Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 16:42
  #1
Medlem
Som rubriken lyder har jag från SCB fått ett frågeformulär som gått ut till hela landet men extra många, 50 000 i Stockholms län, enligt underlaget.

Frågor de vill ha svar på genom insamlandet är, Vilka sjukdomar är vanligare i storstäder än på landsbygden? Ökar eller minskar olika hälsoproblem? Vilka grupper är mest drabbade? Vilka är orsakerna till vår tids ohälsa?

Normalt sett är jag väldigt angelägen att medverka när det gäller forskning kring sjukdomar och det som kan göra vården bättre men när jag läser igenom de drygt 60 frågorna reser sig nackhåren mer och mer.

Det börjar lugnt med allmänna hälsotillståndet fortsätter med frågor om droganvändning om man utsatts för hot och våld om orsaken till det berodde på en etnisk tillhörighet eller hudfärg. Sedan avslutar de men frågor om hur man identifiera sin könstillhörighet, alltså vilken typ av hen man anser sig vara.
Man känner att det blir en tummelplats för invandrarnas lögnaktiga klagan över utsatthet och diskriminering, HBTQ personer kan excellera i att de är något annat än vad naturen gjorde dom till.

Nej stopp jag deltar inte, jag är inte PK och ställer inte upp när korrekta institutioner som Folkhälsoinstitutet bjuder till dans. Jag tar avstånd, eller??

- ska jag delta och överdriva, ljuga, förvränga? Men om bara jag gör det drunknar det i massan.
- fylla i skojsamt bara för att ha roligt?
- varför vika ut mitt privatliv inför nosiga hens som antagligen inte delar mina värderingar på en enda punkt?
- slänga det och samtliga kommande påminnelser i papperskorgen?

Vilka råd ger ni mig?
__________________
Senast redigerad av 314Pi 2018-03-14 kl. 16:46.
Citera
2018-03-14, 16:47
  #2
Medlem
Folkhälsoinstitutet eller SCB, vem är det du fått ifrån?

För det finns inga sådana aktuella frågeställningar just nu hos någon av dessa två.
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2018-03-14 kl. 16:49.
Citera
2018-03-14, 16:48
  #3
Medlem
Suck... Att inte ens kunna svara på frågor utan att få panik för att de är för PK.

De vill väl veta hur folkhälsan ser ut och därför ställer de den sortens frågor. Det är ändå relevant att veta om folk som utsätts för hatbrott mår dåligt på grund av det och i hur stor utsträckning med mera. Vet inte riktigt vad som är PK med det, hatbrott existerar ju bevisligen.

Skit i att svara om det är så provocerande att kryssa i "nej" på en fråga som inte berör dig.
Citera
2018-03-14, 21:17
  #4
Medlem
Sqeptisks avatar
Rätt naivt av SCB att tro att de överhuvud taget skulle kunna statistiskt belägga några som helst svar på ställda frågor med tanke på hur få som brukar ställa upp på dylika undersökningar.

50 000 utskick bara i sthlms län??? Hmm, vad är portot idag? 10 spänn? Blir en mille bara i porto+svarsporto. Å de är troligen den minsta kostnaden i sammanhanget! Bortkastade pengar som skulle kunna användas betydligt bättre för skattebetalarnas bästa.

Var och en som får förfrågan må naturligtvis agera efter eget huvud. Personligen hade Sqeptisk gjort precis som på gamla Folk och Bostadsräkningens tid, brukade inte ens öppna kuvertet innan det gick i "arkiv 13"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback