Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 17:23
  #1
Medlem
Funderar på det här kring hur mycket armbågen och axlarna skall vara involverade vid strict curls. Jag har sedan länge trott att man skall hålla armbågarna strikt vid sidan så här. Men efter att ha kollat på en person som tävlar inom strict curls och denna video står jag kluven. Hittade även en intressant text tillhörande den andra videon:
Citat:
For a long time I used a shortened range of motion when curling. I believed that it was important to keep the biceps under constant tension and so I avoided going all the way up. Then Paul Carter convinced me to try adding the last portion of the curl: the shoulder flexion. When the arm is fully flexed you finish up by rotating the shoulders up, which will bring the elbow high.

The bicep has three main functions: arm flexion (the curl), forearm supination (which is why I prefer a straight bar) and shoulder flexion (rotating the shoulder up, lifting the arm up). So finishing the curl with a shoulder flexion makes sense.

But in the past it always felt like I was losing the contraction when I did that. Why? Because when I did the shoulder flexion I'd let the shoulders go up and would let the traps kick in. You want the shoulders to rotate up, not to be lifted up. So you must work extra hard to keep the shoulder blades retracted and down. Do not let the traps fire up. If you don't feel a stronger biceps contraction you aren't doing it right and need to practice.

Beror det kanske på om man skall köra dagar med tyngre volym så är det okej att använda axelflexion , men om man verkligen vill isolera biceps så lyfter man strikt? Enligt citatet ovan är ju axelflexion i slutet av rörelsen det korrekta utförandet, men ni kanske har andra tankar kring detta?
Citera
2018-03-16, 17:36
  #2
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSmithFB
Funderar på det här kring hur mycket armbågen och axlarna skall vara involverade vid strict curls. Jag har sedan länge trott att man skall hålla armbågarna strikt vid sidan så här. Men efter att ha kollat på en person som tävlar inom strict curls och denna video står jag kluven. Hittade även en intressant text tillhörande den andra videon:


Beror det kanske på om man skall köra dagar med tyngre volym så är det okej att använda axelflexion , men om man verkligen vill isolera biceps så lyfter man strikt? Enligt citatet ovan är ju axelflexion i slutet av rörelsen det korrekta utförandet, men ni kanske har andra tankar kring detta?

Det där känner jag igen. Nyckelmeningen är: "So finishing the curl with a shoulder flexion makes sense." Alltså, du curlar normalt tills du inte kommer längre upp, och först då - inte tidigare - låter du armbågarna skjuta fram en aning. I ett av dina Youtube-klipp som du använder som exempel går det så fort att man luras att tro att det är en och samma rörelse, men det är alltså två olika moment.

Jeff på Athlean X visar samma sak i någon instruktionsvideo mer pedagogiskt. Han menar att det är möjligt att pausa en liten stund i allra översta läget (efter axelflexsion) och strypa blodtillförseln till muskeln för att få en BFR-liknande effekt.
Citera
2018-03-16, 21:01
  #3
Medlem
Alltså: biceps brachii har tre "uppgifter". 1. Flexion i armbågsleden (dvs böja armen). 2. Flexion i axelleden (föra armen framåt). 3. Supination av underarmen (vrida underarmarna "utåt").

Rimligen vill man inte begränsa träningen till endast punkt 1, utan ha ett rörelseutförande som gör alla tre.

Mark Rippetoe förklarar det bra. https://youtu.be/bAWLx7PPK10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback