Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-14, 13:34
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Satt och funderade på detta, och kommer inte fram till något vettigt argument till att man måste betala allt emellan 500 till 2000 kronor bara för att få ha med sin hund i kabinen. I en väska, under sätet framför som vilket annat handbagage som helst.

Jag tänkte att det kanske var för allergier, men med tanke på att man fortfarande kan välja säte fritt när man köper biljetten kan det knappast vara därför. De verkar strunta i var djuret är så länge de får sina pengar.

Vi pratar alltså om ett djur i en sån här, nere på golvet. På vilket sätt motiverar det en extrakostnad?

Jag har kompisar som reser med hund, och de struntar i att betala avgiften och bara går ombord med honom i väskan, som vilket annat handbagage som helst. personalen får aldrig reda på det, och den enda gången de faktiskt fick reda på det (då de glömt stänga och han hoppade ut), så blev de bara glada av att leka med den gulliga vovven. Ingen straffavgift eller något, de kollade inte ens om det skulle vara några djur på planet. Så att smuggla på djuret i planet verkar inte vara någon risk det heller.

Så vad är grejen egentligen? varför är flygbolag så sjukt anala just när det gäller djur i kabinen?
Förstår det kostar om man ska ha det i en bur nere i väskutymmet, pga. logistiken, men så här?
Citera
2018-03-14, 13:53
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
1 allergier
2 sjukdomar (ex ögoninfektion)
3 säkerhetstänkande

Tycker du det ska vara gratis? Det är inte en karusell du åker precis, och inte ens de är gratis.
Citera
2018-03-14, 13:56
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Flygbolag tar avgifter för allt möjligt löjligt idag; boardingkort, betala med Visa/MC, sitta vid nödutgång (=extra benutrymme), och vanligt incheckat bagage. Så varför skulle de inte ta betalt för husdjur?
Citera
2018-03-14, 13:57
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
1 allergier
2 sjukdomar (ex ögoninfektion)
3 säkerhetstänkande

Tycker du det ska vara gratis? Det är inte en karusell du åker precis, och inte ens de är gratis.

1 och 2 hade jag förstått om man hade blivit tilldelad en specifik plats. 3 förstår jag inte alls, på vilket sätt är det värre ur en säkerhetssynpunkt om hunden ligger där i sin lilla väska än om man hade haft en väska fylld med... typ korv? Pratar inte om att man släpper ut hunden så att den springer runt, utan att den ligger still i sin väska.

Ja, jag tycker att tjänsten borde vara gratis, eller inte ens något som behöver meddelas innan om man nu inte ens får en bestämd plats, då den inte påverkar på något sätt över huvud taget, under förutsättning att den stannar i sin väska.
Citera
2018-03-14, 14:00
  #5
Moderator
tobess avatar
Djur med = extra vikt = mer bränsle = dyrare flygresa.

Precis på samma sätt som att du får betala extra om du vill ta med tungt bagage o.s.v. det tar inte heller upp något säte
Citera
2018-03-14, 14:05
  #6
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Djur med = extra vikt = mer bränsle = dyrare flygresa.

Precis på samma sätt som att du får betala extra om du vill ta med tungt bagage o.s.v. det tar inte heller upp något säte

Där kan jag delvis hålla med. Samtidigt har vi ju en hel del bolag som låter en ha nästintill hur mycket handbagage som helst utan att ta ut en extraavgift (åkt flera gånger med mitt vanliga handbagage och 3 påsar från affärerna innanför säkerhetschecken), så även där är det ju väldigt inkonsekvent.
Citera
2018-03-14, 14:14
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Djur med = extra vikt = mer bränsle = dyrare flygresa.

Precis på samma sätt som att du får betala extra om du vill ta med tungt bagage o.s.v. det tar inte heller upp något säte

För diskussionen: Ponera att TS tar med liten väska med tvåkilos minihund som handbagage. Faller under storleks- och viktgräns för gratis handbagage. Men eftersom det är en minihund i, kostar det extra.. Jag tror det är något sådant TS undrar över.. Själv är jag övertygad om att flygbolagen tar extra avgift "bara för att de kan". Finns nog ingen annan förklaring.
Citera
2018-03-14, 14:19
  #8
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
För diskussionen: Ponera att TS tar med liten väska med tvåkilos minihund som handbagage. Faller under storleks- och viktgräns för gratis handbagage. Men eftersom det är en minihund i, kostar det extra.. Jag tror det är något sådant TS undrar över.. Själv är jag övertygad om att flygbolagen tar extra avgift "bara för att de kan". Finns nog ingen annan förklaring.

Precis detta. Nu betalar min far för avgiften, men om vi tar min familj som exempel så har vi en liten yorkshire terrier på 2 kilo, som får plats under stolen. Samtidigt har han aldrig annat handbagage med sig.
Citera
2018-03-14, 14:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag borde inte åka flygplan för att jag ifrågasätter en kostnad som mest verkar finnas till för girighetens skull än något annat? Okej då
Kan du ge en länk så vi vet hur de tar betalt samt gör skillnad om storlek och vikt faller inom handbagage.
Citera
2018-03-14, 14:24
  #10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan du ge en länk så vi vet hur de tar betalt samt gör skillnad om storlek och vikt faller inom handbagage.

Osäker, men om vi tar bolaget som farsan oftast flyger med https://www.norwegian.com/se/reseinf...a-med-husdjur/

Det står egentligen bara
Citat:
Väskan får inte vara större än 43 x 31 x 20 cm, eller, om den är mjuk, gå att pressa ihop så att den inte överstiger dessa mått.
Burens och husdjurets/husdjurens totala bruttovikt får inte överstiga 8 kg.
Citera
2018-03-14, 14:26
  #11
Medlem
LuluBrooksies avatar
WTF. Är ALLA idioter i tråden?

Man får inte ta med sig sin hund som handbagage!

De ska buras och ligga i bagageutrymmet. Det krävs t o m intyg (kommer ej på namn nu men så har det varit åtminstone sen 1980talet!). (Till Australien får du inte ta med dig djur alls. Vissa arabländer godtar inte införsel av hund, heller.)

Åtminstone gäller detta för internationella flygningar. Kanske att något inrikes bolag har annan uppfattning? Eller ser mellan fingrarna, vad vet jag.

Edit: vissa amerikanska inrikesflyg tillåter tydligen Paris Hilton—modellen dvd en liten knähund i en handväska typ.
Men obs, inrikes. Där ser man. TS kanske är i USA?
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-03-14 kl. 14:28.
Citera
2018-03-14, 14:26
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan du ge en länk så vi vet hur de tar betalt samt gör skillnad om storlek och vikt faller inom handbagage.

Jag hittade en artikel i ämnet:
Bolaget kräver att djuret transporteras i särskilda IATA-godkända burar, metallburar godkänns inte. Detta gäller för de flesta bolagen, och det gäller också oavsett om djuren reser i kabinen eller i lastrummet. Norwegian tar 350 kr per djur för en internationell resa.
https://www.svd.se/sma-hundar-okej-pa-flyget
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2925600

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback