Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-14, 18:35
  #1
Medlem
gärningsmans avatar
Andra gången jag varit på Kanarieöarna och varenda restaurang-besök har varit en totalflopp. Jag menar verkligen dålig, jag har sällan stött på så dåliga restauranger i Sverige.

Playa del Ingles - Gran Canaria
Maten var helt hopplöst dålig där. Krögarna gav fullaste fan ifall maten var oätbar, i turistorter är det sällan återkommande gäster så dom kan servera bajs.

Fuerteventura
Maten var något bättre där men långt ifrån ätbar. Man kan ju tro att spanjorer ska kunna laga spansk mat men ICKE. Beställ för Guds skull inte tapas. Det säkraste är att köpa fina råvaror i butikerna för dom är fyllda med delikatesser som fina ostar och skinkor men undvik restauranger.

Det är tyvärr likadant på alla turistorter, även i Italien och Grekland så jag ska inte enbart hacka på spanjorerna även ifall maten varit klart sämst där. I Italien åt vi den bästa maten på små vägkrogar, i såkallade osterias. Dom brukade servera lokala specialiteter även ifall det fanns dom klassiska italienska maträtterna. Kunderna var till 99% lokalbor och BILLIG mat.

Hur är det i Spanien, måste man söka sig ut till dom pittoreska byarna utan turister för att kunna hitta god mat? Givetvis finns det fina restauranger i Madrid och Barcelona men som sagt, vill ni uppleva fin spansk mat så finns det klart bättre alternativ i våra svenska städer.
Citera
2018-03-14, 18:41
  #2
Medlem
Och det vi ska diskutera är?

I Italien är maten fantastisk, i princip överallt. Det finns en anledning till att anställda i Italien får två timmar ledigt till lunch.

I Spanien är maten också väldigt bra.

Nu väljer du att åka till två sopstationer och förväntar dig bra mat. Det finns en anledning till att det finns pytt-i-panna på menyn i Playa del Ingles. Och falukorv med stuvade makaroner på Fuertuventura.
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2018-03-14 kl. 18:46.
Citera
2018-03-14, 18:51
  #3
Medlem
gärningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och det vi ska diskutera är?

I Italien är maten fantastisk, i princip överallt. Det finns en anledning till att anställda i Italien får två timmar ledigt till lunch.

I Spanien är maten också väldigt bra.

Nu väljer du att åka till två sopstationer och förväntar dig bra mat. Det finns en anledning till att det finns pytt-i-panna på menyn i Playa del Ingles. Och falukorv med stuvade makaroner på Fuertuventura.

Jag skrev väl att maten var dålig i just turistorter? Och att maten är säkert bättre på fastlandet?

Gällande Italien var det blandat, i både Rom och Milano gick det att hitta dåliga och bra restauranger. Men i deras turistort, Rimini var maten dålig.

Det är synd när man vill ha en spontan sol- och badsemester men att man inte kan njuta av bra mat.
__________________
Senast redigerad av gärningsman 2018-03-14 kl. 18:53.
Citera
2018-03-14, 18:53
  #4
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tycker inte det är så jävla dålig mat där.
Det är inte så att merparten klagar direkt heller på maten.
Det är återkommande turister där varje dag varje vecka varje år.
Det känns lite som att du är en finlirare som måste ha full kvalite och 100% god mat.
Åker man utomlands så är det aldrig 1 garanti på att maten är god eller bra tillagad.
Kanske du besöker skitrestauranter och förväntar dig mat som ska vara klockrena.
Ta med dig ett par burkar vita bönor massa pasta och konserver så kan du laga maten själv så slipper du alla matproblem.
Passa på samtidigt att ta med dig 3 Kg mamma scans köttbullar om dom fortfarande finns kvar
Citera
2018-03-14, 18:57
  #5
Medlem
gärningsmans avatar
Såhär låter en riktig charter-resenärer. Man börjar supandet redan på planet och är lite susig i skallen genom hela veckan och blir man då serverad en hårt genomstekt tonfisk kotlett så är livet toppen ändå, i dimman i utlandet är allt så himla fantastiskt. Som whitetrash unnar man sig aldrig riktiga restaurangbesök hemma i Sverige så när man blir serverad en biff seg som en skosula på en blommig tallrik så är det ju bra, eller hur!?!


Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker inte det är så jävla dålig mat där.
Det är inte så att merparten klagar direkt heller på maten.
Det är återkommande turister där varje dag varje vecka varje år.
Det känns lite som att du är en finlirare som måste ha full kvalite och 100% god mat.
Åker man utomlands så är det aldrig 1 garanti på att maten är god eller bra tillagad.
Kanske du besöker skitrestauranter och förväntar dig mat som ska vara klockrena.
Ta med dig ett par burkar vita bönor massa pasta och konserver så kan du laga maten själv så slipper du alla matproblem.
Passa på samtidigt att ta med dig 3 Kg mamma scans köttbullar om dom fortfarande finns kvar
__________________
Senast redigerad av gärningsman 2018-03-14 kl. 18:59.
Citera
2018-03-14, 19:01
  #6
Medlem
Men alltså vad hade du förväntat dig?
Jag skulle inte säga att maten är dålig på Gran Canaria, det mesta är ungefär som på en bra svensk kvarterskrog. Men du verkar vara ute efter något helt annat.
Citera
2018-03-14, 19:01
  #7
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Såhär låter en riktig charter-resenärer. Man börjar supandet redan på planet och är lite susig i skallen genom hela veckan och blir man då serverad en hårt genomstekt tonfisk kotlett så är livet toppen ändå, i dimman i utlandet är allt så himla fantastiskt.
Som jag sa åker man utomlans så kan man inte riktigt förvänta sig samma kvalite som i sverige.
tro mig jag befinner mig på fillipinerna sedan 13 månader och vet hur det är här.
Du hittar kvalitemat för högre priser du hittar skitmat för småpengar.
man väljer vad man vill ha mer eller mindre.
Som man säger man får vad man betalar för.
Här är dom totalt odugliga på sallader och sånt så är man vegetarian ska man absolut inte
besöka detta land för dom fattar bara ris och fisk
Citera
2018-03-14, 19:08
  #8
Medlem
Rimini? Det är väl om möjligt ännu värre än de andra orterna du nämner.

Har du funderat på att det finns platser i länderna du nämner, som inte är renodlade charterdestinationer?
Citera
2018-03-14, 19:11
  #9
Medlem
Knucklehugss avatar
Ja? Det är ju spansk mat? Lika Intressant som en nymålad vägg. Du har åkt till fel land om du ska uppleva god gastronomi. Spanien är det inlåsta syskonet medans italien och frankrike bråkar om första platsen....
Citera
2018-03-14, 19:13
  #10
Medlem
Jag vet inte om det automatiskt blir dålig mat bara för att det är en turistort. Hade vi snackat turistfällor däremot. Skillnaden består i att det endast är turister som besöker turistfällorna, och de återvänder sällan till dessa ställen. Medan även lokalbefolkningen går ut och äter på turistorterna, och det finns återkommande gäster till vissa restauranger och matställen. Det kan finnas vettiga ställen även på turistorter, även om de är lite svårare att hitta emellanåt.

Själv är jag nyfiken på vad det är som gör att all mat på dessa ställen har varit en totalflopp, med usel mat. Även om TS använde det utrycket, så tror jag knappast att de serverade bajs. Har TS klagat på maten och begärt att få ny mat? Har det hjälpt eller var det fortfarande lika uselt?
Citera
2018-03-14, 19:23
  #11
Medlem
Oldberrys avatar
Håller med. Riktigt tråkig mat även på de lite finare restaurangerna. Visst går det att hitta bra mat, men det mesta är skit!
Citera
2018-03-14, 19:27
  #12
Medlem
Otroligt.

Kunnat tänka mig att när man ligger döende av diarréer och kräkningar pga matförgiftningar, att man ska klaga.

Men nej då. Så du är på Charter i Kanarieöarna, och förväntar dig annat än, pommes, kyckling, hamburgare. Exakt lika på alla ställen, samt köpt från Kina.

Allt handlar om vart du går. Från ett jävla lastbilsförares vedeldade stekpanna i Indonesien, eller en hel get på Cypern har jag alltid hittat bra mat.

Sedan kanske man ska röra sig 2km från hotellet, där stråket tar slut och du finner en lokal resturang eller liknande.

Annars kan man alltid stanna på hotellen dom har ju om inte annat allinclusiv!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2925691

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback