Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 10:16
  #1
Medlem
Brandmannens avatar
Tjenare.

Har en WV Sharan -13 som jag har ägt mindre än ett år.

Problemet började med att tändspolen på cylinder 1 la av, jag bytte då alla tändspolarna.
Sen gick det några månader så la tändstiftet på cylinder 1 av, det var stendött. Så jag bytte alla tändstiften.
Nu härom veckan la tändspolen på cylinder 2 av.

Vad är det som händer?
Någon som har en teori om varför det blir så här?
Kan man åtgärda det så man slipper råka ut för det igen?
Citera
2018-03-14, 10:18
  #2
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandmannen
Tjenare.

Har en WV Sharan -13 som jag har ägt mindre än ett år.

Problemet började med att tändspolen på cylinder 1 la av, jag bytte då alla tändspolarna.
Sen gick det några månader så la tändstiftet på cylinder 1 av, det var stendött. Så jag bytte alla tändstiften.
Nu härom veckan la tändspolen på cylinder 2 av.

Vad är det som händer?
Någon som har en teori om varför det blir så här?
Kan man åtgärda det så man slipper råka ut för det igen?
Ökänt fel på VW/Audi. Sälj bilen och köp kvalitet istället.
Citera
2018-03-14, 10:30
  #3
Medlem
Byter du alla så behåll dom gamla så har du reserver (dom som är hela givetvis)!
Så är det att äga VW, inget ovanligt... tydligen någonting man får leva med!
Vet inte om dom tagit fram tändspolar av bättre kvalitet eller om det är något annat som gör att dom går!?
Citera
2018-03-14, 11:32
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Hur är det med elektrodavståndet på tändstiften? Justerar du avståndet eller kör du med avståndet som redan är inställt? Vad står det i instruktionsboken om avståndet?

Är det fler än en elektrod på stiften?
Citera
2018-03-16, 09:51
  #5
Medlem
Om du har fel på laddningen så att den laddar alldeles för mycket så börjar diverse saker ge upp.
Jag vet inte vad anses vara för mycket på ett 12V system men jag gissar på att gränsen går vid 16V.
Själv jobbar jag med 24V och när dom börjar ladda 30V eller mer så börjar saker stängas av eller gå sönder.
Citera
2018-03-16, 11:45
  #6
Medlem
man kan behöva smeta ett fett i tändhattens gummi då gummit annars har en benägenhet att spricka
det heter BERU ZFK 01 kan vara svårt att få tag på
Citera
2018-03-16, 11:46
  #7
Medlem
https://www.ebay.de/itm/272087940425
https://www.autoteileservice24.de/beru_b11/zkf01
__________________
Senast redigerad av zpillolja 2018-03-16 kl. 11:50.
Citera
2018-03-17, 21:34
  #8
Medlem
calamatos avatar
Dom hade problem med dom och gjorde sen en uppgradering. Dom uppgraderade tändspolarna ska om jag kommer ihåg rätt vara märkta med en röd eller vit färgmarkering på toppen av tändspolen. Tipset är att antingen köpa fyra nya eller åka till skroten och leta fram 4 uppgraderade spolar.
Citera
2018-03-18, 05:57
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Om du har fel på laddningen så att den laddar alldeles för mycket så börjar diverse saker ge upp.
Jag vet inte vad anses vara för mycket på ett 12V system men jag gissar på att gränsen går vid 16V.
Själv jobbar jag med 24V och när dom börjar ladda 30V eller mer så börjar saker stängas av eller gå sönder.
Tudor rekommender inte att man laddar batteriet med särskilt mycket mer än ca 15,5 volt, eftersom man bland annat vill skydda det elektriska systemet i fordonet.
Citera
2018-03-18, 08:57
  #10
Medlem
mister-auto, bildelaronline24, autopartsmaerkt har har ofta nya delar till priser som motsvarar vad skroten vill ha för begagnade delar

vad är det för spis ?
Citera
2018-03-19, 17:32
  #11
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Om du har fel på laddningen så att den laddar alldeles för mycket så börjar diverse saker ge upp.
Jag vet inte vad anses vara för mycket på ett 12V system men jag gissar på att gränsen går vid 16V.
Själv jobbar jag med 24V och när dom börjar ladda 30V eller mer så börjar saker stängas av eller gå sönder.
Normalt säger man att strax över 14 är max för ett 12v system att ladda med motorn igång. Men jag har haft bilar med intelligent generator som laddat 14,8v. (trodde först det var fel men mätte på en lika dan bil och samma där)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback