Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 20:03
  #1
Medlem
Hej!

Har en trälåda med måtten 60x60x60 som jag tänkte odla 1-2 plantor i, jag har en 75w led lampa samt ett Ventilationskit med kanalfläkt. Jag tänkte köra på frön som är auto female.

Min setup

https://imgur.com/a/Hj1ZL

Jag är mest rädd för lukten, att det sprider sig från lådan ut till hallen sen ut genom ytterdörren, därför har jag bestämt mig för att köpa en kanalfläkt även fast jag endast kommer köra 1-2 plantor åt gången.

Så vad tror ni? kommer mitt amatörbygge att lyckas?

Tar gärna emot hjälp och trix, bilder kommer inom kort.

MVH
Citera
2018-03-14, 20:11
  #2
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag skulle spontant säga att du behöver mer höjd. Och att du kanske skall skita i autos och köra 12/12 jävligt tidigt i stället. Och fundera scrog, om du har begränsat med höjd.
Citera
2018-03-14, 20:53
  #3
Medlem
Håller på och läser på om att odla, och nästa alla säger att man ska suga luften genom filtret. Som du har nu så trycks luften igenom.
Alltså,,,, odling->filter->fläkt.
Citera
2018-03-14, 21:06
  #4
Medlem
Även är de konstigt att du har ett hål i lådan, sedan ett kolfilter, hålet kommer ju göra så kolfiltret inte fyller sin funktion om det ändå finns ett stort hål. Nu använder inte jag tält så har ingen erfarenhet av det, men låter logiskt..

Www.growweedeasy.com , en bra sida, allt som du behöver veta finns där. Läs mycket innan du drar igång.
Citera
2018-03-15, 07:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag skulle spontant säga att du behöver mer höjd. Och att du kanske skall skita i autos och köra 12/12 jävligt tidigt i stället. Och fundera scrog, om du har begränsat med höjd.


Tack för input!

Lådan står i en garderob, öppnar jag locket så får jag helt plötsligt 60x60x180cm! jag trodde det var bättre om lådan var "stängd"

Så man kanske kan köra på auto endå?
Citera
2018-03-15, 07:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Även är de konstigt att du har ett hål i lådan, sedan ett kolfilter, hålet kommer ju göra så kolfiltret inte fyller sin funktion om det ändå finns ett stort hål. Nu använder inte jag tält så har ingen erfarenhet av det, men låter logiskt..

Www.growweedeasy.com , en bra sida, allt som du behöver veta finns där. Läs mycket innan du drar igång.


Har inte gjort något hål ännu. Trodde det var bra om växten fick luft i en stängd låda, men om jag har locket "öppet" så får jag 60x60x170cm. Då gör jag endast 1 hål för ventilation längst ner i ett hörn, tror du att det kommer lukta mycket om man kör 1-2plantor max?
Citera
2018-03-15, 08:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramb000
Har inte gjort något hål ännu. Trodde det var bra om växten fick luft i en stängd låda, men om jag har locket "öppet" så får jag 60x60x170cm. Då gör jag endast 1 hål för ventilation längst ner i ett hörn, tror du att det kommer lukta mycket om man kör 1-2plantor max?

Det kommer lukta om du inte har ett slutet utrymme med kolfilter, ja. Vissa strains osar lite mer än andra men ja, det kommer lukta. Köp ett riktigt tält eller släng ut kärringens kläder och odla i hennes garderob.
Citera
2018-03-15, 09:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slavik
Det kommer lukta om du inte har ett slutet utrymme med kolfilter, ja. Vissa strains osar lite mer än andra men ja, det kommer lukta. Köp ett riktigt tält eller släng ut kärringens kläder och odla i hennes garderob.


Tack för input.

Så du tror inte det fungerar om jag har lådan i garderoben med kanalfläkt och ventilation? tom garderob med mått på 200x60x170 tror jag. Stor garderob med andra ord.

Att jag vill köra med trälåda är väl för att spara några kronor. Dock så är det ju en låda "utan lock" men med en kanalfläkt och kolfilter på 1 planta så borde det väl knappast lukta så mycket? Endast doft jag är orolig för, inte kärringar och folk!

Tältpaket är ju mer slutet vilket jag tänkt på.
Citera
2018-03-17, 10:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramb000
Tack för input.

Så du tror inte det fungerar om jag har lådan i garderoben med kanalfläkt och ventilation? tom garderob med mått på 200x60x170 tror jag. Stor garderob med andra ord.

Att jag vill köra med trälåda är väl för att spara några kronor. Dock så är det ju en låda "utan lock" men med en kanalfläkt och kolfilter på 1 planta så borde det väl knappast lukta så mycket? Endast doft jag är orolig för, inte kärringar och folk!

Tältpaket är ju mer slutet vilket jag tänkt på.

Jag läste mitt svar igen och såg att det kanske kan missförstås, jag menade såklart att du måste ha undertryck i ditt utrymme och utsug genom kolfilter. Sen om du har öppet(passivt) insug spelar mindre roll.

Ska du göra något du kan hamna i fängelset för är det väl lika bra att göra det riktigt imo.
Bygg en större låda om du måste ha det, det är inte kul att odla i små utrymmen. Kan du inte borra ett hål i väggen för utsug och använda hela garderoben? Eller bygga en vägg om du inte vill använda hela garderoben.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback