Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 13:35
  #1
Medlem
Fristående förskola, eller kommunal? Vad är Bäst?

Hörde talas om en sajt som listade olika områden där det fanns lediga förskole-platser, någon som har en länk till den sajten?
Citera
2018-03-14, 13:44
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone2
Fristående förskola, eller kommunal? Vad är Bäst?

Hörde talas om en sajt som listade olika områden där det fanns lediga förskole-platser, någon som har en länk till den sajten?
Det beror på vilka som arbetar där. Jag har erfarenhet av en kommunal där personalen inte var så bra. En annan kooperativ var mycket bättre.
Finns nog ingen skillnad utifrån vem som driver den.
Citera
2018-03-14, 13:53
  #3
Medlem
rostigamazons avatar
Beror väl även på vart skolan ligger.
Citera
2018-03-14, 17:58
  #4
Medlem
Beror helt på personalen. Min erfarenhet är att fristående förskolor inte har lika kompetent personal som kommunala. De anställer unga och oerfarna medans kommunala har mer krav personalen samt de erfarna 50+ dagisfröknarna som jag anser viktiga.

Detta är dock bara mina erfarenheter.
Citera
2018-03-14, 21:02
  #5
Medlem
Beror helt på chefen, ochdå spelar det väl varken någon roll om den är kommunal eller fristående.

Mitt barns kommunala förskola har varit allt annat än bra kan jag säga, men efter att det plastikopererade nyllet gick i pension måste jag säga att det är en enormt stor skillnad ändå.
Citera
2018-03-15, 08:23
  #6
Moderator
Sun Rulers avatar
Det går inte att generalisera så utan det är en rad konvergerande faktorer som fäller avgörandet.

* Läge
* Personal
* Ledning
* Föräldrar

I detta sammanhang kan det nämnas att av skolor i botten så är 36/40 kommunala medan 33 av de 50 bästa är friskolor.
Citera
2018-03-15, 09:16
  #7
Medlem
QuisCustodiets avatar
I skolan är det så här, att fristående skolor som drivs utan vinstintresse som regel har högre lärartäthet och större andel kvalificerade lärare. På andra plats kommer kommunala skolor, och på tredje plats (av förklarliga skäl) kommer fristående vinstdrivande skolor. Jag skulle vara försiktig med att direktöversätta det förhållandet till förskolan, men min personliga uppfattning är att det fungerar ungefär likadant. Det finns olika faktorer som samverkar, men som utgångsläge ungefär detta:

Kommunala förskolor funkar som regel okej. De dras med den slöa byråkrati som all kommunal verksamhet innebär, och som förälder har du minimal möjlighet att påverka verksamheten. Kommunala förskolor, mer än förskolor med annat huvudmannaskap, är beroende av området de ligger i. De är ofta default-förskola, och drar därför till sig barn till föräldrar som av olika skäl inte gör ett aktivt förskoleval.

Fristående förskolor utan vinstintresse, dvs sådana förskolor som drivs privat av föräldraföreningar eller stiftelser, har många fördelar och en del nackdelar. Fördelarna är att du som förälder har mycket större insyn och möjlighet att påverka. Det är ofta engagerade föräldrar som söker sig hit, vilket kan vara en plåga i nacken, men också bra. Nackdelen är att det brukar krävas - åtminstone i föräldraföreningar - ganska omfattande arbetsinsatser från föräldrarna. Man sköter kanske städ, inhandling av matvaror i de fall det finns kök på förskolan, man har barnpassning och man förväntas engagera sig i olika temadagar och andra uppdrag. Den stora fördelen är förstås att man inte vill gå med vinst, och att allt överskott går rakt tillbaks i verksamheten. Detta innebär som regel mindre barngrupper, större personaltäthet, fler utbildade pedagoger, sällan krångligheter med olika inköp.

Fristående förskolor med vinstintresse, dvs sådana förskolor där det finns ett aktiebolag bakom som kräver att skolan går med vinst. Den stora nackdelen är förstås, som i skolan, att det är i princip omöjligt att ta betalt i reda pengar, och att enda sättet att gå med vinst i verksamheten är att göra besparingar. Det kan man göra på flera sätt: be föräldrar stå för sådant som i andra förskolor ingår, dra ner så långt som möjligt på personaltäthet och -kompetens, lägre löner för personalen (och du vet hur det funkar: if you pay peanuts, you get monkeys).

Det finns undantag i alla grupper. Skulle jag välja förskola till mina barn idag skulle jag tveklöst välja en icke vinstdrivande privat aktör, t ex föräldraförening. Har man möjlighet att lägga ner det extra jobb som ofta krävs är det en klockren förskoleform. Fundera över vilka intressen som driver förskolan: en kommunal förskola bara är, en vinstdrivande förskola måste göra ekonomisk vinst, och en icke vinstdrivande förskola drivs antingen av föräldrar eller personer som brinner för en viss pedagogisk eller i vissa fall religiös inriktning. Men det viktigaste när du gör valet är ändå att du funderar över vad ni förväntar er av förskolan, gör ett besök, titta runt, prata med andra föräldrar, prata med personalen, läs verksamhetsbeskrivning och pedagogisk plan, osv. Och glöm inte magkänslan. När du kommer in på förskolan, känns det tryggt? Kan du tänka dig att lämna din lilla guldklimp där?
Citera
2018-03-15, 09:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone2
Fristående förskola, eller kommunal? Vad är Bäst?

Hörde talas om en sajt som listade olika områden där det fanns lediga förskole-platser, någon som har en länk till den sajten?

det är inte organisationen man ska fokusera på utan de som jobbar där. Om de är kommunister och småstadspatrask så kommer de att skola ens unge i det för det är det enda man "kan". Frågan man ska ställa sig är o man vill lämna över ansvaret till kommunistiska bottenskrap och avskum som kommit in på en utbildning som alla kommer in på. Jag hade kollat upp de som jobbar där. Där jag befinner mig mobbar man kids och bråkar med varandra helt öppet inför barnen. Man själv anser att man inte gör något fel för man är en nolla och förlorare som fått sina jobb på annat än meriter.
Citera
2018-03-15, 20:36
  #9
Medlem
Hej, jag är lärare och håller med: i förskolan det enda som är viktigt är personalen. Och att skolan är nära hemma, så barnen inte sitter i bilen/tunnelbanan två timmar varje dag. T.ex gymnasienivån spelar andra faktorer mycket större roll, men i förskolan allt dem behöver är säkerhet, kärlek och kompisar.

Finns det risk för utvecklingsstörning, autism osv då kan det vara värt att kolla runt vilka skolor har förskollärare som kan aktivt hjälpa barnen. Hoppas ni hittar den rätta skolan
Citera
2018-03-16, 11:56
  #10
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosimo
Finns det risk för utvecklingsstörning, autism osv då kan det vara värt att kolla runt vilka skolor har förskollärare som kan aktivt hjälpa barnen.

Nej.
Citera
2018-03-17, 07:22
  #11
Medlem
Som alltid finns det bra och dåliga varianter överallt. Men att det finns mycket skevt med vinstdrivande skolor och förskolor säger ju sig självt. Visst kan det finnas kommunala förskolor med många brister men till skillnad från vinstdrivande förskolor så finns det oftast välutbildad personal. Vinstdrivande friskolor tjänar sina pengar påbesparingar, och på vad kan man spara mest pengar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback