Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-15, 22:00
  #13
Medlem
trivaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Kolla filmen "Dirty wars" (2013)
De visar en intressant karta över Amerikanska krigszoner hur det växte under Obamas tid.
Filmen är säkert lite vinklad på sina ställen men det framgår ändå en ganska tydlig bild.

Om du är intresserad av detta ämne kommer du garanterat tycka filmen är intressant.
Har läst lite om filmen, men nämnder dom någon form av krig i sydamerika eller europa där? verkar mest som dom snackar om mellanöstern.
Citera
2018-03-16, 06:43
  #14
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivaw
Har läst lite om filmen, men nämnder dom någon form av krig i sydamerika eller europa där? verkar mest som dom snackar om mellanöstern.
Var längesedan jag såg den nu men minns en världskartebild hur det var typ 5 pinns där varje pin var ett konfliktområde när Obama tog över och efter hans period var det typ flera hundra pins över hela världen inklusive att han hade börjat jaga och döda Amerikanska medborgare...
Anledningen att jag lade det så på minnet var för att jag innan tyckt att han verkat ganska from iallafall till skillnad från Bush...fast det var tydligen inte så.

De subkontrakterade typ Afrikansk millis till att kriga för dem och i filmen intervjuades en millishövding om kriterierna på fienden och det var typ "Tja jag vet inte.. Vi skjuter lite på allt som rör sig..."

Se filmen, det satt säkert någon pin i Europa med.. hela kartan var täckt av dem iallafall runt ekvatorn (om jag nu minns rätt).
Citera
2018-03-16, 20:44
  #15
Medlem
trivaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Var längesedan jag såg den nu men minns en världskartebild hur det var typ 5 pinns där varje pin var ett konfliktområde när Obama tog över och efter hans period var det typ flera hundra pins över hela världen inklusive att han hade börjat jaga och döda Amerikanska medborgare...
Anledningen att jag lade det så på minnet var för att jag innan tyckt att han verkat ganska from iallafall till skillnad från Bush...fast det var tydligen inte så.

De subkontrakterade typ Afrikansk millis till att kriga för dem och i filmen intervjuades en millishövding om kriterierna på fienden och det var typ "Tja jag vet inte.. Vi skjuter lite på allt som rör sig..."

Se filmen, det satt säkert någon pin i Europa med.. hela kartan var täckt av dem iallafall runt ekvatorn (om jag nu minns rätt).
Ok får kolla den.

Om någon annan har några svar kan ni gärna skriva.
Citera
2018-03-19, 00:23
  #16
Medlem
trivaws avatar
Man kanske kan komma till slutsatsen att artikeln hade fel, han förde inget krig i europa eller sydamerika ( med krig menar jag bombing i någon form eller dödande genom millitärer)?
Citera
2018-04-21, 01:48
  #17
Medlem
trivaws avatar
någon som har någon aning. Det verkar som dessa författare har en ganska bred syn på vad som räknas som krig, känner ni till någon mindre ingripning som Obama utförde i sydamerika eller europa? Typ skickade trupper som bara var närvarande men inte slogs eller känner ni till något krig som afganistan kriget eller 2011 libyien operationen som han genomförde i europa eller sydamerika?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback