Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 10:32
  #1
Medlem
Har för ett tag sedan kommit över min första vinylspelare, en Sony från 70/80nånting. Tidigare ägd av en pedant audiofil som kunde sina grejer och tog hand om spelaren som om det vore hans eget barn. Efter att ha transporterad den ner till skåneland från Västerås på tåg så fick sig spelaren en och annan törn, dock inga allvarliga.

Men, problemet är nu följande:
När jag ska spela upp en lp så fungerar det klockrent ända fram till kanske ungefär 4cm in på skivan då nålen och armen hoppar tillbaka till samma ställe. dvs att det låter nästan lite som en cdskiva som har hängt sig. Läste lite om att det kan ha med hur hårt armen är ställd men jag är totalt okunnig och ber tacksamt om hjälp!
Citera
2018-03-14, 11:02
  #2
Medlem
slimharlots avatar
Samma sak hände när jag fick min spelare. Upptäckte att det finns en "antislide"-funktion med steg 0-3 som var inställd på 2. Sänkte till 0 och allt funkade felfritt efter det.

Annars vet jag tyvärr inte.
Citera
2018-03-14, 11:25
  #3
Medlem
Kalibrera om armens vikt, fippla runt med anti-slide som tidigare nämnt eller testa en annan skiva.
Citera
2018-03-14, 11:51
  #4
Medlem
Dissociatives avatar
Kolla upp vilken nål du använder och ställ in nåltrycket till vad som är rekommenderat till den, sedan ställer du in antiskating till samma värde. Så om rekommenderat nåltryck för din nål är 1,5 gram så ställer du antiskating på 1,5.

Är det samma skiva eller olika skivor som hoppar? Är det bara en skiva så är det förmodligen för att den har en större repa eller en skada inne i spåret där den hoppar. En perfekt inställd antiskating kan fixa detta. Hoppar skivan vilken skiva du än spelar, och på samma ställe (du beskriver det som 4 cm in på skivan) så är det något galet. Så ska skivspelaren inte bete sig även om du har felinställd nålvikt och antiskating.
Citera
2018-03-14, 12:16
  #5
Medlem
pillenottens avatar
Låter mest som ett mekaniskt inställningsproblem - t.ex. av nåltryck och antiskating, tonarmens inställningar eller att tonarmslyft inte går ner ordentligt - står spelaren plant?
Hur man justerar dessa beror ju på vilken spelare/tonarm du har, finns mänger av varianter bara för antiskating,allt från en vikt i snöre, till fjäderbelastat och "rulle i uppförsbacke" sedan har mer avancerade tonarmar mängder av inställningar för alla möjliga vinklar.
Det är ju svårt/omöjligt att frakta en skivspelare utan att tvingas göra om "set-up" vid installation - säljaren som känner till spelaren kanske kan guida dig!?
Citera
2018-03-14, 13:45
  #6
Medlem
Det är en Sony PS-1150. Hade givetvis testat lite olika skivor och det var samma fel på alla...

Jag testade att vrida lite på ratten/vikten längst bak på tonarmen och nu fungerade den som den skulle... Men det känns som att det inte riktigt är rätt att göra så. Nu låter det som det ska, men det borde väl belasta både skiva och nål på fel sätt nu?

Edit:
Det blev inte alls bättre, felet flyttade sig enbart längre in på skivan. Samma fel fast på annat ställe...
__________________
Senast redigerad av v1gg4n 2018-03-14 kl. 14:22.
Citera
2018-03-14, 16:40
  #7
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar till rätt underforum.

Övrig hemelektronik --> Ljudanläggningar
/Moderator
Citera
2018-03-14, 21:48
  #8
Medlem
Läs detta först https://www.svalander.se/tips_fakta/...g_skivspelare/

Om det inte avhjälper felet får du leta inuti, för den är remdriven (gummi) och har gummiupphängning, som kan bli gammal och torr. När gummibussningar på en växellåda är slitna går växlarna inte i som de ska. Till sist kan du beställa en ny pickup https://www.svalander.se/shoppen/til...modell/ps-1150
Citera
2018-03-22, 10:05
  #9
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Läs detta först https://www.svalander.se/tips_fakta/...g_skivspelare/

Om det inte avhjälper felet får du leta inuti, för den är remdriven (gummi) och har gummiupphängning, som kan bli gammal och torr. När gummibussningar på en växellåda är slitna går växlarna inte i som de ska. Till sist kan du beställa en ny pickup https://www.svalander.se/shoppen/til...modell/ps-1150

Ja, Svalander är bra och man lär sig mycket när man läser deras sida.

Det finns också flera youtubekanaler som visar hur man ställer in sin skivspelare. Sök till exempel på
turntable adjustment.
Citera
2018-03-22, 10:32
  #10
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v1gg4n
Det är en Sony PS-1150. Hade givetvis testat lite olika skivor och det var samma fel på alla...

Jag testade att vrida lite på ratten/vikten längst bak på tonarmen och nu fungerade den som den skulle... Men det känns som att det inte riktigt är rätt att göra så. Nu låter det som det ska, men det borde väl belasta både skiva och nål på fel sätt nu?

Edit:
Det blev inte alls bättre, felet flyttade sig enbart längre in på skivan. Samma fel fast på annat ställe...
Har du provat att ladda ner en manual till spelaren - där står hur du ska justera tonarmen och vilkar justeringar som finns.
Jag skulle börja med att ställa antiskating på 0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback