremfall blir den anomiska tillvaron till den grad olycklig och svårbemästrad, att individen blir självdestruktiv.


När skillnaden mellan ont och gott är oklar kan man skilja åt ont och gott genom att göra världen ond för att judarnas messias skall uppstå.
Citera
2018-03-15, 19:50
  #12
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Marx syn baseras på konfliktteorin om att människor har inneboende konflikter gentemot varandra där vissa förtrycks av andra.

I och med detta uppstår det konflikter. I princip all feminism är uppbyggd och har tagit sina rötter ifrån konfliktteorin.

Konsensusteorier, om att människor kan frivilligt och med samtycke vara till gagn för varandra, existerar i princip inte.
Jag vet inte vad du bygger din teori om marxismen som en konfliktteori, kontra en konsensusteori. Du får gärna ange vad du fått det ifrån. För det är i alla fall inget Marx skrivit om. Snarare tvärtom. Det ligger i människonaturen att samarbeta, och resurser utnyttjas också bäst som gemensamma (Elinor Orstrom)

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Flera riktigt bra och uttömmande svar i denna tråd redan.

Jag brukar sammanfatta det kort och gott med; Upplyftandet av det sjuka och fula och krossandet av det vackra och sunda.

Grundarna av dessa anti-kultur och icke naturliga grupperingar är vad som är intressant, grundarna av Frankfurt skolan var till största del Judar och deras "kritiska teori" är inget annat än ett angrepp på den vita rasen och dess kultur.

Det ter sig naturligt att kulturen och traditioner härstammar från rasen och våran kultur är det vackra och sunda och måste bevaras, då finner man snabbt att "kulturmarxismen" "kommunismen" "marxismen" och alla anti-vackra kulturer härstammar från den Judiska rasen, således måste man inse, för att bevara det som är för oss vackert och sunt, måste man avlägsna det som strider emot detta, allt annat är oviktigt.
Judar är ingen ras, det är en religion som man kan konvertera till, och som så sent som på 1800-talet bedrev en omfattande mission i Polen. Det viktiga, som jag skrev förut, är inte vem som utför något, utan varför det utförs.
Men jag håller med dig i att om ett folk och en kultur står i vägen för storkapitalets strävan, kommer de följaktligen att först demonisera dem och sedan vilja utrota dem, som kultur och som nation, och om nödvändigt som folk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback